Új Jaguar XJ: hagyomány és csúcstechnológia

2002.09.16. 12:09

 
   
   

Hosszas várakozás után végre megcsodálhatjuk a Jaguar új csúcsmodelljét. Az autót a Párizsi Autószalonon mutatják be szeptember 26-án, de kétszer is oda kell nézni majd, ha fel akarjuk ismerni az újdonságot. A Jaguar tervezői nem kombinálták túl a feladatukat: az új XJ formáját tekintve az X-type és a régi XJ8 szerencsés keverékének látszik.

Az újdonság elölről szinte megkülönböztethetetlen az elődjétől, egyedül a különböző nagyságú ikerlámpák és az orr-rész erősebb íve árulkodik arról, hogy valamit változtattak. Az A oszloptól hátrafelé az X-Type köszön vissza egy kicsit nagyobb méretben. Az összhatás elegáns, dinamikus és visszafogott - már-már túlzottan is. Itt azonban vége is a hagyományőrzésnek: az XJ minden csavarjában új modell.

 
   
   

A legnagyobb újdonság az öntött elemekkel merevített önhordó karosszéria, amely teljes egészében könnyűfémből - alumíniumból és magnéziumból - készült. Az ezeknél az anyagoknál állandó problémát jelentő kötéseket nem egy különleges hegesztési eljárással oldották meg, ahogy annak idején az Audi, az XJ-t a repülőgépekhez hasonlóan szegecselés és műgyanta-alapú ragasztók tartják egyben. Az eredmény: az új karosszéria 30 %-kal könnyebb és 60 %-kal merevebb, mint az előző széria acél karosszériája.

 
   
   

Az autó többi alkatrésze is hasonlóan korszerű: az autó felfüggesztése a nemrég felújított S-type-ból származik, ám az ismerős mechanikát számítógép-vezérelt légrugózással és aktív lengéscsillapítókkal egészítették ki, így az XJ az ígéretek szerint átlagon felül stabil és kényelmes. A rendszert a minden létező elektronikus segítséggel felruházott fékrendszer és a Jaguarnál DSC-nek nevezett menetstabilizáló program teszi teljessé.

A motorválaszték négy tagból áll, ám a sokak által áhított V12-es éppúgy hiányzik a választékból mint egy erős dízelmotor.

 
   
   

A két 4,2 literes V8-ast már ismerhetjük: az atmoszférikus változat 300, a feltöltős pedig 400 lóerőt képes leadni. Teljesen új a V8-as 3,5 literes változata, amely 262 lóerős, de ez még nem a legkisebb motor az XJ-kben. Az új XJ6-os alapmodellbe a többi Jaguarból szintén ismerős AJ-V6 jelzésű 3 literes 240 lovas V6-os kerül. Mind a négy motorhoz az ZF hatsebességes automataváltóját társítják.

 
   
   

Az autó belső tere is hasonló igénnyel készült, mint az autó egyéb részei: az uralkodó anyag természetesen a bőr és a fa, amely alatt ott húzódik korunk minden vívmánya. Az ülések minden lehetséges módon állíthatók, ahogy a kormány is, sőt, a pedálsor is elmozdítható, így könnyen megtalálhatjuk az ideális vezetési pozíciót. Az autó belül még tágasabb mint elődje volt, ám amennyiben még ez sem elég a hátsó utasoknak, úgy számukra is megrendelhető az össze-vissza állítható ülés.

 
   
   

Az XJ utasait nemigen fenyegeti az unalom: a beépített információs és szórakoztató rendszer a DVD-től a telefonon át a videójátékig mindent tartalmaz, ráadásul a funkciók nagyrésze - ahogy a légkondicionáló is - a JaguarVoice rendszernek köszönhetően hanggal is vezérelhető.

Az új XJ-t bizonyára szeretni fogják a márka rajongói, és vélhetően szerez még néhány hívet a Jaguarnak, bár nagyon hiányzik a vetélytársakkal - a Mercedes S-osztállyal és a 7-es BMW-vel - folytatott harcban egy jó dízelmotor és egy komoly presztízs-V12-es, amely nélkül nemigen válhat belőle elnöki jármű. Az új XJ forgalmazása jövő tavasszal kezdődik.