Lassan telítődik a kínai autópiac

2005.04.04. 15:29

Az elmúlt években minden nagyobb autógyártó megjelent a világ legnépesebb országában, hogy minél nagyobb szeletet hasíthasson a Kínai Népköztársaság autópiacának egyre növekvő tortájából.

A növekedés azonban lassulni kezdett: a néhány éve még két számjegyű számokkal leírható piacbővülési ütem az idén 10% alá eshet. A jelenség különösen a külföldi gyártók által uralt, drágább modelleket tartalmazó piaci szegmenseket sújtja, egyrészt a piac telítődése, másrészt a kínai autóipar erősödése miatt. A helyzet mára odáig fajult, hogy egyes gyártók egyfajta árháborúba kezdtek: a Honda, a Ford és az Audi is árcsökkentéssel igyekszik bővíteni a vevőkörét. Egyes modellek ára alig 18 hónap alatt 27%-ot esett, és a folyamatnak még messze nincs vége.

Kínában az autópiac 2002-ben és 2003-ben még mintegy 60-70%-os növekedést produkált, az idei évre azonban a legtöbb elemző legfeljebb 5 és 10% közé teszi a növekedés ütemét. Egyes megfigyelők szerint a nemrég megkezdett árháború veszélyes lehet, mivel arra sarkallhatja a vásárlókat, hogy kivárják a nekik legkedvezőbb árszintet, így azonban könnyen veszteségessé válhat a ma még jövedelmező üzlet, mivel a készletek könnyedén a kereskedők nyakán maradhatnak.