Változó erőviszonyok a magyar autópiacon

2006.07.14. 14:40

2006 első félévében alig nőttek az autóeladások a tavalyi év első feléhez képest, viszont a sorrend sokat változott a jelentősebb eladásokat produkáló márkák közt. A Magyar Gépjárműimportőrök egyesületének adatai szerint 2005 első feléhez képest az idén 2931-gyel több új autót – összesen 97 609 darabot – adtak el Magyarországon, ami mindössze 3,1%-os javulást jelent.


A Suzuki továbbra is az élen áll...

Az élen továbbra is a Suzuki áll, bár a fölénye olvadni látszik. Januártól júniusig 18 717 autón adott túl a japán cég, ami 8,8%-os visszaesést jelent a korábbi, több mint húszezres eredményhez képest. A második helyen tartja magát az Opel (10 657 eladott autó), amely 3,7%-os növekedési ütemével gyakorlatilag csak a piac bővülését követte. Az első meglepetés a harmadik helyen álló Ford (9270 autó, +27,8%), amely meglepő népszerűsége révén megelőzte a Skodát (8493 autó, -1,4%). A félév másik nagy nyertese a VW (8168 autó, +25,4%), amely ugyan megtartotta ötödik helyét, de már csak egy hajszál választja el cseh testvérmárkájától. A hatodik a Toyota (6501 autó, +18,7%), amely így maga mögé utasította a folyamatos visszaesést produkáló Renault-t (5458 autó, -11,3%). A Chevrolet (4598 autó, -0,8%) szintén előre jött egy hellyel, bár ezt nem magának, hanem a gyengélkedő Peugeot-nak (4245 autó, -15,8%) köszönhette. A további tömegmárkák sorrendje a következőképp alakult:


...és az Opel is tartja második helyét...

Citroën (3236 autó, +2,3%), Fiat (2794 autó, +2%), Seat (2170 autó, -14,2%), Honda (1957 autó, +20,9%), Nissan (1801 autó, -15,4%), Dacia (1617 autó, -6,8%), Mazda (1212 autó, +17,6%), Kia (1091 autó, +66,8%), Hyundai (1086 autó, +41,4%). A többi autómárka eladásai bőven 1000 példány alatt maradtak. A prémium gyártók közt az Audi (857 autó, +10,8%) vezet a Mercedes (724 autó, +15,1%), a BMW (697 autó, +4,34%) és a Volvo (585 autó, +7,1%) előtt. A legnagyobb arányú növekedést ezúttal a Lexus produkálta: 151 autót értékesítettek, azaz 228%-kal többet, mint tavaly ugyanebben az időszakban.


...de a Ford...

Ami az eladások kategóriák szerinti megoszlását illeti, a hangsúly egyértelműen a nagyobb autók irányába tolódott. Nagyon kis autókat továbbra is elég kevesen vásárolnak: az A szegmens típusaiból (pl. Fiat Panda, Chevrolet Spark, Toyota Aygo...) mindössze 2306 példány kelt el, azaz 6,5%-kal kevesebb mint tavaly. A B szegmens, azaz a családi járműnek már épp alkalmas kiskocsikból (pl. Suzuki Swift, Opel Corsa, Ford Fiesta, Dacia Logan stb.) fogyott továbbra is a legtöbb,


...és a VW is egyre népszerűbbé válik Magyarországon.

összesen 47 498 darab, bár ebből a kategóriából is 5,8%-kal kevesebb vásárló választott magának autót. A C szegmensben (pl. Ford Focus, Toyota Corolla, VW Golf...) viszont 14,6%-kal több járművet adtak el az idén, mint tavaly. Az egyterűek (5291 autó, +28,9%) és a középkategóriás típusok (6418 autó, +4,7%) is népszerűbbé váltak, nagykocsiból és sportautóból viszont kevesebbet vásároltunk, mint 2005 első felében.

Úgy néz ki, a magyar újautó-kereskedelem viszonylag nehéz korszak elé néz. A megszorítások miatt valószínűleg csökkenni fog a vásárlási kedv, és lassan a használt autók behozatalát nehezítő akadályok – az aránytalanul magas regisztrációs adó és az emissziós korlátozások – is leomolhatnak az EU jogrendszerének nyomása alatt, így a következő években akár nagyobb visszaesésre is számítani lehet.