Csökkenő autóeladások Európában, zuhanás Magyarországon

2009.05.14. 13:40

Európában 12%-kal csökkent az autók iránti kereslet áprilisban, Magyarország és Románia viszont 50% feletti visszaesést produkált.

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) közzétette az áprilisi újautó-eladási statisztikát. Összesen két olyan ország volt, ahol 2008 áprilisához képest növekedtek az eladások: Németországban, ahol nagy siker a roncsprémium, 19,4%-os volt a növekedés, Ausztriában pedig 12,8%-kal vásároltak több új autót a tavalyi évhez képest. A lista másik végén Nagy-Britannia (-24%), Spanyolország (-45,6%), valamint Magyarország (-51,5%), és Románia (-51,8%) áll. Az eredmények azt jelzik, hogy azokban az országokban a legrosszabb a helyzet, ahol az ipar nagy része külföldi kézben van, arányaiban több az elbocsátás, nagyobb a bizonytalanság, és nem részesült valamilyen állami támogatásban az autóforgalmazás. Valószínű, hogy a következő hónapokban Angliában például fellendülés következik, mivel néhány hete ott is bevezették a roncsprémiumot, ami nyilvánvalóan a vásárlási kedv növekedésével jár majd.

A gyártók közül elsősorban azoknak sikerült némi növekedést elérniük, amelyek népszerű kisautókat kínálnak: a Skoda, a Chevrolet, a Dacia, a Hyundai, a Fiat és a VW modelljei iránt nőtt a kereslet, elsősorban a német piac bővülésének köszönhetően. A többi márka forgalma csökkent, de nagyon különböző mértékben. A Ford például csupán 0,7%-nyi vásárlót veszített, Saabból viszont több mint 60%-kal fogyott kevesebb, mint egy éve.

Egyelőre úgy néz ki, az európai autópiacot jóformán csak az egyes tagállamok kormányzatainak gyors beavatkozása tartja életben, de sokan megkérdőjelezik az autóbeszámítási programok hosszú távú életképességét. Ezek ugyanis csak ideig-óráig jelentenek megoldást, és egyes elemzők szerint csak elodázzák az összeomlást. Így minden azon múlik, hogy meddig tart még a válság. Ha az év végéig nem tér magához az európai autópiac, akkor az eladások újra meredek zuhanásba kezdhetnek.

Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide, autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!