Melyik a világ legjobb autója?

Megvan az ötvenezredik népítélet

2013.04.16. 05:43
Az olvasó egyvalamit sosem fog nekünk elhinni: hogy nem tudjuk fejből az összes autó valamennyi paraméterét. Nem is baj, mert bár túlzás lenne azt állítani, hogy ebből élünk, rendszeresen kapjuk az emaileket, hogy milyen autót ajánlunk.

Ezekből aztán időnként nagyobb összeállításokat is készítünk, hogy ne kelljen ugyanazt a kérdést több százszor feltenni. Milyen autót vegyek 300 ezerért, milyen lehetőségek állnak a vásárló előtt 600 ezer forint környékén, mit vehetünk milláér', arról nem is beszélve, hogy kétmillió forintért már tényleg minden van. Ha nagyon nagy a córesz, természetesen 150 ezerért is vannak ajánlataink.

Szerencsés esetben az olvasó elég jól specifikálja az igényeit. Megmondja, mennyit szán rá, mekkora legyen, döntően hol használja. Ha nagyon sok típus jön számításba, előtérbe kerülhetnek a további szempontok, amik még izgalmasabbá teszik a turkálást. Ha tehát az olvasó megjelölte az értékhatárt, már csak azt kell megbeszélni, mik az elvárásai egy autóval szemben, hiszen olyan, hogy legjobb autó ugyanígy nincs, mint világ legjobb gitárosa, focicsapata, nője és kutyafajtája.

Első szűrőszempontunk a fenntartási költség, ami nem keverendő a megbízhatósággal, bár nyilván van átfedés. A Népítélet 2013-as átlagai, és 50 ezer olvasói sajátautó-teszt után az olcsón fenntartható autók dobogóján az 1997-2002 közötti Toyota Corolla, a régi Swift és a Suzuki Alto osztoznak. Jó példa a fenntartási költség és a megbízhatóság közötti különbségre, hogy költségben negyedik a Fiat Seicento, tehát gombokér' van hozzá alkatrész, és alighanem kevésbé drága szervizek is boldogulnak vele, de ez nem jelenti, hogy a Seicento megbízható lenne. Nem bizony, mert ha a megbízhatóságot kattintjuk be, mint szűrési szempontot, megfájdul az ujjunk a scrollozástól, a kis Fiat ugyanis 50000 Népítélet átlagát tekintve csak a 36. helyen áll.

40163

Ha már így átugrottunk a megbízhatóságra, azt látjuk, hogy itt is dobogós a Corolla, mégpedig a csúf békalámpás, és a még annál is randább modellfrissítése. A sorrend egyébként Honda Jazz, Corolla, Mitsubishi Lancer (2000-2006), Hyundai Getz és Hyundai i30, hogy aztán a végtelenségig folytatódjon a japán és koreai típusok csüggesztően hosszú sora. Nincs tehát mese, ilyen Corollát kell venni. 600 ezer forint környékén van is belőle rengeteg, aki tehát azt tervezte, hogy rákattint a 600 ezer forint környékén általunk ajánlott autók linkjére, most spórolt is egy ujjmozdulatot.

55957

Lehet vitatkozni az így kialakult sorrendekkel, mondani, hogy az emberek hülyék, és hogy 10-20-30 ezer ember nem ért annyira az autóhoz. Ugyanakkor mivel mindenki a saját autóját értékeli, mi úgy vesszük, nagyobb szakértők, mint mi, akik nem üzemeltetjük a tesztautókat évekig, és nem sok fogalmunk van a szervizeltetésükről. Illetve van, pont a Népítélet alapján – ezért sem vitatkozunk az olvasó-tartóstesztelőkkel. Számunkra természetesen a minél nagyobb merítés a jó, ezért aztán – követve a Népítéletek szaporodását – beiktattunk egy „legalább 50 ítélet alapján” fület is. 50 autó az 50 autó, az mer nem holmi statisztikai hibahatár.

56483

Ha statisztikai hibahatárra vágynak, válasszák a „legalább 5 ítélet” fület, és akkor a három legmegbízhatóbb autó a Subaru Outback, a Ssangyong Actyon Sports és a Smart második generációja (2007-) lesznek. Ez az eljárás mondjuk hülyéskedés céljára meg is felel, PR-célú statisztikahamisításra sem utolsó, de mi a toplisták készítésében kevésbé számolunk vele. Mi azonban most térjünk vissza a kategóriákra, jöjjön a kényelem. Az öt legkényelmesebb autó önök szerint a Skoda Superb (2002-08), az Audi A6 (2004-10), a Rover 75, a Renault Laguna (2001-07) és az Alfa Romeo 147. He?! Különös, hogy maguk az alfások értékelik az autójukat kényelmesre, miközben a többi versenyszámban rosszabb átlaggal értékelik.

38174

Furcsa is, de nem állok neki vitatkozni 87 Alfással. Más kérdés, hogy a Citroen C5 átlagpontja sokkal magasabb, de abból lapzártakor még csak 23 ítélet született, tehát ezt is figyelembe kell venni. A legjobb teljesítmény-átlagpontú autó a Honda S2000, de abból még csak 20 népítélet született. Így csak akkor látszik a kimagasló, 9,3 pontos érték, ha a +15 ítéletes fület kattintjuk be. A legalább 50 tesztet kapott autók toplistáján a BMW 5 (2003-10) győzelme nem nagy meglepetés, a Kia Rio második helye annál inkább. Van még az élen Mazda 6, Volvo S60 és Skoda Superb, nyilván a jól bejáratott svarcba' végzett chiptuninggal, hiszen úgy aztán tényleg hasít a nagy Skoda.

37281

Szerviztapasztalatban elég súlyos, hogy a tíz legjobb listája összesen kilenc japánt és egy koreait tartalmaz. Ezekből is öt Toyota. Néha érdemes benézni az alsóházba is. A tíz legrosszabb szerviztapasztalatot eredményező típus között elég sok a német: VW Polo, Mercedes-Benz E osztály, Audi A6, és ide vehetjük a tizedik legrosszabbat, az 1993-2002 közötti Seat Cordobát. Van még három Renault (Thalia, Laguna, Scénic), két PSA (Citroen C5 és Peugeot Partner), és az előző Nissan Micra.

A Totalcar szerkesztősége továbbra is áll a szíves olvasóközönség rendelkezésére, elvégre abból is élünk, hogy vásárlási tanácsokat adunk. Nem kell viszont hónapokat/éveket várni, hogy elkészüljön az a nagy cikk, ami olvasónk aktuális szempontjai alapján készül. Az 50 ezredik olvasói értékelés alkalmából alakítottunk egy kicsit a felhasználói felületen – a már felsorolt szempontok alapján lehet keresni, vagyis megkapjuk a legjobb fenntartási költségű, legkényelmesebb, legjobb teljesítményű és legmegbízhatóbb autókat, nem beszélve a szerviztapasztalatról és a szerethetőségről. Használják egészséggel, mi is ezt használjuk.