Háromliteres fogyasztású családi autó?

2002.04.24. 11:18
 
   
   

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynökségénél (EPA) lassan hét éve folynak a kísérletek egy olyan hibrid hajtómű fejlesztésén, amely egy tipikus amerikai családi autóba szerelve 70 mérföldön fogyaszt egy gallon üzemanyagot, azaz kb. 3,4 litert fogyaszt 100 km-en. Az eddig titokban tartott fejlesztésekbe a Bush adminisztráció hatalomra kerülése után a Fordot is bevonták, az eredményekről pedig lassan már beszélhetnek is az érintettek. A rendszer állítólag még számos gyermekbetegséggel küszködik, de a kísérleti modell egy kisebb, Ford Focus méretű járműben állítólag már elérte a 3,8 literes fogyasztást 100 km-en. A kísérleti rendszerben egy 1,9 literes dízelmotor nitrogént sűrít össze egy nagynyomású tankba. A gáz gyorsításkor átadja a felhalmozott energiát a hidraulika-folyadéknak, amely hidraulikus motorokon keresztül hajtja az autót. A rendszer nagy előnye a fejlesztők szerint fékezéskor jelentkezik, ekkor ugyanis a visszafele lezajló folyamat a fékezéskor felszabaduló energia 98 %-át képes visszavezetni a rendszerbe. A Honda és a Toyota által már sorozatban is gyártott benzin-elektromos hibridmodelleknél állítólag a fékezési energiának csupán a 30 %-át tudják újra felhasználni, elsősorban az energia tárolására használt akkumulátorok korlátozott képességei miatt. Persze a hidropneumatikus hibridhajtás korántsem szériaérett, a fejlesztők sem mernek többet ígérni, mint hogy 10 éven belül kezdődhet a sorozatgyártás. Az első prototípus egyik jellemző hibája állítólag az volt, hogy a sok hidraulikus és pneumatikus szivattyú és motor igen zajossá tette a rendszert, de a Ford egyik vezető szakembere szerint emellett még javítani kell a rendszer megbízhatóságán, és egyszerűsíteni kell a rendszeren, mivel jelenlegi formájában túl nagy, bonyolult, és ebből adódóan drága és sérülékeny is. Mindezek ellenére a fejlesztők egybehangzó véleménye, hogy az új hibridtechnológia életképes, így előbb vagy utóbb mindenképp találkozhatunk vele a hétköznapokban is.