8,6 milliárd dolláros veszteség a GM-nél

2006.01.30. 15:48

Egy kisebb autógyár teljes piaci értéke úszott el tavaly a GM-nél, de az óriásvállalat egyelőre talpon van. Kérdés hogy még meddig.

2005-ben az ág is húzta a GM-et; az év elején az üzemanyagárak növekedésével kezdődött a pechszéria. A nagy terepjárók iránti kereslet szinte rögtön zuhanni kezdett, az élesedő versenyben pedig kénytelenek voltak tovább csökkenteni az árakat, így kevesebb autón sokkal kevesebb haszon képződött. Azután év közben összeomlott a Delphi, a GM egykori alkatrészgyártó üzletága, és a cég az elbocsátott munkások társadalombiztosítási számláit is kénytelen volt állni. Végül belekezdtek egy nagyarányú gyárbezárási és elbocsátási kampányba a nyereség visszaszerzésének reményében, de az elején ez is rettenetes összegekbe kerül. Végeredményben csak Észak-Amerikában 5,6 milliárd dollárt veszített a GM, ami az ezen a piacon eladott 5,2 millió autóra vetítve több mint 1000 dollár veszteség darabonként!

A GM-nél persze azt mondják, hogy a valaha volt második legrosszabb évük csak átmeneti mélypont, és már jövőre érezhetők lesznek a költségcsökkentés hatásai. Egyelőre úgy néz ki, a legnagyobb problémára, azaz a japán és koreai márkák térnyerésére elsősorban a GM és a Ford rovására, csak újabb, az eddigieknél sokkal vonzóbb típusokkal lehetne megoldást találni. A GM az idei évre húsz új típust ígér, de csak reménykedhetnek benne, hogy ezúttal sikerül a fogyasztók ízlésvilágát az eddigieknél jobban eltalálni, különben hosszú távon az óriásvállalat léte is veszélybe kerülhet.