Hírek

27 perce Módosítva: 2024.04.24 17:42

Különösen sok baleset és útkarbantartási munka nehezíti az autósok életét. Az M0-s, az M3-as és az M6-os mellett több főútvonal is érintett, egyes szakaszokon jelentős torlódás alakult ki. Alább az Útinform jelentése olvasható.

Távolról sincs vége, olvasson még
2 órája Módosítva: 2024.04.24 16:30

Korábban mi is beszámoltunk róla, hogy a kormány szerdán tárgyal a hazai üzemanyagárakkal kapcsolatban. A mai kormányülés után Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter tartott rendkívüli sajtótájékoztatót.

Távolról sincs vége, olvasson még
3 órája Módosítva: 2024.04.24 15:19

11 év és 2,2 millió Renault Captur megépítése után a második, jelenleg futó generáció is megkapta a maga faceliftjét. Aztán a Mitsubishi ASX is.

Távolról sincs vége, olvasson még
4 órája Módosítva: 2024.04.24 17:52

Néhány nappal ezelőtt egy letakart szedánt mutatott a kínai-japán Changan-Mazda, amiből arra lehet következtetni, hogy rövidesen piackész Mazda 6 utód születik. Nagy valószínűséggel erről szivárogtak ki nemrég fényképek az Instagramra.

Távolról sincs vége, olvasson még
5 órája Módosítva: 2024.04.24 13:15

Nem volt olyan nyugodt éjszakája a floridai járőröknek, miután nagy sebességgel elhaladt mellettük egy Dodge Challenger. Szerették volna megállítani az autóst, hogy igazoltatassák és szembesítsék a gyorshajtással, de a rendőri jelzésre inkább csak gázt adott.

Távolról sincs vége, olvasson még
6 órája Módosítva: 2024.04.24 12:01

A Peugeot Sports Engineer (PSE) emblémát a gyártó sport(os) autói kapják, viszont jelenleg csak kettő modell büszkélkedhet vele. Az egyik az 508, a másik pedig a 9X8, de az utóbbi versenyautó és nem árulják.

Távolról sincs vége, olvasson még
7 órája Módosítva: 2024.04.24 11:08

Néhány évvel ezelőtt senki sem gondolta volna, hogy az elektromos átállás még egy olyan régivágású, nyers kategóriát is elér, mint a terepjáróké. Erre most tessék, itt az egyik legikonikusabb képviselő, a Mercedes G-osztály elektromos változata.

Távolról sincs vége, olvasson még
8 órája Módosítva: 2024.04.24 10:01

Még 2023 szeptemberében mutatták be a Tesla Model 3 frissített változatát a Highland-et, de első körben csak az RWD és a Long Range kivitelt kezdték forgalmazni. Most végre megérkezett a legerősebb, Performance néven futó kivitel is, amely egy rakás új technikát sorakoztat fel, ráadásul ezek nem csak a lemezek alatt érzékelhetőek, hanem a karosszérián is látszanak.  

Távolról sincs vége, olvasson még
9 órája Módosítva: 2024.04.24 09:36

Kevés kellemetlenebb dolog van annál, mikor a nyári kánikulában az ember beül a teljesen átforrósodott autóba: a levegő akár egy svéd szaunában, a műszerfal és a kormány szinte éget, az ülések pedig perzselnek. Erre a problémára jelenthet megoldást a Hyundai egy új vívmánya, amely már a tesztelés utolsó fázisában tart.

Távolról sincs vége, olvasson még
10 órája Módosítva: 2024.04.24 07:47

Nyíregyházán történt a közelmúltban, hogy egy vélhetően részeg nő ellopta volt élettársa Porsche Cayenne-jét. Végül nem bírt a Porschéval: nekicsapta egy betonból készült villanyoszlopnak, a Cayenne csúnyán összetört.

