Ismét veszteséges a Chrysler

2006.10.26. 10:00

Úgy tűnik, a harmadik amerikai gyártó is követi a GM és a Ford mélyrepülését, igaz, némi késéssel. 2006 harmadik negyedévében 1,48 milliárd dollár üzemi veszteséget szenvedett el a DaimlerChrysler amerikai fele, pedig tavaly ilyenkor még 383 millió dollár nyereség szerepelt a főkönyvnek ugyanebben a rubrikájában. A cégcsoport egyetlen szerencséje, hogy a Mercedes, valamint a DC haszonjármű-üzletága, teherautógyártó részlege és pénzügyi divíziója egyaránt nyereséget termelt, így összességében mégis 1,13 milliárdos üzemi nyereség és 686 millió dollár nettó nyereség lett a negyedév összesített mérlege.

A Chrysler iszonyú deficitjét a hivatalos magyarázat szerint a kínálat és a kereslet közti eltérés okozta. Magyarán az, hogy az amerikai vásárlók már nem vesznek benzinfaló óriásterepjárókat és hatalmas,V8-as limuzinokat, inkább valami kisebbet és takarékosabbat keresnek. Ilyenből viszont nem kínál igazán sokfélét a Chrysler. Egyedül a Dodge Caliber felel meg az igényeknek – ezt viszik is, mint a cukrot –, no meg a kissé már öregecske PT Cruiser, a középkategóriás Chrysler Sebring-Dodge Avenger páros pedig még túl friss ahhoz, hogy számottevő szerepet játsszon az eladásokban. Ugyanakkor a Chrysler 300C-Dodge Magnum-Dodge Charger trió, a nagy Jeepek, valamint a Dodge terepjárói és óriási pick-upjai, tehát azok a modellek, amelyek nemrég még a Chrysler megmentőinek tűntek, nem fogynak.

Profilváltásra volna szükség, de ehhez hatalmas befektetésekre volna szükség. A DaimlerChrysler német vezetése pedig egyelőre azt a feltételezést sem cáfolja, hogy esetleg eladják az amerikai autógyártót. Bodo Uebber, a cég pénzügyi igazgatója annyit mondott, hogy az igazgatótanácsnak még elemeznie kell az adatokat, meg kell vitatnia a helyzetet, és csak azután dönthet. A semlegesnek szánt nyilatkozatból arra lehet következtetni, hogy a DaimlerChrysler vezetése megosztott. Elképzelhető tehát, hogy amint korábban, a Mitsubishi esetében, ezúttal is a veszteséges részlegtől való szabadulás mellett döntenek. Egy ilyen döntés pedig könnyen végzetes következményekkel járhat a Chrysler számára.