GT3: Porsche sportembereknek

2006.02.27. 11:33

A Turbóval együtt mutatkozik be a 911-es sorozat másik csúcsmodellje. A GT3 a nyers adatok alapján persze minden tekintetben a Turbo után következik a Porsche kínálatában. Olcsóbb, és a teljesítménye is kisebb, de inkább azt mondanánk, hogy a két autó két eltérő irányzatot képvisel a sorozaton belül: míg a Turbo kigyúrt bodybuilder, addig a GT3 a szálkás izmú sportoló.


Galéria - kattintson a képre

A GT3-as egykor versenyautóként kezdte a pályafutását, és valószínűleg a legújabb változatból is készítenek majd vérbeli pályagépet, így a tervezők az utcai modellnél is igyekeztek megtartani a versenygépek célszerű és egyszerű megoldásait. A Carrera modellek karosszériáját használták alapul – nyoma sincs a Turbo látványos sárvédő-szélesítéseinek és hatalmas első légbeömlőinek – viszont az első lökhárítót és a nagyméretű hátsó szárnyat úgy alakították ki, hogy a lehető legtöbb leszorítóerő keletkezzen rajtuk. A Turbo külsején látszik, hogy a részletek kidolgozásában a formatervezők játszották a főszerepet, a GT3 idomain azonban a szigorúan célszerű mérnöki munka érhető tetten. A csomagtérfedél és a lökhárító közti, vélhetően hűtési célokat szolgáló rés erre az egyik legjobb példa: a szépen kitalált formát ugyan tönkreteszi, de nyilván ez tűnt a legjobb hatásfokú megoldásnak.


Galéria - kattintson a képre

A GT3-ban a Porsche boxermotorjának 3,6 literes, alaposan kihegyezett változata dolgozik. A turbófeltöltőt hiába keressük, az nincs, a teljesítményt a fordulatszám emelésével és a motor megfelelő hangolásával növelték meg a Porsche tervezői. A hathengeres így is csaknem olyan erős lett, mint az egy generációval ezelőtti 911 Turbo motorja: 415 lóerőt ad le 7600-as percenkénti fordulatszámon. Az új GT3-as az adatok szintjén hasonló képességekkel is rendelkezik, mint a régi Turbo. 4,3 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, 8,7 másodperccel az indulás után pedig már 160-nal száguldhat. A végsebesség – elsősorban az alacsonyabb légellenállás miatt – 310 km/h, azaz ugyanannyi, mint az új Turbo esetében. Ezek persze csak a számok: a GT3 rövidre áttételezett hatsebességes váltójával és magas fordulatszámú motorjával sokkal nyersebb vezetési élményt nyújthat, mint az erősebb Turbo.


Galéria - kattintson a képre

A típusváltozat történetében a Porsche először alkalmaz aktív lengéscsillapítást, így a tulajdonosoknak nem kell teljesen lemondaniuk a hétköznapi Porschék kényelméről a jobb úttartás érdekében. Közúton használhatják a lágyabb beállítást, versenypályán meg ott a kőkemény sportfokozat. A gyártó szerint a 19 hüvelykes felnikre szerelt alacsony profilú gumiknak, az önzáró differenciálműnek és a Carrera GT-ről átvett kipörgésgátló rendszernek köszönhetően a GT3 bármilyen körülmények közt vezethető marad, ugyanakkor az elektronikus segítség természetesen ki is kapcsolható.

A Porsche 911 GT3-ast Európában nettó 93 ezer euróért, azaz átszámítva kb. 23,5 millió forintért kínálják Európában, ami Németországban például az összes sarccal együtt 108 ezer euró bruttó vételárat (27,3 millió forint) jelent.