A nagy lejmolás II: még 18,6 milliárd dollárt kér a Chrysler és a GM

2009.02.18. 11:24

Az amerikai kormány komoly akcióterveket kért a két autógyártótól az eddig jóváhagyott hitelekért cserébe, de a dokumentumok mellé újabb hiteligényeket is benyújtott a GM és a Chrysler az elmúlt két hónap várakozáson aluli autóeladásaira hivatkozva.

A General Motors vezetése volt az arcátlanabb: az eddig kiutalt 13,4 milliárd dollár mellé még 16,6 milliárdot kért az Obama adminisztrációtól, azaz a cég összességében 30 milliárd dollár állami pénzt szeretne elkölteni átszervezésre és termékfejlesztésre. Ráadásul úgy, hogy az első részletek visszafizetését 2012-re ígérik, ami a jelenlegi gazdasági helyzetben a beláthatatlan jövőnek felel meg. Cserébe a cég összefoglalta, hogy hogyan próbálja túlélni a következő három évet. Lényegében azt összegezték, hogy hogyan próbálnak megszabadulni minden feleslegesnek tűnő tehertől.


A Saturntól is búcsúzik a GM

Kilenc helyett 14 gyárat zárnának be Észak-Amerikában 2012-ig, és több európai üzem működését is leállítanák, a Saab és a Hummer mellett a Saturn márkától is megszabadul a cég, és igyekeznek elérni a szakszervezeteknél, hogy a munkaerő költsége is tovább csökkenjen. Mindemellett új, környezetkímélő modellek gyors kifejlesztését ígérik - itt elsősorban a Chevrolet Voltra és testvérmodelljeire kell gondolnunk - és a kereskedőhálózatot is a kereslethez próbálják igazítani: a jelenlegi több mint 6200 helyett 2014-re már csak 4100 GM márkakereskedés lesz Észak-Amerikában. Az igazán nagy falat azonban a hitelállomány lefaragása, illetve átütemezése lesz. A GM összesen 27 milliárd dollárral tartozik kifelé, ami hatalmas teher a cégnek, ezért megpróbálják csökkenteni a folyamatos törlesztést igénylő tartozásaikat, részben részvények kiadásával, részben új hitelek felvételével.


A Chrysler villanyautót is ígér

A Chrysler jóval kisebb tételekben gondolkozik, de a két vállalat közti méretbeli különbségeket és a piaci pozíciókat nézve ez érthető is. A legkisebb detroiti gyártó az eddig kiutalt 7 milliárd mellé még 2 milliárd dollárt kér a kormányzattól. Viszonzásul új modelleket - köztük több, kis fogyasztású autót Fiat alapokon, és egy elektromos szériakocsit is - és további megszorításokat ígérnek. 700 millió dolláros állandó költségcsökkentés, újabb 3000 dolgozó elbocsátása, legalább három sikertelen típus gyártásának leállítása és évi 100 ezres kapacitás-csökkentés szerepel a tervek között.

A további tarhálás mellett még egy közös vonása van a két, egyenként több mint száz oldalas dokumentumnak. Mindkettő hosszasan taglalja, hogy milyen végzetes következményekkel járna, ha a két cég valamelyike csődöt jelentene. A kormány ugyanis ezt a lehetőséget is meg szeretné vizsgálni, ám a GM és a Chrysler is sok tízmilliárdos ki nem fizethető adósságokról beszél - és részben nyilván igazuk is van. A Chryslernél például arról beszélnek, hogy a hitelezők legfeljebb 25%-ot láthatnának viszont a pénzükből, ami - most, hogy már az állam is hitelező - nyilván hatásos érv lesz a politikusok számára.

Az persze így sem biztos, hogy az új kormány hajlandó lesz további hiteleket folyósítani az autógyártóknak, de ha mégis, akkor sem valószínű, hogy pont a kért összeget utalnák ki, detroit üzenete azonban egyértelmű: ha nem jön segítség, annak könnyen csőd lehet a vége, és egy ilyen forgatókönyv sokkal drágább lehet mindenkinek, mint néhány tízmilliárd dollárnyi hitel.

Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide, autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!