Kamionvásár

2000.07.21. 20:41
 
   

Alig jutottunk túl az eddigi legnagyobb autógyár-felvásárlási hullámon, máris nyakunkon a következő, ezúttal a haszongépjármű-piacon. Az elmúlt napokban három említésre méltó üzlet is köttetett, melyek főleg az amerikai gyártókat érintik, bár hatásuk világszerte érezhető lesz. A tranzakciók egyik főszereplője a DaimlerChrysler, ők felvásárolták a Detroit Dieselt, melyben korábban mindössze 21,3%-os részesedése volt. Az eladó a leginkább a CART-csapatfőnökként ismert Roger Penske, aki még 1988-ban vásárolta az akkoriban gyengélkedő céget a General Motors-tól, és sikerrel talpra is állította Amerika egyik legnagyobb haszonjármű-dízelmotor gyártóját. A maradék részvényeket 423 millió dollárért kapta meg a DC. Szintén a DaimlerChrysler - illetve a tulajdonában lévő Freightliner - a vevő a kanadai Western Star esetében, mely kamionok, és autóbuszok gyártásával foglalkozik. A vételár ebben az esetben 473 millió dollár volt. A DC ezzel a két vásárlással a tengerentúli haszonjármű-piac egyik legjelentősebb résztvevőjévé lépett elő. A harmadik üzlet talán a legérdekesebb mind közül, amely a Renault és a Volvo Trucks között zajlik. Az alku tárgya itt a franciák teljes haszonjárműves érdekeltsége, az Renault V. I. , és a tengerentúli Mack volt, melyeket a Volvo mintegy 1,5 milliárd dollárért szerzett meg. A lépés kölcsönös előnyökkel járt mindkét cég számára, mivel a Volvo így a világ második legnagyobb kamion- és teherautó-gyártója lett, míg a Renault 15 % részesedést kapott a svéd cégből. Nagy valószínűséggel ezek a felvásárlások csak az újabb globalizációs hullám kezdetet jelzik, ugyanis a haszonjármű-piacon még sok kis cég osztozik.