Egyliteres tanulmányautó a VW-től

2002.04.16. 10:16

A Volkswagen most leköszönő elnöke, Dr. Ferdinand Piëch egy új, különlegesen kis fogyasztású Volkswagen tanulmányautóval érkezett a Hamburgba, a cég 42. közgyűlésére.

Az "egyliteres autó" elnevezés jelen esetben a prototípus alacsony fogyasztására utal: a jármű kevesebb mint egy liter üzemanyaggal képes megtenni 100 km-t. A típus megalkotásakor a Volkswagen mérnökei egy régi ötletet újítottak fel: az egykori Messerschmidt Kabinenrollerekhez hasonlóan egymás mögött helyezték el az üléseket, így sikerült minimálisra csökkenteni az autó homlokfelületét. A 3,65 méter hosszú, 1,25 méter széles és alig egy méter magas karosszéria formáját is úgy alakították ki, hogy légellenállása a lehető legkisebb legyen. A kis fogyasztás érdekében az autót a rendelkezésre álló legkönnyebb anyagokból építették: a vázszerkezet ultrakönnyű magnéziumötvözetből készült, a karosszériaelemeket pedig szálerősítésű műanyag alkotja. Így a prototípus mindössze 290 kilogrammot nyom, így nem csoda, ha a 8,5 lóerős, egyhengeres, 0,3 literes egyhengeres dízelmotor, amely a hátsó ülés mögött helyezkedik el, meglepően dinamikusan mozgatja az autót: a jármű akár a 120 km/h sebesség elérésére is képes. A biztonságon viszont nem spóroltak a tervezők: blokkolásgátlót és elektronikus menetstabilizálót is szereltek az autóba, a kormány pedig légzsákot rejt.

A Wolfsburg és Hamburg közötti próbaúton bizonyított a kisautó: 2,1 liter gázolajjal tette meg a több mint 230 km-es túrát, ami 0,89 literes fogyasztásnak felel meg 100 km-en. Ráadásul a teszt esős időben, valós forgalmi körülmények között zajlott, és az autó 75 km/órás átlagsebességet ért el, azaz szó sincs valamiféle laboratóriumi rekordról. Persze az egyliteres autó inkább csak erőfitogtatás a VW részéről, mint a jövő valódi lehetősége, mégis érdekes tudni, hogy egy autógyártó akár ilyen kis fogyasztású autók előállítására is képes lenne, ha a szükség úgy hozza.