Távolról sincs vége, olvasson még
12 órája Módosítva: 2024.04.24 06:51

Furcsa baleset történt a napokban az M1-es autópályán: a sűrű forgalomban egy autó látszólag ok nélkül kivágódott a sávjából, majd nagy erővel belerongyolt a szalagkorlátba. Az ütközéstől az autó felborult, majd a tetején pörögve állt meg.

Távolról sincs vége, olvasson még
12 órája Módosítva: 2024.04.24 06:51

Az Opel 2023 augusztusában villantotta meg Experimental nevű koncepcióját, amely a márka új dizájn-nyelvezetét prezentálta a nagyközönségnek. Most, több mint hét hónappal később végre hivatalosan is bemutatták az első olyan modellt, ami már az új stílus szellemében készült: íme a friss Grandland.

Távolról sincs vége, olvasson még
tegnap, 18:14 Módosítva: 2024.04.24 08:42
Az ADAC-osok három teljesen különböző villanyautóval mentek fel egy hegyre. Majd lejöttek onnan.

Emelkedőn minden autót többet fogyaszt, lejtőn pedig kevesebbet vagy semmit. A villanyautóknál kicsit más a képlet. Hegymenetben ijesztően felmehet a fogyasztás, ugyanakkor visszafelé a lejtőn a rendszer visszatáplál energiát. 

A lejtmenetben történő plusz az úgynevezett rekuperációnak, azaz a rekuperatív fékezésnek köszönhető. Szerencsére egy elektromos autó nemcsak lejtmenetben rekuperál, hanem minden alkalommal, amikor az autó lassít, kereszteződések, lámpák vagy táblák előtt is. Az elektromotor itt is generátorként működik, amit a forgó kerekek hajtanak, akárcsak a kerékpár lámpáinak áramát fejlesztő dinamó esetében.

A német autóklub, az ADAC megnézte, hogy milyen körülmények között mennyi fékenergia nyerhető vissza, mely típusok különösen jók vagy rosszak ezen a területen, és ebben milyen szerepet játszik az autók tömege. A teszt legfontosabb része a Green NCAP által végzett WLTP-mérések kiértékelése volt, de az ADAC mérnökei saját méréseket is végeztek hegymenetben, méghozzá meglepő eredményekkel.

A német autóklub a Kochel-tó és a Walchen-tó közötti Kessel hegyet választotta a méréshez.

 Az útvonalat és az emelkedő, illetve a lejtő szögét az ADAC tesztpadján rögzítették, és szimulálták, mivel a tesztpadon az időjárás és a forgalom minden zavaró hatása kizárható, így a mérési pontosság nagyobb, mint valós körülmények között.

Az 5,5 kilométeres útvonalon felfelé, majd ismét lefelé haladtak, akár 10 százalékos emelkedő, illetve lejtő szakaszokkal. A tesztben három, szándékosan eltérő teljesítményű és tömegű elektromos autó, egy 1,18 tonnás Dacia Springet, egy majdnem 2,2 tonnás Tesla Model Y, valamint egy 2,8 tonnás BMW i7 szerepelt. 

   Dacia Spring  Tesla Model Y BMW i7
Fogyasztás hegymenetben  26,35 kWh/100 km 48,74 kWh / 100 km 59,34 kWh / 100 km
"Fogyasztás" lejtőn -7,05 kWh/100km -17,6 kWh / 100 km -26,27 kWh / 100 km
Visszatöltési arány (százalék) 35% 40% 50%

Forrás: ADAC

A völgybe érve a Dacia Spring az emelkedőn felhasznált energia 35, a Tesla 40, a BMW 50 százalékát nyerte vissza. Hogy miért a Dacia rekuperálja a legkevesebbet, arra a tömege és a motor-generátor teljesítménye ad magyarázatot. A könnyű Spring a kis motorjával lejtmenetben maximum 15,9 kW-tal tölti az akkumulátorát. A jóval nehezebb Tesla Model Y két motorjával és összkerékhajtással 52,7 kW-os csúcsteljesítményt ér el, a szintén összkerékhajtású BMW i7 55,1 kW-ot, ezt az értéket a Dacia még töltőoszlopon sem tudja. A nehéz BMW igényli a legtöbb energiát a hegyre felfelé, a könnyű Dacia messze a legkevesebbet.

