Smart ForFourt is eléri a vég

2006.03.28. 09:42

A gyártás leállításáról döntött a DaimlerChrysler vezetése. A bejelentés mindenkit váratlanul ért, hiszen márciusban, Genfben még a ForFour sportos változatával parádézott a DaimlerChrysler kisautó-márkája, és úgy látszott, semmi nem fenyegeti a típus jövőjét.

Ugyanakkor nem titok, hogy a ForFour is csak veszteséget hozott, annak ellenére, hogy műszaki szempontból messzemenően megegyezik a Mitsubishi Colttal, és a típus gyártása is a Mitsubishi Hollandiában működő üzemében folyik. A japán cég rövid távon aligha jár rosszul a DC döntésével, hiszen a ForFour program leállításával járó, kb. egymilliárd eurós költség nagyobb részét valószínűleg épp a japán gyártómnak fizetendő fájdalomdíj teszi ki. A Smart részéről egyelőre csak annyit árultak el, hogy a márka főhadiszállásán, Böblingenben durván 300 főt bocsátanak el a ForFour korai nyugdíjazása kapcsán.

A Smart négyajtós típusát 2003-ban mutatták be , így alig több mint két év után tűnik el a piacról, magára hagyva a kétszemélyes ForTwo típust,amelyet jövő tavasszal váltanak le egy újabb típussal. Azt ugyan nem tudni, hogy pontosan mikor gördül ki az utolsó ForFour a NedCar üzem kapuján, de az egész biztos, hogy még az idén leáll a típus forgalmazása. Szakértők szerint ez a lépés jelentősen növelte a márka nyereségessé tételének esélyét, hiszen az eladások nagy részét eddig is a ForTwo biztosította, és így már csak a 2007-ben érkező új szupermini fogadtatásán múlik, hogy fennmaradhat-e a kisautó-márka.

Az egyetlen típusra szűkített modellválaszték emellett lehetővé teszi, hogy a Smartot teljes mértékben beolvasszák a Mercedes szervezetébe, így is jelentősen csökkentve a költségeket.