2013.03.19. 13:22
Mindenki sok indokot tud mondani, miért ne kösse be magát. Annak ellenére, hogy tény, ha nem csatoljuk be biztonsági övünket, mindenképpen rosszul járunk. Vagy a rendőrség fog megbüntetni szabálysértésért, vagy az élet a hülyeségünkért.

Két típusa van a notórius nembekötőknek. Az egyik meg van róla győződve róla, hogy olyan biztonságosan vezet, ami egyszerűen nem tesz lehetővé egy balesetet. A másik csoport inkább kifogásokat keres, milyen esetben lehet rossz, ha rögzíti magát az ülésében. Mindenki ismeri a tóba esek és nem tudom magam kicsatolni indokot, és a minek öv, úgyis van az autómban hat légzsák meg ESP-t. Sajnos mindkét csoport téved, hiszen még a bábuk is használják a biztonsági kiegészítőt.

Bármilyen balesetet is szenvedünk, el kell gondolkozni, hogy már 30 km/h-s ütközésnél olyan erőhatások érik testünket az autóban, mintha négy méterről ugranánk a betonra. Az is sokkoló, hogy a 28 év alattiak között jelentősen több az, aki nem köti be magát. Kétlem, hogy ettől nagyobb respektje lesz az utakon bárkinek is. A 2011-ben meghalt 514 emberből 357 nem volt bekötve. De a 2005-ös számok még sokkolóbbak: 989 elhunytból 754-en nem használták az övet. Aki kíváncsi, melyik ülésen milyenek a túlélési esélyei, a KSH adatai között a 85. oldal tartogat meglepetéseket. Ezután mindenki gondolja át, vesz-e övcsatot az autó sípolásának megszüntetésére. bipstop

A halálos baleset esélyét 50 százalékkal, míg a súlyos sérülések esélyét 45 százalékkal csökkenti a kis kattanás indulás előtt. Ha légzsák is van az autóban, a halálos baleset esélye 70 százalékkal csökken, viszont csakis akkor, ha az utas az övvel rögzítve van az ülésben. Ellenkező esetben akár ronthat is a helyezeten. Személyesen is ismerek olyat, aki öv nélkül kapott akkorát a légzsáktól szemüvegben, hogy eltört az orrnyerge, és kinézetre elcsúszott egy bokszoló irányába.

Jogi háttér a  DAS jogszerviztől

Közúti ellenőrzések során kiderült, hogy a gépjárművezetők majdnem fele nem használ biztonsági övet, annak ellenére, hogy ez kötölező, és elmulasztása büntetéssel jár. A büntetés mértékét kormányrendelet határozza meg, amely lakott területen 10 000, azon kívül 15 000, autópályán 20 000 forint. A becsatolás  elmulasztásáért mindig az adott utas a felelős (vagyis nem a vezető), kivéve természetesen 14 év alatti gyermekek esetében, mivel koruk miatt ők nem vonhatóak felelősségre.

Kivételek természetesen vannak. Nem kell becsatolnia a biztonsági övet a gépjárművezetőnek, amennyiben hátramenetben közlekedik, valamint amennyiben taxisként utast szállít. Továbbá a lakott területen és azon kívül menetrend szerint utast szállító autóbusz is kivétel, amennyiben az álló utasokat is szállíthat. Mentesül még az is, aki erre irányuló orvosi igazolással rendelkezik. A mentő betegellátó terében szállított beteg bekötése szintén mellőzhető, amennyiben az állapota romlását idézné elő, avagy hátrányosan befolyásolná a beteg ellátását.

A gyermekekre egyébként külön szabályok vonatkoznak a témát illetően. A 150 cm-nél alacsonyabb, valamint a három év alatti gyermek kizárólag gyermekülésben szállítható, amit a gyári rögzítési pontokhoz kell csatlakoztatni. A gyermekülés nem helyezhető az első ülésre, csak menetiránnyal ellentétes irányban, de kizárólag akkor, amennyiben légzsák nincs beépítve, vagy az inaktiválva van. Azok a gyermekek, akik már kinőtték a gyermekülést, azonban a gyárilag beépített biztonsági övekhez biztonsággal magasságuk miatt még nem rögzíthetőek, esetükben ülésmagasító használható.

dr. Nyilas Anita

Kisgyermekkel különösen érdemes utánanézni, mit és hogyan használjunk. Legtöbbször nem a gyerekülés hiánya, hanem annak nem megfelelő használata okoz veszélyt. Egy friss adat szerint a használók 70 százaléka nem megfelelően rögzíti a gyermeket az ülésben. Tele az internet a szakszerű beszerelést bemutató videókkal, mégis sokan hagyják figyelmen kívül ezeket. A statisztikai adatok szerint 2012 IV. negyedévében 358 gyermek sérült, ebből négy életét vesztette, szerencsére 82 százalékuk csak könnyebben sérült.

Megkerülhetetlen téma ezért a gyermekek megfelelő védelme. Egy jó minőségű, megfelelő minősítésű, használt gyerekülést 25 ezer forint tájékán meg lehet kapni. Aki a kényelmesebben beszerelhető ISOFIX verziót választja, 40 ezer körül talál egyszerűbb változatokat. Csak egy dologra kel  odafigyelni a használt gyermeküléseknél: olyat szabad megvenni, amelyik korábban sosem volt baleset részesei. A videó alapján nem tűnik lehetetlen dolognak. Akinek nincs lehetősége ilyen rögzítésre, azoknak is maximum öt perc egy szakszerű beszerelés, és pár alkalom után már rutinná válik az egész.

A terhes nők vezetésével kapcsolatban az elsődleges szempont a mérlegelés. Van aki képes rá, és van, aki fizikai, lelki állapota miatt jobb, ha csak utasként autózik. Mindenki egyéni belátása szerint döntse el, hogy tud-e kényelmesen és koncentrálva vezetni, ha épp áldott állapotban van.

Mindkét esetben problémát okoz az öv megfelelő rögzítése. Erre Nemes György sebészprofesszor, a GRSP Hungary kiadványában megjelent nyilatkozata alapján a legjobb megoldás egy övterelő. Ez nem csak a vezetést, de az utazást is kényelmessé és biztonságossá teszi. Az eszköz lényege, hogy a vízszintesen futó övet alacsonyabban rögzíti, így a kismama hasának alsó részén feszül meg, amennyiben balesetet szenved. Emiatt jelentősen csökkenti a magzat sérülésének veszélyét. Több alternatív eszköz létezik, érdemes körülnézni a neten.ov1

Az övet:

  • 4180
    mindig becsatolom
  • 341
    hosszabb utakra becsatolom
  • 199
    halhatatlan vagyok, teszek rá
  • 46
    sosem csatolom be, mi van, ha tóba hajtok?

És ha esetleg még mindig tud jobbat, miért ne kösse be magát, nézzük az egészet gazdasági szempontból. 1975 és 2000 között az Egyesült Államok 588 milliárd dollárt takarított meg a biztonsági övek miatt. Napjainkban éves szinten 26 milliárd dollárjába kerül az USA-nak az, hogy még mindig sokan nem kötik be magukat. Ez tartalmazza a kórházi díjakat és persze a munkaerő-kiesést is.

Jelentős javulási irány mutatható ki az utóbbi pár évben, és nem csak amiatt, mert kevesebb autó közlekedik a magyar utakon. Talán az emberek kezdik feldolgozni az öv fontosságát, csak kár, hogy nem tartunk még mindig az északon normális 90% körüli becsatolási arányoknál.