Audi Q7 V12-es dízelmotorral

2006.09.11. 13:51

A Párizsi Autószalonon mutatkozik be a világ legerősebb dízelmotoros szabadidőautója, a Q7 V12 TDI. Korábban olyan pletykák terjedtek el, hogy a motort elsőként az A8-asba építik be, de nem az az egyetlen meglepetés, hogy a Q7 orrában mutatkozik be az első sorozatgyártású V12-es dízelmotor. Az is kiderült ugyanis, hogy ez egy teljesen új konstrukció, amelynek nincs sok köze az R10-es jelzésű versenyautó hasonló elrendezésű motorjához.


Galéria - kattintson a képre

Míg a versenygépben 5,5 literes, 90 fokos hengerszögű, 650 lóerős tizenkét hengeres dolgozik, addig a Q7-es motorja hatliteres, a hengerek által bezárt szög a kiegyensúlyozott járás szempontjából ideális 60 fok, a maximális teljesítmény 500 lóerő, a csúcsnyomaték pedig 1750-es és 3000-es percenkénti fordulatszám között jelentkezik, és az értéke 1000 Nm. Így nagyon kevés utcai autó képes felülmúlni a Q7 V12 TDI-t gyorsulásban: a 100 km/h-s sebességet akár 5,5 másodperc alatt is el lehet vele érni, és ha az elektronika 250-nél bele nem szólna, az autobahn királya is lehetne a típusból. Mindezt ráadásul hatsebességes, Tiptronic automata váltóval és állandó négykerék-hajtással tudja. Emellett az autó egy kis odafigyeléssel igen takarékosan is vezethető: a gyári fogyasztási adat vegyes ciklusban 11,9 liter gázolaj 100 kilométeren, ami nevetséges, ha a hasonló teljesítményű és méretű SUV-ok minimum duplaekkora étvágyát nézzük.


Galéria - kattintson a képre

Az, hogy a V12-es befért a Q7-es orrában, ahol a motornak – akárcsak a többi, hosszában álló motoros Audiban – csak az első tengely előtt van hely, az új V12-es kompakt építésmódjának köszönhető. Csupán 166 mm-rel hosszabb, mint az A8-as nyolchengeres dízelmotorja, így a legtöbb nagy Audiba beépíthető lenne. Ennek ellenére a Q7-es igényelt némi átalakítást, főképp az autó orrán kellett változtatni, hogy a megnövelt beömlőnyílások révén ki tudják szolgálni a turbófeltöltéses szuperdízel hatalmas hűtési igényét. Emellett a nehéz és bivalyerős motor miatt a futóművet is áthangolták, a lassítást pedig óriási kerámia féktárcsákra bízták.

A bemutató idején a Q7 V12 TDI alighanem a világ legerősebb személyautó-dízelmotorját hordhatja az orrában, de a konkurenciának lesz ideje előkészíteni a visszavágót, hiszen a gyártás csak 2008-ban kezdődik.