Hyundai Grandeur: koreai luxus Európának

2005.03.04. 12:08

Igazi luxusmodellt mutatott be a Hyundai Genfben. A dél-koreai gyártó egyes nyugat-európai országokban eddig is kínálta XG350 jelzésű modelljét, de az alapvetően amerikai és dél-koreai igények alapján tervezett modell viszonylag kevés vizet zavart az alacsony presztízsű nagykocsik amúgy sem túlzsúfolt piacán. Az új Grandeur tervezésekor állítólag már figyelembe vették az európai vásárlók igényeit is, és a Hyundai ezúttal egyértelművé tette, hogy komoly piaci szereplővé kíván válni a nagykocsik piacán is.

A Grandeur persze még mindig nem szállhat szembe a BMW, az Audi, a Volvo vagy a Mercedes modelljeivel, de megszorongathatja a Peugeot 607-est, az Opel Signumot, az Alfa 166-ost, vagy éppen házon belül a Kia Opirust. A Hyundai érdekes módszert választott a piac meghódítására: a Grandeur szokatlan, de határozottan érdekes formatervet kapott. A kategóriában megszokott háromdobozos, hagyományőrző forma helyett egy csapott hátú, talán leginkább valamiféle tengeri emlősre emlékeztető autót készítettek. Utoljára hasonlóval egy kategóriával lejjebb a Mazda próbálkozott az 1990-es évek elején: a gömbölyded 626-os annak idején nem aratott osztatlan sikert, így kíváncsian várjuk, hogy a vásárlók hogyan reagálnak a Grandeur külsejére.

Műszaki szempontból a Grandeur már nem ilyen formabontó: a motorválaszték két tagból áll, az erősebb, benzines változatban egy 3,3 literes 233 lóerős V6-ost találunk, míg a kisebb teljesítményű motor egy 2,2 literes dízel 145 lóerővel. Mindkét autó ötsebességes, kézzel is kapcsolható automata váltóval érkezik. A 4,895 méter hosszú, 1,845 méter széles és 1,49 méter magas modell korszerű futóművet kapott: elöl kettős keresztlengőkaros megoldással találkozhatunk, míg hátul a manapság elengedhetetlen multilink felfüggesztés dolgozik az utasok kényelméért.

A Grandeurt azonban aligha a fejlett műszaki megoldások miatt vásárolják majd. Sokkal valószínűbb, hogy a gazdag felszereltség vonzza a vevőket a Hyundai szalonokba: az autóban kétzónás klímaberendezést, bőr kárpitokat és fa betéteket, a sajtóközlemény szerint csúcsminőségű, kormányról vezérelhető gyári hangrendszert, és még számos más, általában csak extraként rendelhető felszerelést találunk alapáron. Manapság a megfelelő biztonsági berendezések megléte is elengedhetetlen egy luxusautónál, így a Hyundai csúcsmodelljében is megtaláljuk a manapság már kötelező listát: vannak oldal- és függönylégzsákok, ABS, ESP és aktív fejtámlák is, és persze nagy és biztonságos karosszéria. Hogy mindez mit ér, az persze az EuroNCAP törésteszt után derül ki egyértelműen, de a lista legalább teljes.

A Hyundai Grandeur sikerének titka persze így is elsősorban az ára lehet, ami sajnos mindeddig ismeretlen, viszont már nem kell sokat várnunk a forgalmazás megkezdésére: a luxusmodell a nyár folyamán érkezik meg a Hyundai kereskedésekhez. Azt egyelőre nem tudjuk biztosan, hogy a Grandeur Magyarországon is kapható lesz-e.