Kanyarlámpa a DC-től

2002.08.05. 15:58
Kapcsolódó cikkek (1)
 
   
   

A DaimelrChrysler és a Hella elővette az ősrégi ötletet, amely már a Citroen DS-ben is megtalálható. Az alapelv egyszerű: kanyarodáskor fordítsunk egy lámpát az ív irányába, így éjszaka is láthatjuk, hogy merre megy az autó. A megvalósítás persze nem ilyen egyszerű, a régebbi mechanikus rendszerek bonyolultak voltak, és nem vették figyelembe az autó sebességét. A Mercedes megoldása szintén bonyolult, de teljesen elektronikus, és a luxusautókba amúgy is beépítésre kerülő sebesség- és kormányelfordulás-mérő szenzorokat használva helyzetérzékenyen választja ki a világítás szögét. A jelenlegi prototípus a Mercedes új E-osztályú limuzinjának első lámpatestein alapul, amelynek bi-xenon izzóit forgatják el a villanymotorok. Nagyobb sebességnél a rendszer gyorsan reagál, így biztosítja a megfelelő beláthatóságot, míg lassan haladva a fény iránya is lassabban módosul, nehogy a gyors változás megzavarja a vezetőt. Az eredmény: egy 190 méteres sugarú kanyarban a láthatóság 30 méterről 55 méterre nőtt,, így az esetleges akadályokat jóval hamarabb észreveheti a vezető. A fejlesztők szerint az új rendszer már 2003-ban sorozatgyártásba kerülhet, így újabb taggal bővülhet a Mercedes típusok biztonsági felszereléseinek listája.