Nem is igazi hajózás

Bemutató: Clark Ádám úszódaru – 1980.

2011.11.10. 06:32

A centizés utolsó stádiumában a Clark már csak tartóelemként vesz részt: egy helyben emeli a pillérdarabot, a legénység pedig a hatalmas orsókra tekert drótkötelekkel játssza a helyére, milliméterről milliméterre. Az egyik kötél az X, a másik az Y tengelyen mozgatja a 200 tonnás tömböt, a pillérre szerelt referenciajelet a Duna két partjáról figyeli két geodéta. Annak fényében, hogy néha még egy ikeás komódot is milyen istentelenül nehéz összerakni, ez a pillérezés különösen érdekes vállalás. Az sem olyan egyszerű, hogy lehorgonyozzák a Clarkot, és attól kezdve fix ponttá változna. Valójában mindig mozog valamerre, hiszen kizárt, hogy a Duna minden négyzetcentiméteren egyenletes erővel nyomná.

A kapitány, Gyenei Gyula folyamatosan a kormányon és a tolóerőkaron tartja a kezét. A kommunikáció egy pillanatra sem szünetel, de nincs sem kapkodás, sem idegeskedés. Ez a stáb már annyi kétszáz tonnás dolgot emelt a helyére a Dunán, hogy láthatóan tényleg csak egy túlbuzgó munkavédelmi ellenőr tud kárt tenni a hangulatban. A türelemjáték lényege egyébként, hogy kiáll a vízből egy vezetőcső, a pillérelembe pedig építettek egy vezetőhüvelyt, azzal kell rátalálni a csőre. Mint később kiderül, annyira precízen engedték le úgy negyven perc alatt, hogy a vascső műanyag védőburkolata is alig karcolódott meg.

A fedélzeten körülnézve hamar megállapítja az ember, hogy ha fotózni akarunk, érdemesebb teleobjektívvel készülni, mint makróval. Minden hatalmas, még egy csavar méretjelzése is méterekről látható. És hogy miért nem esik orra az úszódaru, igazából azóta sejtettem, hogy végignéztem az adatait a hajoregiszter.hu-n. A 40 méteres hosszhoz tényleg szörnyű a 45 méteres gém, és a 200 tonnás teher, de mit gondolnak, mennyi a Ganz által gyártott óriás gumimatrac vízkiszorítása? Bizony-bizony, 1323 tonna. Ha ebbe az üregbe csak 200 köbmétert engednek, már meg is van az ellensúly.

Pintér László főgépész megmutatja a tatban a ballaszttartályokat: igazából nem is kellene 200 tonna, mert a gém talapzata a középvonalnál előbbre van. Így van kétoldalt két 60 köbméteres, középen pedig egy 80-as ballaszttartály. Ha mindet teleszívják vízzel, bőven megvan a biztonsági tartalék az olyan csúcsemelésekhez is, mint a mai. Nekem elsőre hihetetlen volt, de ezek a nem is félelmetesen nagy szivattyúk egy óra alatt telenyomják az egész miskulanciát. És tele is kell nyomni – egy tartály vagy csont üres lehet, vagy teljesen teli. Ha ugyanis egy hullám kicsit megbillentené a hajót, a ballasztvíz hullámzása tovább billenthetné, attól viszont rögtön annyit dőlhetne a gém, hogy a Clark Ádám azonnal felboruljon. Félelmetesen hangzik, de tényleg elegendő lehet, ha betartják a mindent, vagy semmit-szabályt, mert a legénységben senki se hallott még felborult úszódaruról.

A két hajtómű sufni-méretű építménye a fedélzeten látható, de a DS 14-es, V8-as, 14 literes, 544 lóerős  Scania hajtómotorokon kívül van még erő a belső gépházban is. A gém ugyanis elektromos mozgatású, amihez két kisebb, soros hatos, 11 literes Scania termeli az áramot. Utóbbiak folyamatos 1800-as fordulatszámmal hajtják a 200 kilowattos generátorokat – az 1800 az én fejemben egy nem különösebben hangos fordulatszám-tartomány, a valóságban fülvédő nélkül nem lehet megmaradni odabent. Pintér László főgépész magyarázza el, hogy az egyes gépek és csövek színe mit jelent, a piros mintha az áramot termelné, a kék meg talán a vizet jelenti, mint szivattyúzás. Pontosan sajnos már nem emlékszem, mert mindezt közvetlenül a fülvédőmbe ordította, a diktafonozás esélytelen volt. Megmutatja a nagy kapcsolószekrényt, ugyanazt hátulról, meg a Clark Ádám szartartályát, ami egyszer kapott már léket, és nem volt nagy öröm a takarítás. A műhelyben végzünk, van még eszterga is az állványos fúrógép mellett, valahonnan előkerül egy hetvenvalahányas villáskulcs. Ez csak egyvalamire jó: a hajócsavarok meglazításához.

A Clark Ádám mérete persze erősen relatív. Az északi összekötő vasúti híd felújításában részt vett egy 300 tonnás emelőképességűnémet úszódaru is, ami egyébként nem volt sokkal nagyobb, mint a Clark. De szolgált rajta olyan, aki látott már tengeri úszódarut, olyat, ami 8000 tonnát is emel: az ilyenek egyben rakják a helyükre a fúrótornyokat. Na azok körül pancsolnak ekkorka úszódaruk, mint a Clark, azok viszik az emelőköteleket.

Adatok a hajóregiszter.hu alapján

A hajó besorolása:  100 t önjáró billenőgémes úszódaru
Állapot: aktív
Épült 1980, MHD Angyalföldi Gyáregysége, Budapest/Újpest, HU, #2353
Legnagyobb hossz: 50,95 m
Hossz a függélyek között: 48,98 m
Legnagyobb szélesség: 20,34 m
Legnagyobb merülés: 1,86 m
Vízkiszorítás: 1323 t
Főgép teljesítmény: 2x390 kW
Átépítve 1997, Ganz Danubius Vitla Kft, Budapest/Nyergesújfalu, HU
 
150t teherbírásra
Vízkiszorítás: 1323 t
Főgép típus: 2xSCANIA DS 14/VETH VZ-400
Főgép teljesítmény: 2x390 kW
Átépítve 2006, Ganz Danubius Vitla Kft, Budapest/Nyergesújfalu, HU
 
200t teherbírás
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!