Az idén ötven éves az AMG, és az ünneplés valószínűleg a Frankfurtban ér a csúcsára, a Project One szuperautó bemutatójával. Ám addig is mutatnak néhány rövid filmet kedvcsinálónak, Lewis Hamiltonnal és néhány legendás AMG modellel.
Menetrend szerint jött a facelift a Santa Fén, csak azt nem látni, mi változott rajta. A Tucsonnál bezzeg volt látszata a frissítésnek, de ez a Santa Fe ugyanolyan, mint volt. A háttértörténet annyi, hogy a koreaiak is épp azon vannak, hogy egységesítsék a márkaarculatot. Mostanság nagyon dívik ez, de pont itt nem kellett már igazítani semmit sehova.
Ahogy az A4 sorozat többi tagjából, az Audi S4-ből is elkészült a következő generáció, és bár nagyon hasonlít az elődjére, a konfekció-formák alatt szinte minden megváltozott.
Borgward-Backwargd, Borgwartburg, Orkward – ahogy a frankfurti szalonon ülünk az Alfa-stand kanapéján, gépeinkkel az ölünkben, és a szomszédos, valamiért sokkal kevésbé frekventált Lancia-standról lopjuk a wifit (az Alfánál teljes a reménytelenség), kínunkban efféle szójátékok hagyják el a szánkat, persze velünk van a folyamatosan röhögő Dani, aki mellett nehéz megúszni az efféle agytornát.
A Focus RS-ről az év eleje óta csepegteti az adatokat a Ford – most végre a végére értek a kampánynak. Frankfurtban újra kiállították a kék szörnyet, amelyről már korábban elárulták, hogy 350 lóerős lesz, összkerék-hajtású, és lesz benne Drift üzemmód is, amely átmenetileg hátsókerék-hajtásúvá teszi az autót.
Éhségtől tikkadt aggyal bóklásztunk minőségi vendéglátó egységet keresve, amikor egy sötét folyóson szembejött az Alligator. Gyorsan sommázva, hogy ennél nagyobb kreténség nincs a szalonon, eldöntöttem, ide majd visszatérek, amikor lesz annyi cukor a véremben, hogy feldolgozzam minden részletét. Két falat közt flashbackként elő-elő jött az drabális hűtőrács, de csak a második udvarlás után, már a gyártó honlapját nézve jött a felismerés: ezek azok a litvánok.
Érdekes az időzítés: a Ferrari mellett a Lamborghini is a Frankfurti Autószalonra időzítette középmotoros roadsterének bemutatóját. Így a Huracán Spyder is csak a következő kabrió-szezonban kezdheti kifutni a formáját, akár maranellói riválisa. A verseny szoros, és a Lambónak akadnak előnyös tulajdonságai.
Nem szép, főleg elölről, különös trükkjei sincsenek, de 3,5 millió eladott példány és vagy kétszer ennyi iránta rajongó tulaj és ex-tulaj után alapvetően mindegy is: a Prius zúz tovább.
Pár óráig még bizonytalan voltam, mert nem rémlett, hogy a Peugeot-stand határán bélyeget osztogattak volna. Aztán később visszanéztem és megnyugodtam, hogy nem nyalattak fel velünk semmit, ők szemen át küldik meg az ember agyát. Már tiszta fejjel mondom: pszichedelikus szer nélkül még nem volt részem afféle tripben, mint abban a sötét sarokban ott a kilences halléban.
A korábbi vázlatokon még nem látszott, ami a fotók alapján egyértelmű: a tajvani Thunder Power villanyautójához egy dolog nagyon hiányzik, egy ügyes formatervező.
Az elmúlt évek újdonság-áradata után már nemigen számítottunk további újdonságokra a Mazdától, de úgy tűnik, a japánok nem pihennek. A Koeru tanulmány egy nagyobbacska szabadidő-autó igazán kellemes, lendületes formatervvel, amely a nagyobb szabadidő-autók piacának egyik erős versenyzője lehetne.
Tudom, már rég az új Volkswagen Tiguanról kéne írnom, mert azt is itt mutatták be Frankfurtban, de mit tegyek, ha egyszer már a pavilon bejáratnál átestem egy jópofa autón. Még tavasszal, a Wörthi-tónál rendezett hagyományos márkatalálkozóra hozta ki a cég a legvadabb Golfot, mert minden ilyen találkozóra sütnek valami maradandót, hogy fenntartsák az érdeklődést.
Nyilván létezik ember, akinek tetszeni fog a Bentley új luxusterepjárója, talán többen is vannak. Őket svédasztalos fogadásokon a legkönnyebb azonosítani. A rántotthúsra rászedik a kaviárt, arra pedig a moilleux-t, melegen, mert a több nem elég, annál is több kell. De szerencsére van cég, amely érti a törekvésüket és most készített is nekik egy csodaszép hintót.
