Új Seat Ibiza, az őrült spanyol

2008.04.03. 09:36

Barátságtalan arcú apró emberek szúrós tekintettel, az észvesztésig túláradó érzelmekkel és hatalmas pofonokkal. Valami ilyesmi a Rejtő-regények sztereotip spanyolja, és pontosan ez jutott az eszünkbe a negyedik generációs Seat Ibiza első képeit látva.

A szúrós tekintet mindenesetre stimmel: az új spanyol kisautó eleje kétségtelenül arc, vagy inkább grimasz. Nagy, ferde lámpái talán túl közel ülnek egymáshoz a keskeny hűtőrács két oldalán, a fényszórók felső sarkaiból lefelé induló, az alsó légbeömlőt keretező vonal pedig túlzottan is gonoszul vigyorgó szájat formáz, de összességében így is sokkal erősebb karakternek érezzük az Ibizát, mint az utóbbi évek egyen-Seatjait. Nyilván ez is volt a cél, ezért hozták el a Lamborghini kényelmes, és manapság dologtalan főtervezői székéből Luc Donckerwolkét, aki korábban a Gallardo és a Murcielago formatervét készítette, hogy az új Ibiza ismét egyéniség legyen.


Galéria - kattintson a képre

A folytatás is olyan, mint az autó orra. Látni benne a Seat nagyobb modelljeire jellemző sémákat, de valami mégsem stimmel. Dájnamik Lájn - az autó elejéről induló, lefelé tartó él - van itt is, csak majdnem egyenes, és ahol vége van, indul egy másik hasonló él felfelé. Az Altea és a Leon egyterű-formája is felsejlik a motorháztetővel összefolyó A oszlopokkal, de mégis rendes motorháza lett az autónak, hátul pedig célszerűtlenül, de szépen ferde hátsó ablakban végződik az autó. Nem nagyon láttunk még ilyet, és ez jó, bár kétséges, hogy meddig tud az Ibiza érdekes, és főleg vonzó maradni, kihúzza-e a hat éves modellciklus végéig. Az elődjének nem sikerült, de talán most.

Gyakorlati szempontból talán egy picivel többet vártunk volna a spanyolok új típusától. A karosszéria hossza 4,052 méterre nőtt, de a csomagtér így is csak 25 literrel lett nagyobb, a teljes térfogata 292 liter, és csak remélhetjük, hogy az utastér valóban tágasabb lesz. A tengelytáv és a nyomtáv mindenesetre nagyobb lett, ami a Seat szerint nagyon jót tesz az autó dinamikus tulajdonságainak. Az Ibiza aligha tartozik majd a legolcsóbb kisautók közé, viszont cserébe olyan extrákat kínálnak hozzá, amelyekkel eddig jellemzően csak egy számmal nagyobb típusokban találkozhattunk: hétsebességes, dupla kuplungos DSG automata váltóval, az emelkedőn való elindulást segítő hill-start assist rendszerrel és kanyarba bevilágító lámpákkal is elérhető lesz a típus.


Galéria - kattintson a képre

Szokás szerint a Volkswagen egyen-motorjai kerülnek az Ibizába is. A benzines kínálat az 1,2 literes, 70 lóerős háromhengeressel indul, majd egy 85 lovas 1,4 literes és egy 102 lóerős 1,6 literes négyhengeressel folytatódik. Dízelmotorból is háromféle lesz, egy 1,4 literes háromhengeres 80 lóerővel, és kétféle 1,9 literes négyhengeres, 90 illetve 105 lóerővel. Később persze bővülni fog a kezdeti motorválaszték, lesz például sportos FR kivitel kb. 150 lóerős benzines turbómotorral.

Számos részlet akad még, amelyet titokban tart a Seat új kisautójával kapcsolatban, de ebben nincs is semmi meglepő: élőben csak májusban mutatkozik be a típus a Madridi Autószalonon, a forgalmazás pedig júniusban kezdődik.