Már a Volvo is eladó

2008.12.02. 10:38

Ahogy romlik a Ford anyagi helyzete, úgy szabadul meg egyre értékesebb márkáitól. Korábban eladta a Jaguart és a Land Rovert, túladott az Aston Martinon, és Mazda-részvényei egy részét is pénzzé tette, most pedig utolsó, és egyben legsikeresebb prémiummárkája, a Volvo került sorra.

A Fordnál hivatalosan úgy fogalmaztak, hogy a Volvóval fennálló kapcsolatot szeretnék újraértékelni, ami emberi nyelven annyit tesz, hogy a svéd autógyárnak új tulajdonost keresnek. "A Volvo erős, nemzetközi szinten is elismert márka, amely nagyszerű hagyományokat ápol a környezettudatosság és a biztonság terén, és épp egy agresszív tervet valósít meg annak érdekében, hogy javítson pénzügyi eredményein. Áttekintve a helyzetet úgy véljük, a legjobb döntést hoztuk mind a Ford, mind a Volvo jövője szempontjából" - nyilatkozta az eladással kapcsolatban Alan Mulally, a Ford vezérigazgatója.

Nem véletlen, hogy a Ford a végére hagyta a Volvo eladását, és alighanem csak azért szánta el magát erre a lépésre, mert készpénztartalékai fogytán vannak, azaz minden fillérre szüksége van, hogy elkerülje a csődöt. A Volvo ugyanis hasonlóan fontos szerepet játszott a Ford modellek fejlesztésében, mint a Mazda: itt végezték a karosszériafejlesztés egy jelentős részét, a Ford egyes modelljei - például amerikai csúcsszedánjuk, a Taurus - a Volvótól származó padlólemezekre épülnek, és a svéd gyártó korszerű benzinmotorjait is felhasználták a Ford európai modelljeiben. Így a márka eladása hosszabb távon biztos előnytelen a Ford számára, ám most már az a tét, hogy egyáltalán gondolkodhat-e hosszú távon a detroiti óriásvállalat vezetése.

Vásárlójelöltek még nem jelentkeztek, de valószínűtlen, hogy ne bukkanna fel jó néhány érdeklődő, hiszen a Volvo az utóbbi évek talán legvonzóbb felvásárlási célpontja. Igaz ugyan, hogy jelenleg veszteséges, viszont a márkanév erős belépőt jelent az európai prémium szegmensbe, így bármely tömeggyártó számára vonzó lehet, amely a német luxusautó-gyártókkal szeretne versenyezni. Ráadásul - ellentétben mondjuk a Saabbal - a Volvo nemcsak üres márkanév, hanem önálló típusfejlesztésre képes, jelentős saját kapacitással rendelkező autógyár, amelynek a működéséhez nincs szükség műszaki hátteret biztosító szakmai partnerre, így független befektetők számára is vonzó lehet.

A Volvo csaknem 11 éve, 1998 januárjában került az azonos nevű iparvállalat tulajdonából a Fordhoz. Korábban a svéd autógyár szoros kapcsolatokat ápolt a Renault csoporttal, amely szintén versenyben volt a márka felvásárlásáért, és sokan most is úgy vélik, ideális tulajdonosa lenne a Volvónak. Ugyanakkor egyáltalán nem biztos, hogy a francia cég, amely időközben szoros szövetséget kötött a japán Nissannal, a jelenlegi, kedvezőtlen gazdasági háttér mellett is képes és hajlandó lenne eurómilliárdokat áldozni egy ilyen kockázatos felvásárlásra.