VW Iroc: az új Scirocco

2006.08.25. 09:57

A Berlinben bemutatott agresszív külsejű kompakt egyelőre csak tanulmány, de úgy tervezték, hogy megfelelő érdeklődés esetén hamar gyártásba kerülhessen.


Galéria - kattintson a képre

A Volkswagen formatervezői valószínűleg abból indultak ki, hogy a Scirocco 33 éve bemutatott első generációja is a Golf sportváltozatának készült, így meg sem próbálták leutánozni a Giugiaro által tervezett eredeti részleteit, vagy arányait, inkább a jelenlegi Golfból próbáltak a Sciroccóhoz méltóan erőteljes karakterű járművet faragni. Az egyetlen részlet, amely valóban a példaképre utal, a Viper Green fantázianevű világos metálzöld fényezés: ezt egykor a Scirocco első generációján használták.


Galéria - kattintson a képre

A Golfnál csupán 36 mm-rel hosszabb, de 41 mm-rel szélesebb, 79 mm-rel magasabb és 100 mm-rel hosszabb tengelytávú jármű legjellegzetesebb részlete kétségtelenül az orra. A vaskos fémkeretbe foglalt, a lökhárító alsó pereméig érő hatszögletű hűtőmaszk, és a ferde, kifelé szélesedő, lapos, trapézforma fényszórók gonosz arcot kölcsönöznek a járműnek. Az összhatás egész eredetinek tűnhetne, ha nem láttuk volna korábban Mitsubishi Concept X elejét, ami éppen így – na jó, egy picit talán morcosabban – hunyorog a világra. Hátrébb már kiütközik a Golf-rokonság. Az ablakok vonala, és a meredek hátfal és a karosszéria arányai a VW kompakt modelljét idézik, valamivel alacsonyabb kiadásban. Számunkra a nagy, kerekded hátsó lámpák okozták a legnagyobb csalódást, mintha egy 90-es évekből származó japán kisautóról szöktek volna. Ettől persze még igen látványos az Iroc, így aligha tévedünk nagyot, ha azt mondjuk, ez az egyik legérdekesebb autó az utóbbi néhány évben, amely VW-emblémát visel.


Galéria - kattintson a képre

Belül a mai tanulmányautókra jellemző űrhajó-dizájnnak találkozunk: a kéken derengő műszerek akár egy korai Star Trek-filmben is megállták volna a helyüket. Ugyanakkor a térkínálat célszerűséget sugároz: az Iroc elvben négy személy szállítására is alkalmaz, és a csomagtartója alaphelyzetben is 300 literes. A lemezek alatt természetesen a Golf műszaki megoldásaival találkozhatunk, az egyetlen újdonság a két feltöltős TSI motor 210 lóerős változata.

A Volkswagen egyelőre feltételes módban említi a sorozatgyártás lehetőségét: a sajtóközlemény szerint a típust úgy tervezték, hogy elfogadható áron dobhassák piacra. Így valószínűleg minden a tanulmány fogadtatásán múlik: ha a közönség elég lelkesen fogadja, aligha menekülhet meg a szériagyártástól, bár a végleges változat alighanem jóval egyszerűbb megoldásokat vonultat majd fel kívül-belül.