Euro5 szabvány 2009-re

2005.07.20. 14:40

Nyilvánosságra hozták az új károsanyag-kibocsátási határértékekre vonatkozó tervezetet, egyelőre azért, hogy az érintett felek megvitathassák azokat.

Az Európai Bizottság dokumentuma szerint elsősorban a dízelmotorokra vonatkozó előírásokat szigorítanák drasztikusan. A levegőbe engedhető koromrészecskék mennyisége az Euro4 szabvány által előírt 0,025 g-km-ről az egyötödére, 0,005 g/km-re módosulna, míg a nitrogén-oxid kibocsátást 0,25-ről 0,2 g/km-re csökkentenék. A benzinmotorokra vonatkozó előírások kevesebbet változnak: az elégetlen szénhidrogénekre és nitrogén-oxidokra vonatkozó határértékeket is 25%-kal csökkentenék a javaslattevők.

A tervek szerint a javaslatból legkorábban az év végére lehet törvény, és 2008-ban jelenhetnének meg az első olyan motorok amelyek teljesítik is ezeket az új határértékeket, de addig még nagyon sok vita várható. Az autógyártók nyilvánvalóan szeretnék elkerülni, hogy teljesíteniük kelljen az új szabályokat, mivel ez a piac összes szereplőjének - gyártónak és vásárlónak - egyaránt komoly többletköltséget jelenthet, ugyanakkor az EU nyilván ragaszkodik majd a javaslathoz, a környezetvédő szervezetek viszont további szigorításokért lobbiznak majd.

Az autógyártók egy része még az Euro4 szabványnak sem tett eleget maradéktalanul, hiszen erre a törvények csak 2006-tól kötelezik őket.