Ford Visos: a Capri előhírnöke?

2003.09.10. 11:11

A Ford egy utcai sportkocsi-tanulmánnyal rukkolt elő Frankfurtban, amely egyszerű formáját számos nagyszerű ötlettel ellensúlyozza.

A Visos a legújabb - eddig inkább csak amerikai tanulmányautókon látott - Ford formatervezési irányvonalat követi: az eddigieknél szögletesebb alapformákkal dolgoztak a tervezők, kerekded formák mind csaknem teljesen kétdimenziósak. A típus befoglaló formája fura átmenetet képez a kupék és a háromajtós csapott hátú kompakt autók között, és bár az oldalablakok vonala bevallottan a Capri szellemét hivatott megidézni, az összhatás mégis inkább tömören sportos mint a Caprit idézően elegáns. A Visos eleje nem igazán jellegzetes, a keleties metszésű lámpák közt a Fusionról ismert alacsony hűtőrács-csík igyekszik - nem túl sikeresenM - egyértelművé tenni a márkaidentitást. Az autó hátuljára épp ennek az ellenkezője igaz: a keskeny hátsó ablak és az alatta trapézszerűen szélesedő lámpák határozott egyéniséget kölcsönöznek a Visos farának.

Hiba lenne azonban a forma alapján megítélni a Ford tanulmányautóját: a Visos szokatlan, de nem elképzelhetetlen megoldásaival kápráztatja el a közönséget. A legérdekesebb talán az egyetlen gombnyomással átalakítható belső: a vezető választhat a Comfort és a Sport mód között. Az előbbi lágy műszerfal-fényeket, valamint kényelmes üléseket és vezetési pozíciót jelent, amely hosszú távú utazáskor jöhet jól. Sport módra kapcsolva azonban mindez megváltozik: a fények élesebbek lesznek, az ülés hátrébb dől és nagyobb oldaltartást nyújtva szinte körülöleli a sofőrt, a kormány pedig közelebb csúszik, így biztosítva a sportosabb vezetési helyzetet. Ilyenkor a szekvenciális kapcsolásokat lehetővé tevő váltóbot is előkerül a középkonzolból és a műszerfal által nyújtott információk is megsokasodnak.

A másik érdekesség a motorháztető alatt található, ahol ezúttal nem csak egy tetszetős takarólemez várja azt aki benéz a motortérbe, hanem egy LCD kijelző és egy USB csatlakozó is. Az előbbi segítségével az autó pillanatnyi beállításai tekinthetők meg: információt kapunk egyebek közt a futómű beállításairól, a motor fordulatszám-korlátozásáról, és még sok más apróságról. Ami azonban még ennél is lényegesebb: meg is változtathatjuk a beállításokat egy hordozható számítógépet kötve az USB csatlakozóra, sőt, a Ford elképzelése szerint egy hasonló sorozatgyártású rendszernél az interneten közzétett beállításokat is betölthetnénk az autóba, így kedvünk szerint változtatva annak tulajdonságait.

A tényleges műszaki tartalomról sajnos keveset árult el a Ford, bár ez egy tanulmányautó esetén nem is igazán lényeges: csak annyit tudunk, hogy a motortérben egy 350 lóerős biturbó V6-ost találnánk a dekoráció alatt, amely hatsebességes kézzel is kapcsolható automataváltón keresztül mind a négy kereket hajtja. Egyesek szerint a Visosnak még lesz szerepe a Ford jövőjében: sokan ezt tartják a Capri 4-ként emlegetett kupé modell előfutárának.