Az összeomlás szélén az amerikai autópiac

2008.10.02. 09:34

A hitelválság gyakorlatilag magával rántotta az autóeladásokat az Egyesült Államokban: szeptemberben nem akadt olyan autómárka, amely ne vesztett volna vásárlói számából. Az általános visszaesés ijesztő mértékű: összesen 27%-kal csökkent a kereslet a tavaly szeptemberihez képest.

A legkisebb piacvesztést az Audi szenvedte el 5,4%-os eladáscsökkenést produkálva, míg a legrosszabbul a Hummer járt, itt 54,8%-ot zuhant a kereslet. A legnagyobb forgalmú vállalatcsoportok eredményeit nézve a GM tűnik a legszerencsésebbnek, csupán 15,8%-kal adtak el kevesebb autót, mint tavaly szeptemberben, a Hondánál azonban már 24%, a BMW-nél 25,8%, a Toyotánál 32,3%, a Chryslernél 32,8%, a Fordnál 34,6%, a Nissannál pedig 36,8% a visszaesés mértéke.

Egyelőre nehéz megjósolni, hogy az amerikai piaci válság hosszabb távra szól, vagy csak a pillanatnyi ijedtség okozta, és egy-két hónapon belül rendeződik a helyzet. Mindenesetre egyáltalán nem jó jel, hogy Észak-Amerikában szinte mindenki hitelből vásárol autót, most pedig épp a hitelintézetek kerültek a legrosszabb helyzetbe, így valószínűleg szigorítanak a hitelfelvétel feltételein, ez pedig tartósan csökkentheti az autóeladásokat a világ legnagyobb egységes személyautó-piacán.