A Fiat lehet a Chrysler új partnere?

2009.01.20. 10:18

A legújabb hírek szerint a Chrysler tulajdonosai a Fiattal tárgyalnak: az olasz cég műszaki segítségért cserébe részvényeket kaphat az amerikai gyártóból.

Az információk egyelőre nem hivatalosak, de úgy néz ki, a két fél már közel jár a megállapodáshoz, sőt, valamiféle szándéknyilatkozatot már alá is írtak a múlt hét végén. A Cerberus Capital, a Chrysler tulajdonosa állítólag 30-35%-nyi részvényt és a maradék részvényekre vásárlási opciót ajánlott. Cserébe az olaszok feladata annyi volna, hogy hozzáférést biztosítanak padlólemezeik, motorjaik és sebességváltóik gyártási jogaihoz, illetve szerszámaihoz, és segítenek kifejleszteni a Chrysler kisebb modelljeit.

A Chryslernek valóban nagyon jól jönne most egy ilyen megállapodás, hiszen az amerikai cég az utóbbi évtizedekben teljesen elhanyagolta a kisebb személyautók fejlesztését. A 300C-nél rövidebb, fronthajtású modellek mind a Mitsubishitől átvett műszaki alapokra épülnek, ám a japán céggel időközben megszakadt a Chrysler kapcsolata. Ugyanakkor a Fiat épp ebben a hiányzó szegmensben erős, így elvben óriási segítség lenne, ha az amerikai vállalat hozzájuthatna az olaszok technikájához: különösebb befektetés nélkül újíthatnák meg típusválasztékukat, ami a túlélés legfontosabb feltétele. Az már kevésbé világos, hogy mindez a Fiatnak miért érné meg. Egyes elemzők szerint azért szállnának be a Chryslerbe, mert így végre bejuthatnának az észak-amerikai autópiacra, mások úgy vélik, hogy a Fiat vezetése így próbálná meg a kritikus évi 5-6 millió fölé emelni cége gyártókapacitását.

A Chrysler veszélyes partner lehet: csak az elmúlt év során vagy 9 milliárd dollárt vesztett, így jelenleg az összeomlás szélén egyensúlyoz. Annyira pedig a Fiat anyagi helyzete sem stabil, hogy ilyen hatalmas deficitet képes legyen finanszírozni. Ugyanakkor a hírekben egy szó sem esik valós befektetésről, tisztán csereüzletről van szó, így az olaszoknak elvben nincsen sok vesztenivalójuk.

Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide, autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!