A döntő tényező a felhasznált és a visszanyert energia "mérlege".

  • A Dacia átlagosan 9,65 kWh/100 km-t fogyasztott a szóban forgó emelkedős, lejtős útszakaszon. 
  • A Teslánál ugyanez 15,57 kWh 100 kilométerre vetítve.
  • A BMW esetében pedig 16,54 kWh-s eredmény született.

Hegytetőn nem érdemes teletölteni!

Az áramfogyasztásban fordított a helyzet, a legalacsonyabb rekuperáció ellenére összességében a Dacia a leghatékonyabb hegymenetben. A nehéz villanyautók problémáját relativizálja ez a tényező, mert az energiát visszanyerni nem képes belső égésű motorral rendelkező autók esetében a fékezési energia minden formája elvész. 

Fontos, hogy hideg akkumulátorral csökken a visszatáplálás mértéke. A rekuperáció akkor is érezhetően csökken, ha az akkumulátor teljesen fel van töltve. Ha egy villanyautót egy hegy tetején töltünk, nem szabad teljesen feltölteni, a lejtmenet során érdemes helyet hagyni a fékezési energiának.

Rekuperációs mutatók városban, azon kívül és a sztrádákon

Az ADAC-összefoglalóból a "hegyes" teszt eredményei ismerteti számos villanyautó -visszatöltési mutatóját városi, országúti szakaszokon, valamint sztrádázás esetében. 

A vizsgált autók városon belül átlagban 33 százalékot értek el, a leggyengébb modell 15, a legjobb viszont 40 százalékkal zárta a mérés. Városon kívül 21 százalék lett az átlag, ebben az összevetésben 9 és 29 százalék között szóródtak az eredmények. Autópályán - ahol kevés "alkalom van a fékezésre, így a visszatöltésre - mindössze 12 százalékos átlagos produkáltak az autók, a legrosszabb mutató 4, a legkedvezőbb pedig 20 százalékos volt. 

Megjegyzés: A visszatöltési mutatókról szóló eredmények az Audi Q4 e-tron 50, a BMW i4 eDrive35, a BYD Atto 3, a Cupra Born 58 kWh, a Dacia Spring, a Hyundai Ioniq 5 58 kWh és a Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh, az MG 4 Comfort és az MG 5 Maximum Range, a Nio ET7 100 kWh, a Nissan Ariya 87 kWh 2WD, az Ora Funky Cat, a Renault Kangoo E-Tech és a Renault Mégane E-Tech EV60, a Smart #3, a Tesla Model 3 és Model S, a VW ID.5 és az XPeng G9 Long Range teszteredményeiből adódtak. 

tegnap, 17:10 Módosítva: 2024.04.24 17:42

A német kormány nem kíván általános sebességkorlátozást bevezetni az autópályákon Volker Wissing közlekedési miniszter szerint – írja a Közlekedéstudományi Intézethez (KTI) tartozó szakportál.

Távolról sincs vége, olvasson még
tegnap, 16:43 Módosítva: 2024.04.24 16:30

Új tervezetet mutatott be a kormány, amellyel átalakítaná a közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának szabályait – írja a portfilo.hu. A társadalmi egyeztetésre küldött előterjesztés egyszerűsítené a C és CE kategóriás vezetői engedélyek megszerzését azok számára, akik már rendelkeznek B-s jogosítvánnyal.

Távolról sincs vége, olvasson még
tegnap, 15:51 Módosítva: 2024.04.24 06:35

A gyártók gyakran állnak elő látványos koncepcióautókkal és ezekhez olyan számokat képzelnek el, melyeken a tömeg csak tátja a száját. Az mindegy, hogy sosem valósul meg, később elővehetik vagy a részleteit vagy az egész autót, és felhasználhatják valami olyanhoz, amit tényleg piacra dobnak. Hogy mi lesz az újonnan bemutatott MG EXE181 sorsa, azt egyelőre nem tudni, de mindenesetre impozáns eleme a Pekingi Autószalonnak.

