Milyen lesz a jövő üzemanyaga?

2002.05.02. 12:49

 
   
   

Még bőszen égetjük a kőolaj-származékokat, de az autógyártók már egy tisztább jövőt tervezgetnek. Úgy tűnik, most mindenki az üzemanyagcella jövőjében bízik, de egy nagy probléma egyelőre megoldatlannak látszik: mit tankoljunk, ha a benzin megfizethetetlen lesz? Jelenleg mindenki a tiszta hidrogén gázt tartja a legesélyesebbnek, annak ellenére, hogy a könnyű gáz igen gyúlékony, és szobahőmérsékleten túl ritka, így sűríteni vagy hűteni kell. A nagy autógyártók, így a DC, a Ford, a Honda és a BMW is erre szavazott, azonban több alternatív megoldás is kínálkozik a hidrogén tárolására. A GM és a Toyota valamiféle könnyű benzinszerűségből nyerne hidrogént, de van aki a - mellesleg igencsak mérgező - metilalkoholt részesítené előnyben, amelyből igen egyszerű hidrogént fejleszteni. A legjobban hangzó megoldást azonban a Chrysler mutatta be egy üzemanyagcellás Voyager egyterűbe építve: a Nátrium Borohidrid (NaBH4) a mosodákban használt Borax egy származéka. Nem mérgező vagy gyúlékony, ugyanakkor nagy a hidrogéntartalma, amelyet viszonylag egyszerű is kivonni belőle. Az üzemanyagcellás vagy belsőégésű motorral hajtott, hidrogénnel működő autók lassan szériaérettek lesznek, több gyártó, így a Chrysler is a következő két évre ígéri egy-egy szériamodell bemutatását. Így a legnagyobb feladat most a megfelelő üzemanyag-ellátó rendszer kiépítése, és ez lehet az új technológia elterjedésének elsőszámú akadálya: egyelőre még senki nem tudja, hogy melyik megoldás lenne a legjobb a hidrogén tárolására, és félő, hogy az autógyártók nem tudnak majd megegyezni, így több különböző szabvány terjedhet el. Az autós pedig eldöntheti, hogy melyiket részesíti előnyben...