BMW Mille Miglia: legenda modern technikával

2006.05.11. 12:51


Galéria - kattintson a képre

A tanulmányautóval egy 66 éves versenygép szellemét idézte meg a BMW a XXI. század műszaki színvonalán. A BMW 328 Mille Miglia Touring Coupé 1940-ben nyerte meg az olaszok ezer mérföldes országúti autóversenyét, méghozzá egy soha meg nem döntött rekorddal: a versenygép 166,7 km/h-s átlagsebességgel teljesítette a távot. A legendás országúti versenyt ma már csak veteránautó-túraversenyként rendezik meg, de ma is rangos eseménynek számít, így a BMW a mai nyitóceremónián mutatta be egyedi, múltidéző járművét, amely a BMW Concept Coupé Mille Miglia 2006 nevet kapta.


Galéria - kattintson a képre

A BMW tanulmányautójában első pillantásra felismerhető az egykori 328-as: az áramvonalas kabintető, a letakart hátsó kerekek, a keskeny és magas BMW-vesék, és az egymáshoz közel ülő, levesestányérnyi első fényszórók hűen adják vissza az öreg versenyautó jellegzetes vonásait. Ugyanakkor az autó műszaki alapjait adó Z4 M néhány jellegzetességét is belecsempészték a formatervbe: a jellegzetes, éles-íves övvonal és az autó oldalának sima, de többszörösen hajlított felületei jelzik, hogy Chris Bangle keze is benne volt a Mille Miglia tanulmány tervezésében.


Galéria - kattintson a képre

Az autóra jellemző fura kettősség még a 20 hüvelykes könnyűfém keréktárcsákon is tetten érhető: a korszerű alapanyagból készült alkatrész formája, és a közepén elhelyezett kis krómozott tárcsa a régmúlt időket eleveníti fel. Belül is sikerült megteremteni ugyanezt a sajátos hangulatot: a bukókeret meztelen fémje, a középkonzol pálcika-kapcsolói és a formák spártai egyszerűsége a régmúltba kalaúzol, miközben a rozsdamentes acél, bőr és lycra felületek egyrtelművé teszik, hogy 2006-ban vagyunk.


Galéria - kattintson a képre

A részletmegoldásokban persze mindenütt a legmodernebb technológiával találkozunk. A karosszéria pillekönnyű, szénszál-erősítésű műanyagból készült, az autó alján diffúzorok termelnek leszorító erőt, az autó megjelenését meghatározó hatalmas kerek első lámpákban pedig, amelyek első pillantásra tessék-lássék felragasztott dekorációs elemeknek is tűnhetnek, LED-ek százai fénylenek fel a bekapcsolás pillanatában. A külsőségek mögött a Z4 M jól ismert technikája rejtőzik: a 3,2 literes soros hathengeres motor a maga 343 lóerejével, amely menetteljesítmények terén bőven az 1940-es előd fölé emeli a tanulmányautót.

A BMW Concept Coupé Mille Miglia legnagyobb hibája, hogy legfeljebb még néhány autókiállításon találkozhatunk vele. A BMW fejlesztési igazgatója, Burkhard Göschel ugyanis határozottan kijelentette a bemutató alkalmával, hogy ehhez hasonló szériamodellt egész biztosan nem készítenek sem a közeli, sem a távolabbi jövőben.