Nissan Bevel: praktikus tanulmány hobbistáknak

2007.01.08. 13:09

A Detroitban bemutatkozó futurisztikus jármű valós problémákra mutat megoldást.


Galéria - kattintson a képre

A Bevel a Nissan kaliforniai tervezőstúdiójának munkája, amelyet egyetlen, jól behatárolt célközönség számára készült. A fura, aszimmetrikus járművet olyan idősebb, 45 és 60 év közti életkorú, de még aktív autósoknak ajánlotta a tervezőgárda, akik már felnevelték a gyermekeiket, az esetek 90%-ában egyedül használják az autójukat, viszont sportolnak, barkácsolnak, kutyákat tartanak vagy gyakran hódolnak olyan más szabadidős tevékenységnek, amelyhez időnként nagyméretű tárgyakat kell szállítaniuk.


Galéria - kattintson a képre

Bár az autó alapformája nagyjából szimmetrikus, a részletek nem azok: bal oldalon csupán egy ajtó van, míg jobboldalt kettő, és az ablakok száma is hasonlóképp alakul, így balról inkább egy lemezoldalú furgonra, jobbról pedig egy jellegzetes arányú egyterűnek látszik. Ez a fajta aszimmetria a napcellákat tartalmazó üvegtetőn is visszaköszön, bár belül már nem folytatódik a mintázat. Odabent csak a sofőr kap kényelmes bőrfotelt, az öt utasnak csupán lehajtható szükségszékek jutnak. Ezek a tervezők szerint általában úgyis a rakfelület részeként működnének, annak viszont kiválóak: gyakorlatilag folytatják a csomagtartó felületét, így igen hosszú tárgyak befogadására is alkalmas a Bevel. Az ajtókat is úgy alakították ki, hogy minél nagyobb tárgyakat fogadhasson az autó. A baloldali ajtó az egyetlen, amely kizárólag ki- és beszállásra való. Jobboldalt a két, egymástól távolodva nyíló ajtó egyetlen óriási nyílást takar, míg hátul úgy hagyományos, felfelé nyíló ajtót találunk, amelyet úgy alakítottak ki, hogy egy magasabb férfi is alá állhasson, ha mondjuk esőben szeretne valamiféle tevékenységet végezni a csomagtartóban tárolt szerszámokkal.


Galéria - kattintson a képre

Ez már a Bevel egy másik elképzelt funkciójához vezet: nem csak szállítóeszköznek alkalmas, de egyfajta mobil bázisnak is, mivel a tetőn található napcellák, illetve az akkumulátorok egy 12 és egy 110 voltos szabványos elektromos csatlakozót táplálnak. A Bevelt természetesen olyan tárgyak szállítására is felkészítették, amelyek a csomagtérben nem férnének el: a tetőn hat tetőcsomagtartó-bekötési pontot alakítottak ki, amelyek a szokásos 30-40 helyett több mint 120 kilogrammnyi terhet is elbírnak. A háziállatokra külön is gondoltak a tervezők: elöl egy pórázok rögzítésére szolgáló kampót helyeztek el, hátul pedig speciális bekötési pontokat alakítottak ki egy kiemelhető állatszállító doboz számára.


Galéria - kattintson a képre

A számtalan célszerű részlet mellett a csúcstechnikából is jutott elegendő a Nissan tanulmányautójába. Az összes kezelőszerv elektronikus, tükrök helyett száloptikás kamerákhoz csatlakozó kis LCD kijelzőkön kísérhető figyelemmel az autó mögötti forgalom, és persze a minden igényt kielégítő fedélzeti szórakoztató és navigációs rendszer sem hiányzik. Az elektronikus kezelőszervek nyújtotta szabadságot ki is használták a tervezők: a vezető előtti műszerfal-részt úgy tervezték meg, hogy a baloldali ajtó kinyitásakor előre mozduljon, így könnyítve meg a ki- és beszállást.

Érdekes, hogy a lemezek alatt a Nissan tanulmányában semmi különös nincsen: a 2,5 literes V6-os motor, az elsőkerék-hajtás és a fokozatmentes váltó mind sorozatgyártású alkatrész, így a Bevel némileg leegyszerűsítve akár sorozatgyártásba is kerülhetne két-három éven belül.