Új Seat Leon: harmadik a kaptafáról

2005.04.19. 13:24

Kiköpött Altea. Vagy inkább egy az egyben Toledo. Pedig ez a vadiúj Seat Leon. A spanyol márka néhány éve az Audi közvetlen fennhatósága alá került, és úgy tűnik, a sportosság mellett az egyenruhához való vonzódás is átszivárgott az anyacégtől. Nem tudni, hogy ez a filozófia honnan ered, lehet hogy a németek a formatervezést is gépesítették, vagy valaki tizenöt éve rájuk sózott hatvan bála indigót ami még mindig nem fogyott el, mindenesetre az Audi típusait egy-egy generáción belül régóta szinte alig különbözteti meg más, mint a méretük, és ugyanez lassan már a Seatra is áll.

Az Alteánál még meglepődtünk: jó kis egyterű forma sportos felhangokkal, mandulavágású lámpák, érdekes kis ovális hűtőrács, oldalt meg az összetéveszthetetlen ív, azaz Seat zsargonban a dájnamik lájn. Azután megjelent a Toledo, és újra meglepődtünk, leginkább az ismétlős poénon: jé, meg merték csinálni még egyszer, csak nagyban: egyterű forma sportos felhangokkal, mandulavágású lámpák, érdekes ovális hűtőrács, oldalt dájnamik lájn. Harmadszorra, a Leon prototípusának genfi bemutatóján inkább már dermesztően hatott, hogy az új Leon kicsit szélesebb-laposabb formában újabb bőrt próbál lenyúzni a témáról, hiszen itt is van egyterű forma, mandulavágású lámpák, ovális hűtőrács, és dájnamik lájn. Valahol elakadt a tű, gondoltuk, de hátha észbe kapnak a Seatnál, és változtatnak a szériamodellen. Nem így történt. Az új Leon ma bemutatkozó szériaváltozata szinte ugyanolyan, mint a prototípus: 4,315 méter hosszú, 1,768 méter széles és 1,458 méter magas egyen-Seat.

Az új Leon a formatervtől eltekintve még lehetne izgalmas, hiszen a sportosabb arányok jól passzolnak az ismert vonalakhoz, és néhány jó motorral illetve műszaki csemegével mindig garantált a hatás, de egyelőre erről sincs szó. A Leon motorválasztékát egy az egyben megtaláljuk az Alteában és a Toledóban is, nem beszélve az Audi A3-asról, a ?koda Octaviáról vagy a Volkswagen Golfról. Az alapmotor a brazil tervezésű 1,6 literes 8 szelepes 102 lóerős vasblokkos csoda, és van 1,9 literes 105 lóerős turbódízel, 2 literes 140 lóerős turbódízel, valamint 2 literes 150 lóerős közvetlen befecskendezéses benzinmotor. A két gyengébbik motor mellé ötsebességes kézi váltó jár, a két nagyobb mellé pedig hat sebességes váltót szerelnek, az erősebbik benzines emellett Tiptronic váltóval, az erősebb dízel pedig DSG rendszerű automatával rendelhető. Persze mindezt már jól ismerjük például az Alteából, a Toledóból, és még sorolhatnánk. Persze, persze, de nyilván tágasabb a Leon, mint az Altea, mondhatná valaki, de egyelőre erre sem utal semmi, sőt. A Leon ugyanúgy öt személyes, mint az Altea, viszont a csomagtartója csak 341 literes, szemben az Altea 410 literjével.

Elképzelhető, hogy a hasonló forma, az azonos motorválaszték, az azonos padlólemez és az alig különböző helykínálat ellenére az Altea és a Leon nagyon különböző autó lesz, de ez a közzétett képek és szöveges információk alapján nem igazán derül ki, így feszülten várjuk az első lehetőséget, hogy vezethessük is a vadiúj, és kétségtelenül sportos külsejű Leont, a Seat kínálat következő darabját.