Kétkuplungos váltó a Mitsubishi Evo X-ben

2007.07.10. 14:59

Az új Lancer sportváltozatának hajtáslánca több különleges megoldást is tartogat: a Super All Wheel Control fantázianevű összkerékhajtású erőátviteli rendszert, és az SST jelzésű dupla kuplungos váltót.


Galéria - kattintson a képre

Az S-AWC rendszer annyiban különbözik a szokványos összkerékhajtástól, hogy itt együttműködik az aktív központi differenciálmű, a menetstabilizáló program, a kipörgésgátló és a sport-ABS. Így a központi elektronika minden kerékre az aktuális helyzettől függően oszthatja el a motor teljesítményét és a fékerőt. A Mitsubishi szerint így az Evo X még precízebben követheti a sofőr mozdulatait, és az autó még közelebb juthat a fizika jelentette korlátokhoz anélkül, hogy veszélyessé válna.

Az igazi meglepetés azonban nem a hajtásrendszer – a Mitsubishi ezen a téren már eddig is a legtapasztaltabb gyártók közé tartozott –, hanem az új, robotizált váltó. A Twin Clutch SST jelzésű szerkezet hasonlóan működik, mint a világ jelenlegi legjobb, nem hidraulikus automata váltójaként emlegetett Volkswagen DSG.


Galéria - kattintson a képre

A váltások a két kuplungszerkezet összehangolt működésének köszönhetően rángatás nélkül zajlanak, sokkal gyorsabban, mint kézi váltóval. Automataként használva az SST háromféle programozás szerint működhet. Normál módban takarékosan, alacsony fordulatszámon kapcsolgatva haladhatunk hétköznapi helyzetekben. A sport üzemmódot dinamikusabb vezetéshez vagy változó domborzati viszonyok között érdemes alkalmazni, ahol szükség lehet a motorfék használatára is. Az S-Sport mód pedig, ahol a motor minden fokozatban maximálisan kihúzatható, elsősorban versenypályára való.

A Mitsubishi ezzel ugyan újabb részleteket közölt az új Evo X-ről, de így is maradt elég rejtély a végső bemutatóra. Hivatalosan még mindig nem tudjuk, mekkora lesz a legerősebb Lancer vadiúj motorjának teljesítménye, ahogy azt sem, hogy pontosan mennyire lesz gyors.