PSA-Toyota kisautók nagyító alatt

2005.03.02. 10:31

Genfben mutatkozott be a Citroën C1, a Peugeot 107-es és a Toyota Aygo. Tavaly decemberben a három márka ugyan már közzétett egy rövid előzetest a csehországi Kolinból származó új városi modellekről, de számos részletet csak most közöltek.

A legnagyobb újdonság, hogy mindhárom modellnek egyaránt lesz három- és ötajtós változata is. Az ötajtósokról korábban már láthattunk képeket, de háromajtós változatokról eddig nem tudtunk, bár a kétféle karosszériaforma közt méretbeli különbségeket hiába is keresnénk. A motorválasztékról eddig szintén homályos elképzeléseink lehettek: korábban úgy tűnt, a PSA és a Toyota egy-egy jól ismert motort dob be a közösbe, de kiderült, hogy a helyzet nem ilyen egyszerű.

A Toyota által szállított benzinmotor teljesen új fejlesztés, bár az adatok alapján ismerős lehet. A lökettérfogata 998 köbcenti, a teljesítménye pedig 68 lóerő, pont mint a Yarisba szerelt ezres motornak, de mindezt négy helyett három hengerrel tudja. Ez egyrészt egyszerűbbé teszi a gyártást, másrészt lehetővé tette, hogy a mérnökök elkészítsék napjaink legkönnyebb szériagyártású motorját: az 1KR-FE jelzésű motor összesen 69 kilogrammot nyom. Ráadásul az apró háromhengeres benzines létére még takarékos is: a gyári adatok szerint városban 5,5, országúton 4,1, vegyes ciklusban 4,6 liter benzint fogyaszt 100 kilométeren, bár ebben nyilván az autók 790 és 890 kilogramm közé eső tömegének is fontos szerep jut. A Peugeot-Citroën hírnevének megfelelően egy turbódízel motorral járult hozzá a motorpalettához: a népszerű 1,4 literes HDi motor egy újabb változatát szerelik a kisautókba, amely ugyan mindössze 54 lóerős, viszont cserébe állítólag megbízhatóbb lett, könnyedén teljesíti az Euro4 károsanyag-kibocsátási szabvány összes feltételét részecskeszűrő nélkül is és kivételesen étvágytalan: vegyes ciklusban 4,1 liter gázolajat fogyaszt 100 kilométeren.

Szűken négyszemélyes, alig több mint 3,4 méteres városi törpékről lévén szó a három típus menetteljesítményei átlagosnak ígérkeznek. A benzines Aygo végsebessége 157 km/h, gyorsulási ideje 0-ról 100 km/h-ra ötsebességes kézi váltóval 14,2, kuplungpedál nélküli kézzel is kapcsolható mechanikus automata váltóval (a Citroen modellekben SensoDrive, a Peugeot-nál 2-Tronic, a Toyotánál Multi-Mode Transmission néven fut) 14,9 másodperc, ami a kategória többi résztvevőjének adatait ismerve jó átlagos eredménynek számít. A dízel változatok nyilván még lomhábbak lesznek, de városi használatban és az autópályák külső sávjában nyilván így is megállják majd a helyüket.

Ahogy az várható is ekkora autóknál, a C1/Aygo/107 trió leggyengébb pontja a csomagszállítási képesség, pontosabban annak hiánya: a csomagtartó alaphelyzetben 139 literes, de lehajtott ülésekkel persze sokat javul a helyzet: akár 751 liternyi csomag is begyömöszölhető hátulra. a legnagyobb csomaghossz persze így is csak 1,093 méter, de hát csodák nincsenek. A biztonság terén ugyanakkor sokat ígér a PSA és a Toyota: mindhárom modell sajtóközleménye megemlíti a szilárd karosszériát, a felszereltségtől függően kettő vagy négy légzsákot - oldallégzsákok is rendelhetők az autóba - valamint a szériafelszerelés részét képező blokkolásgátlót és elektronikus fékerő-elosztót. A PSA modellekben ezeken felül egy CSC nevű elektronikus segédberendezést is találunk, amely kanyarban figyeli és módosítja a fékerőt.

Bár a három modell le sem tagadhatná a közeli rokonságot, az eltérő első és hátsó kialakításból adódóan méreteik különböznek egymástól. A dologban persze van némi bizonytalanság, mivel úgy tűnik, a Citroën sajtóosztályán kerekítettek: szerintük a C1 3,4 méter hosszú, 1,6 méter széles és 1,5 méter magas, míg a Peugeot 107-es esetében 3,43 méteres hosszt, 1,63 méteres szélességet és 1,465 méteres magasságot adtak meg a gyáriak, de gyanítjuk, hogy a két autó milliméterre ugyan akkora. A Toyota Aygo névleg a két PSA modell közé esik hosszát tekintve: pontosan 3,405 méteres, egyéb méreteiben viszont megegyezik a trió. Formai szempontból a Toyota autója lóg ki leginkább a három modell közül: az eltérő orr-rész mellett a háromajtós változat hátsó sárvédőívei is mások mint a PSA modelleken.

Mindabból, amit eddig megtudtunk, úgy tűnik, a Csehországban gyártott szuperminik kemény ellenfelei lehetnek a Fiat Pandának, a Chevrolet Spark/Matiz típusának vagy a Ford Kának, és bár a kategóriában hamarosan újabb modellek megjelenése várható - nemsokára jön a Renault Twingo utódja és a VW Fox - megfelelő árképzéssel a PSA és a Toyota modelljei akár a szegmens legkelendőbb modelljeivé is válhatnak. A japánok és a franciák mindenesetre ebben reménykednek, hiszen évi 300 ezer kisautó gyártására rendezkedtek be. A három új kisautó forgalmazása az év közepéig egész Európában megkezdődhet.

Toyota Aygo képgaléria
Peugeot 107 képgaléria
Citroën C1 képgaléria