Szépség és szörnyeteg: Toyota tanulmányok Detroitban

2003.01.09. 11:29

Egy masszív külsejű terepjáró és egy üzemanyagcellás sportkocsi-tanulmány áll a detroiti Toyota stand középpontjában.

 
   
   

A nagy kék autó fehér tetővel FJ Cruiser névre hallgat és teljes egészében a Toyota amerikai részlegének munkája. Az egyszerű "két skatulya egymás tetején" típusú alapforma, a közel ülő kerek fényszórók és a velük egy keretbe foglalt téglalap-formájú hűtőrács a legendás Land Cruiser FJ-40 típust idézi, az autó arányait viszont a modern terepjáró-építés szabályai szerint alakították ki. Az FJ Cruiser ennek megfelelően széles, hosszú és viszonylag alacsony, a megfelelő hasmagasságról a 20 hüvelykes keréktárcsákra szerelt magas oldalfalú terepgumik gondoskodnak.

 
   
   

Érdekes a hátsó ablak megoldása, amely a tető hátsó peremén és oldalt is folytatódik: nagyobb tárgyak szállításakor a felső szekció a tetőbe tolható be, az alsó pedig a hátsó ajtóba süllyeszthető. Az autó természetesen összkerék-hajtású. A megfelelő vonóerőt a Toyota Racing Development által kifejlesztett 3,4 literes 250 lóerős V6-os biztosítja egy hagyományos rendszerű négysebességes automataváltón keresztül.

 
   
   

A Toyota másik látványossága a FINE-S nevű futurisztikus kupé, amely üzemanyagcellás hajtásrendszerével a távolabbi jövő hírnökének tekinthető. Az autó formája már önmagában is meghökkentő: a négyüléses kabin az első tengely vonalában kezdődik, az autó sziluettjét pedig szinte a kerekek határolják. Az összhatást az óriási szélvédő és a merész ívű, sajátos alámetszésben végződő tetővonal teszi teljessé. A hajtásrendszer felrúg minden hagyományt: az autó négy kerekét külön villanymotor forgatja, amelyeket külön elektronika vezérel, így az autó tökéletesen kihasználhatja az útfelület aktuális tapadási viszonyait.