Audi A4: a hivatalos bemutató

2007.08.29. 13:48

Sajnos a tegnapi fotó az új A4-esről valóban a hivatalos sajtógalériából való, azaz az Audinál nem engedtek változtatni az autó külsején. Kár, mert kiderült, hogy ami az ismerős lemezek alatt van, az az utolsó csavarig új - a mérnökök erőfeszítése megérdemelte volna, hogy egy felismerhető formatervvel felhívják rá a figyelmet.

A legfontosabb különbségek a régi és az új A4-es között a megváltoztatott arányokban keresendők. Az új modell nagyobb, 4,7 méter hosszú és 1,83 méter széles, ugyanakkor az első és a hátsó tengely között még nagyobb a növekedés: 2,64 helyett 2,8 méter lett a tengelytáv, ami csupán 40 mm-rel rövidebb az A6-osénál. Ez egyrészt kedvezőbb súlyelosztást, másrészt sokkal tágasabb utasteret eredményez.

A tengelytáv növekedésében persze fontos szerepe volt annak a trükknek, amelyet az A5-ösben már bevetettek: felcserélték a tengelykapcsolót és a sebességváltót, így a kihajtás az elöl hosszában beépített hajtásláncban előrébb kerülhetett 154 mm-rel. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy az első tengelyhez képest hátrébb kerül a motor, így az autó kevésbé lesz orrnehéz, ami semlegesebb kanyartulajdonságokhoz vezet. Ugyanakkor a hosszabb tengelytáv az utastérben is érezhető: a hátsó utasok térdének 36 mm-rel több hely jut az új A4-esben, mint az elődjében.

Az A4-es tervezésénél emellett számos más trükköt is bevetettek az autó dinamikus viselkedésének javítására. A futómű például teljesen új konstrukció, nagyrészt már könnyű alumínium elemekből készült. Ráadásul a kormánymű a drágább változatokban dinamikus, sebességfüggő szerkezet, és a lengéscsillapítást is elektronikusan változtatható karakterisztikájú alkatrészek végzik. A futómű, a kormányzás, valamint az automata kiviteleknél a váltó vezérlése ráadásul együttesen változtatható a vezetési stílusnak megfelelően.

A motorválaszték zömmel az A5-ösből és az A6-osból már ismert közvetlen befecskendezéses négy- és hathengeresekből áll. Az alapkivitelekbe 1,8 literes 160 lóerős turbós benzinmotor, vagy 143 lovas kétliteres turbódízel kerülhet. Gyengébb motorokat egyelőre nem kínálnak, bár valószínűleg később lesznek kisebb teljesítményű, flottavásárlóknak szánt változatok. A kétféle négyhengeres mellett háromféle V6-os alkotja a kínálatot. A benzines csúcsmodellbe 3,2 literes, 265 lóerős, és 330 Nm csúcsnyomatékú hathengeres kerül, amellyel az A4-es 6,2 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, 250 km/h-s végsebességét pedig elektronikus korlátozással állították be.

A leggyorsabb mégsem ez, hanem a 240 lóerős 3 literes dízelmotorral hajtott változat: a V6-os turbódízel 500 Nm-es csúcsnyomatéka révén a papíron gyengébb autó 6,1 másodperc alatt is elérheti a 100-as tempót, és ez is képes 250 km/h-val száguldani. Köztes megoldásként 2,7 literes, 190 lóerős dízelmotorral is kapható lesz az A4-es. A típushoz kezdetben háromféle váltót kínálnak, amelyek közt meglepetésre nem szerepel a DSG. Hatsebességes kézi váltó, kézzel is kapcsolható Tiptronic automata, vagy fokozatmentes Multitronic kérhető az A4-eshez.

Az új A4-es élőben a Frankfurti Autószalonon lesz először látható, és Európában a forgalmazását is beindítják már az idén novemberben, míg más kontinenseken 2008 elejétől lesz kapható.