Megszűnt az iráni ősautó gyártása

2005.05.13. 13:11

Az elpusztíthatatlan Paykan 38 év után végleg nyugdíjba vonul. Az teheráni utcaképet a mai napig meghatározó modell Hillman Hunter néven mutatkozott be 1966-ban, és rá egy évre beindult az autó iráni összeszerelése, megalapozva a közel-keleti ország autógyártását.

Az egyszerű felépítésű brit családi limuzin valahogy úgy járt, mint az 1200-as Lada (Fiat 124, 1966) Oroszországban vagy a Dacia (Renault 12, 1969) Romániában: jócskán túlélte saját eredetijét, és a körülötte dúló politikai viharokat, hogy már-már az ország szimbólumává váljon. A típust 1979 óta kizárólag Iránban gyártják, sőt, az 1980-as évek elejére az autót tervező Rootes Group utolsó, a Chrysler tulajdonába került maradványai is eltűntek, így a Paykan az egykori brit autógyártó utolsó hírmondójának is tekinthető.

Az autó hosszú életének titka egyrészt Irán elszigeteltsége volt: az iszlám hatalomátvétel, a háborúk és a gazdasági embargók közepette esély sem volt a típus felváltására. Mostanság már vannak új típusok, de a Paykan az utolsó pillanatig népszerű maradt átszámítva 5000 euró alatti ára, kiváló alkatrészellátása, egyszerű, könnyen javítható szerkezete és hosszú élettartama miatt. A típus persze még hosszú ideig fontos része lesz az iráni közlekedésnek, hiszen a Paykanból ma sem ritkák a 20 évnél is idősebb jó karban levő darabok, és a gyártó, az Iran Khodro tíz évig még gyártja az üzemeltetéshez szükséges alkatrészeket, de a jövő már az új típusoké. A Paykan közvetlen utódjának a Dacia Logant szánják, de az Iran Khodro a Renault világautója mellett különböző Peugeot típusokat és a Peugeot 405-ösön alapuló saját modelljét, a Samandot is kínálja Iránban.