Hibrid autóval ment a szenátus elé a GM elnöke

2008.12.05. 14:24

Rick Wagoner ezúttal egy benzin-elektromos hajtású Chevrolet Cruze prototípussal érkezett Washingtonba, hogy meggyőzze a törvényhozást a GM által igényelt 12 milliárd dolláros segély szükségességéről.

A GM első embere állítólag a Detroitból a fővárosba vezető teljes utat, csaknem 850 kilométert a Volt hajtásláncával működtetett kísérleti autóval tette meg, azért, hogy demonstrálja, hisz cége jövőjében. A cirkuszi mutatványnak is beillő utazásra azért volt szükség, mert a korábbi meghallgatás alkalmával sokan kritizálták a három detroiti vállalatóriás vezetőit, amiért drága sugárhajtású magángépekkel érkeztek az adófizetők pénzéért. Természetesen a Ford és a Chrysler vezetői is hasonlóképpen tettek: Alan Mulally egy Ford Escape Hybriddel, Bob Nardelli pedig egy Chrysler Aspen Hybriddel érkezett a szenátusba.

A feladat neheze persze az utazás után várta a három vezért: ma és holnap meg kell győzniük a szenátorokat arról, hogy Amerikának érdekében áll megőrizni a három detroiti autógyártó fizetőképességét, akár közvetlen segélyek révén is. A feladat nem lesz egyszerű: a három cég összesen vagy 28 milliárd dollárt kér, ami hatalmas összeg, így a törvényhozás okkal megosztott abban a kérdésben, hogy megéri-e ekkora összeget fektetni az évek óta amúgy is csak vergődő helyi autóiparba. Úgy tűnik, a GM és a Chrysler esetében egyenesen létkérdés, hogy sikerül-e megszerezni a támogatást, mivel a két cég az elmúlt hónapokban teljesen kimerítette a készpénztartalékait, így könnyen lehet, hogy külső segítség nélkül kénytelenek lesznek csődvédelmet kérni. A Ford valamivel jobb helyzetben van, de ez is csak néhány hónapnyi haladékot jelent a számára. Ha nem sikerül valahogy áthidalni azt a masszívan veszteséges időszakot, amíg lezajlanak az átszervezések és ismét magához tér az autópiac, akkor mindhárom cégre a teljes összeomlás vár.

További rossz hír, hogy a CNN legújabb felmérése szerint az amerikaiak többsége - mintegy 61%-uk - ellenzi a állami segítségnyújtást, ez pedig nyilvánvalóan csökkenti a detroiti hármas vezetőinek esélyeit a szenátus előtt.

Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide, autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!