Még mindig sokan gondolják, hogy a sportkocsigyártás második legnagyobb szentségtörése a turbós Ferrari, az első pedig a dízel Porsche. Pedig az olaszok nem ma kezdték a turbósítást, és a nagy előd 288 GTO-ra vagy éppen a szinte Formula 1-es technikára épített F40-re igyekeznek is emlékeztetni, amikor bemutatják új keménytetős roadsterüket a 488 Spydert, amely közvetlenül a ma már kapható, és szintén turbós California T szomszédságában parkol. Hosszú idő után tértek vissza ehhez a farközépmotoros-turbós kombinációhoz, és hát mit mondhatnánk, a Ferrari standjánál sokan várják, hogy beengedjék őket egy röpke fotózásra.
Olyan ez, mintha az agyam egyik fele elhalt volna, és most elektrosokkal ébresztenék fel a részleges kómából. Amit a Fiat művelt az Alfa Romeóval a 75-ös után, az számomra barbárság volt, hiába imádtam a 156-os formáját, a 8C elérhetetlen kis-Ferrari szerűségét, a csodás, hathengeres motor Keresztapa-szerű, szinte rettegnivaló, rekedt suttogását. Darabokban ott volt valahol a tudás, a lélek, az öröm az egész mögött, de egyetlen autó nem volt, amiben úgy összeállt volna egésszé, mint egy első szériás Alfettában, egy akármilyen, ütött-kopott 90-esben, egy rommá rohadt, hátsókerekes GTV-ben. Cuore Sportivo? Menj már... Igen, a sportszív, tudod, ami megnagyobbodik és nem tudja ellátni a feladatát.
Ambivalens érzésekkel távoztam a Kia standjáról. Porsche-arcú Sportage-ért mentem, BMW-s Optimát kaptam. Oké, utóbbi nem kéne, hogy meglepjen, de kicsit már túltolják a dolgot. Pedig ennek már nem is vesés a rács az orrán.
Városi terepjáró és sportos kupé egyszerre – így írták körül a Gripz nevű tanyulmányautó mögötti elképzelést a Nissan szakemberei. Ellentmondásos keverék, de az sem kizárt, hogy később a kínálat része lesz.
Húsz új villanyautó és konnektoros hibrid az évtized végéig – ezt ígérte a VW csoport első embere. Ez pedig nagyon merész ígéret, hisz mindezt a következő öt évben kell kifejleszteni.
Kezdem inkább a hideg zuhannyal. Nem, a Balenót nem Magyarországon gyártják, hanem Indiában. Az esztergomi gyár nyilván épp eléggé csúcsra van járatva a még mindig nem túl régi S-Cross és a dübörgően sikeres, szinte vadiúj Vitara előállításával. Egyébként is, Indiában mostanában igen jó kis Suzukik készülnek.
A Mégane negyedik generációját tegnap délután mutatták be, de most is nehéz úgy fotózni, hogy ne legyen a képben valaki, aki egy kullancskiszedő csipesszel mintát vesz az üléshuzatból, vagy szuperközeli képet készít az egészen apró alkatrészekről.
Hetekkel azután, hogy a Honda bemutatta régóta várt utcai MotoGP replikáját az RC213V-t, máris előrukkolt valamivel, ami mellett a fellámpázott versenymotor szinte jelentéktelennek tűnik. A Project 2&4 nem egyszerűen zseniális, hanem válasz azoknak a millióknak a kérdésére, akik nem tudnak, mernek motorkerékpárra ülni, de érzik, hogy aszfalton nem létezik csodásabb sebességélmény, mint amit a motorok nyújtanak.
Ezt talán a spanyol Volkswagen leány szakemberei sem gondolják igazán komolyan, de ha már beígértek valami terepjáró-fazonút, hát készítettek egyet. Méghozzá a Leon SC Cupra alapjaira, amely a Seat legdurvább sportos kompaktja.
Bár igyekeztek komoly felhajtást generálni az új Q30 körül, azt már a korábbi előzetesek alapján sejteni lehetett, hogy a korábbi Q30 és QX30 tanulmányokhoz nagyon hasonlít majd a sorozatgyártmány. Az Infiniti nem is okozott csalódást: a végleges autó csak részleteiben tér el a koncepcióktól, a formaterven viszont már nem változtattak érdemben.
A Ssangyong nem viccel: a koreaiak annyi városi terepjárót tettek az emelt pódiumokra, hogy a standjuknak saját tömegvonzása lett. Valami nagyot dobni kellett, mivel komolyan vehető újdonság nincs, Tivolikkal és Rextonokkal meg nem illene kitömni egy akkora placcot, mint az övék. Merthogy jól látható a jelenlét, és ha a szándék egyenesen arányos a Frankfurtban elfoglalt négyzetméterrel, már majdnem annyira akarják ők is Európát, mint a Kia. Két SUV-tanulmánynál mondjuk több kell majd a nagy célok mellé.
Az államat a BMW standján hagytam, ne is keressék. A németek kezdték a sajtótájékoztatók sorát az idei frankfurti kiállításon, de érdemes is volt miattuk korán kelni, mert a gyár tele van újdonságokkal. Frankfurtban leplezték le a vadonatúj X1-et, körbenyálaztuk az M6 GT3 pályaautót, és persze az új 3-ast is.