Lobbiharcok a gyalogosvédelmi törvény körül

2002.04.23. 12:57
 
   
   

Az autógyártók nem örülnek az új törvénytervezetnek, amely az autók gázolásos balesetkori viselkedésétől tenné függővé a típusengedélyek kiadását. Az egyik oldalon a javaslatot kidolgozó Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) áll, amely így szeretné rászorítani az autógyártókat, hogy a gázolásos balesetek áldozatainak érdekeit is vegyék figyelembe az autók tervezésekor, a másik oldalon viszont az autós lobbi igyekszik elkerülni az újabb költségekkel járó kötelezettséget. Az ETSC kidolgozott egy módszert az autók vizsgálatára, amelyet az ellenzők túl szigorúnak tartanak. A döntőbíró szerepét az Európa Parlament játssza, ahol egyelőre a döntés előkészítése folyik. A kérdéssel foglalkozó parlamenti bizottság állásfoglalása, úgy tűnik, az autógyártóknak kedvez: elismerték ugyan, hogy egy ilyen törvényre szükség van, de úgy vélték, hogy a normákat az autógyártóknak kell meghatároznia, így gyakorlatilag épp arra nincs garancia, hogy a törvény bármit is változtat majd az újabb autók biztonságán. Jelenleg az új autók nagyobb része aligha felelne meg egy szigorúbb normarendszernek: az EuroNCAP tesztjei szerint egyedül a Honda Civic kapott a vizsgált autók közül a lehetséges négy csillagból hármat, a többi autó viszonylag komoly sérüléseket okoz a gyalogosnak egy esetleges gázolásos balesetnél. A problémára több megoldást is kifejlesztettek a biztonságtechnikai cégek, így létezik külső légzsák, és az ütközéskor felpattanó motorháztető, amelyek megvédhetnék a gyalogosokat, de jelenleg egyiket sem alkalmazzák szériaautókban. Pedig a baleseti statisztikák indokolnák a sürgős közbelépést: az EU-ban közlekedési balesetekben kilencszer annyi gyalogos és biciklista hal meg, mint ahány autóban utazó személy.