Távolról sincs vége, olvasson még
tegnap, 14:08 Módosítva: 2024.04.24 10:00

Májusban Zuglóban bővítik a fizetős parkolózónákat. Kezdetben még csak próbaüzemben, viszont a hónap vége felé végleges lesz a változás.

Távolról sincs vége, olvasson még
tegnap, 13:45 Módosítva: 2024.04.24 11:02

Vannak olyan közlekedők, akikkel egyszerűen nem lehet mit kezdeni, képtelenek normálisan viselkedni az úton. Itt van például ez az öreg, lerúgott Mercedes A osztály, aminek a sofőrje egy igazi idióta.

Távolról sincs vége, olvasson még
tegnap, 13:42 Módosítva: 2024.04.24 15:17

Kedden kora délután történt a baleset. 

Távolról sincs vége, olvasson még
tegnap, 12:31 Módosítva: 2024.04.24 09:36

Azt írja az EconomX portál, hogy a Gazdasági Versenyhivatal versenyfelügyeleti eljárást indított a City Taxival szemben, mert a vállalkozás valószínűsíthetően megtévesztette a fogyasztókat kereskedelmi kommunikációjával, mert a City Taxi 2024. január 10-től olyan állításokkal népszerűsíti a vállalkozását, amelyek:

  • „a magyar” jelző – többlettartalom nélküli használatával – valószínűsíthetően megtévesztik a fogyasztókat a vállalkozás lényeges jellemzője kapcsán,
  • valószínűsíthetően azt a benyomást keltik a fogyasztókban, hogy a vállalkozás által alkalmazott „árgarancia” egyedülálló és azt önkéntes alapon nyújtja, holott azt jogszabályi előírás alapján kell biztosítania.
    1
    Fotó: City taxi / City taxi

A versenyfelügyeleti eljárás megindítását indokolja, hogy a fenti kereskedelmi gyakorlatokat a vállalkozás többek között országos rádióadón keresztül valósította meg. 

Távolról sincs vége, olvasson még
tegnap, 12:08 Módosítva: 2024.04.24 15:17

A beavatkozást fogom javasolni holnap a kormánynak – így válaszolt az Index kérdésére Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter arra, hogy szerdán dönt a kormány az üzemanyagárak esetleges szabályozásáról. A tárcavezető nem fél attól, hogy az intézkedés ellátási problémákat okozhat. Szerinte, ha a profittartalom csökken, akkor az nem jelenti azt, hogy ne lehetne nyereségesen értékesíteni az üzemanyagokat.

Távolról sincs vége, olvasson még
tegnap, 10:50 Módosítva: 2024.04.24 06:51

Felemásan változhatnak az üzemanyagárak szerdától.

Távolról sincs vége, olvasson még
tegnap, 06:04 Módosítva: 2024.04.23 13:47

Magyarországra látogatott a Bolt társalapítója, Martin Villig, aki az Indexnek adott interjújában a cég fejlesztéseiről, a magyar taxispiacról, az autók minőségéről, valamint a mobilitási szolgáltatásokról is beszélt.

Távolról sincs vége, olvasson még
tegnap, 06:04 Módosítva: 2024.04.24 11:02

Az ausztrál töltőgyártó cég, vagyis a Tritium a közelmúltban fizetésképtelenné vált. Az irányítást egy olyan csapat vette át, akiket a hitelezők delegáltak. Egyelőre olyan partnert keresnek, aki megvenné a céget.

Távolról sincs vége, olvasson még
április 22., 18:01 Módosítva: 2024.04.23 08:58

Különös zajra kelhetett fel az a brocktoni család Massachusetts államban, akiknek autóikra rázuhant egy pickup. Az eset a hajnali órákban történt és szerencsére senki sem sérült meg, de az autók azért kaptak.

Távolról sincs vége, olvasson még