Projekt 1221 MF1: Bugatti-verő gázturbinával?

2005.06.27. 16:45

Az egykori Ferrari-tervező, Mauro Forghieri agyszüleménye a rejtélyes szupersportkocsi. Az MF1 jelzésű autóról, amelyet Forghieri cége, a Projekt 1221 készít, eddig egyetlen konkrétumot sem árultak el, bár annyi már korábban is kiderült, hogy az ára csillagászati lesz, hiszen az elsődleges cél a világ legerősebb és leggyorsabb utcai közlekedésre is alkalmas személyautójának megépítése. Ez több mint 400 km/h-t és 1000 lóerőt jelent, azaz szükség van egy nagyon erős motorra. Korábban úgy gondoltuk, Forghieri mérnök, aki az 1960-as évek elejétől az 1980-as évek közepéig az F1-es Ferrari versenygépek motorjainak tervezését is irányította, majd készíttet egy erőteljes V12-es vagy még nagyobb hengerszámú benzinmotort, de nem így lett: a napokban kiderült, hogy az autóba gázturbina kerül, amelyet a Williams International nevű, elsősorban kisméretű repülőgép-hajtóműveiről ismert cég tervez és szállít.

A gázturbina használata azért meglepő, mert ez a megoldás az eddigi kísérletek alapján autóban nem válik be igazán. A gázturbina ugyan igen erős lehet, miközben viszonylag könnyű és kis helyet foglal, ráadásul még az üzemanyag minőségére sem túl érzékeny, ezért nagyon jó helikopterek és repülőgépek, valamint nehéz harckocsik hajtására. Ugyanakkor a hátrányai olyanok, amelyek mindeddig meggátolták hogy autókban alkalmazni lehessen: csak nagyon nagy fordulatszámon ad le megfelelő teljesítményt, így bonyolult lassító áttételek kellenek, hogy a kerekeket hajthassa. Emellett a hatásfoka a méret csökkenésével arányosan csökken, és végül szemérmetlenül sokat fogyaszt. Az 1980-as években még hallhattunk egy-egy gázturbinás Mercedes prototípusról, de a legtöbb gyártó már az 1950-es vagy a 60-as években lemondott az ötletről, mivel látható volt, hogy sorozatgyártásba nemigen kerülhet a gázturbinás autó.

Az MF1 persze kivételes eset: egy gázturbinával tényleg könnyebb 1000 lóerő fölé emelni a teljesítményt mint egy szokványos dugattyús motorral, a potenciális vásárlókat pedig úgysem a fogyasztás érdekli majd. Így már csak egyetlen kérdés marad: a Williams képes lesz-e olyan motort készíteni, amely megfelel a jelenlegi környezetvédelmi előírásoknak.