A rendőrség futni hagyja a 241-gyel száguldó furgonost
Múlt héten írtuk meg, hogy 300 ezer forint közigazgatási bírságot fizettetne a rendőrség egy budapesti üvegessel, mert 241 kilométeres sebességgel tolatott Budapesten, a Mogyoródi úton. Az első fokú határozatban kapásból elírták a sebességadatot, és az sem tűnt fel az ügyintézőnek, hogy hibázott a traffipax (vagy a kezelő). Újabb levelükből kiderül, nincsenek tisztában az aktuális jogszabályokkal, vagy ha mégis, megbüntetett autósok ezrei úszhatják meg, mert a rendőrség késve küldi a határozatokat.
Az Országos Rendőr-főkapitányság egészen ritkán ismeri el nyíltan a tévedését, még ritkábban ejti a közlekedési szabálysértési ügyeket, pedig oka éppen volna rá. Két éve legalább hatszáz autóst bírságoltak meg Budapesten, az Egér úton, gyorshajtás miatt. Azért volt ilyen sok eset két hónapon belül, mert valaki ellopott néhány közlekedési táblát, és bár a rendőrök tudtak erről, nem jelentették az esetet az útfenntartónak. A harminc ezer forintokat végül senki nem kapta vissza, hiszen valóban gyorshajtottak, de az országos rendőrfőkapitány utasítást adott ki, hogy a jövőben csak akkor szabad traffipaxozni, ha a rendőr meggyőződött arról, hogy minden tábla a helyén van. Ha nincs, először mindet pótolni kell. Ez egyfajta beismerés volt a rendőrség részéről, mégha elég áttételes is.
Valami ilyesmit érzek Manolovits Nándor budapesti üveges két hete bemutattot ügyével kapcsolatban is, mióta olvastam az ügyvédi fellebbezésre érkezett hivatalos választ. A 2003-as Ford Transit tulajdonosa állítólag 241-gyel száguldott tavaly július 8-án a Mogyoródi úton, ráadásul hátrafelé. Egy hónappal később, első fokon arról határozott a Vas megyei Rendőr-főkapitányság, hogy Nándornak 300 ezer forintot, vagyis a ma kiszabható legmagasabb közigazgatási bírságot kell fizetnie. Erről csak decemberben értesítették.
Nándor ügyvédje, Dr. Madlovits Péter pár hete fellebbezett. Levelében nem csak a Guinnes rekordok könyvébe kerülés lehetőségét veti fel, de azt is, hogy esetleg le kéne zárni a Mogyoródi út egy szakaszát, majd megpróbálni akár előre, akár hátrafelé menve felgyorsítani a Forddal a határozatban szereplő tempóra. Így kiderülne, marhaság ilyesmit állítani egy rendőrségi határozatban. Az ügyvéd azt is nehezményezte, hogy az állítólagos gyorshajtás, amit nevezzünk inkább sorozatos rendőrségi mulasztásnak, szóval az eset után öt hónappal és két nappal voltak képesek kiküldeni a határozatot.
Én itt kapcsolódtam be a történetbe, amikor január 6-án feltettem néhány kérdést az ORFK-nak a hasonló rendszerhibákra, téves traffipaxolásokra és ezek békés rendezésére vonatkozóan. Azt is megírtam, miért érdekel mindez, tehát a Mogyoródi út, a tavaly nyári időpont, a Ford és a 241 kilométeres sebesség is ott volt a levelemben.
A válaszokat végül január 16-án, már a cikk megjelenése után kaptam meg. Dr. Madlovits ügyvédi irodája pedig január 19-én a végzést, hogy ejtették az ügyet. Érdekesebb viszont, hogy a rövid levélből hiányzik két fontos állítás. Az egyik, hogy a rendőrség megállapította, tévedés történt, és valójában Vas megyében is tudják, hogy a budapesti furgonos ártatlan. Nem ismerik el, hogy a tizenkét éves Ford Transit nem tud ilyen gyorsan menni, sem előre, sem tolatva, pláne nem lakott területen, alig pár száz méternyi gyorsulás után, a vacak burkolatú Mogyoródi úton, egy másik autó mögött.
Az elsőfokú határozatot ennek ellenére visszavonták, és az eljárást megszüntették. Az indkolás szerint azért nem kell 300 ezer forintot fizetnie a budapesti üvegesnek, és azért kapja vissza a fellebbezéskor befizetett 12 ezer forint illetéket is, mert a rendőrség több mint 90 nappal az állítólagos szabálysértési határozat megszületése után postázta első levelét.
Mivel az ügyvéd is barátságból dolgozott Nándornak, egy fillérjébe sem került a kaland. Dr. Madlovits Péter azért utánanézett a határidőre vonatkozó hivatkozásnak, és úgy látja, a levélben szereplő 90 nap túllépése nem jelenti automatikusan, hogy az ügy tárgytalan. Vagyis, szerinte a tavaly és idén is érvényes szabályok szerint ilyen indokkal nem lehetett volna megszüntetni az eljárást, hanem nem ártott volna tisztázni, hogyan sikerül ennyire mellémérni a traffipaxszal.
A határidőtúllépések kövezkezményéről valóban létezett erről egy úgynevezett közigazgatási jogegységi határozat (a 410/2007 (XII.29.) kormányrendeletben), egészen pontosan a 3/2010.-es számú. Ebben tényleg kikötötték, hogy a hasonló elkésett levelek miatt nem lehet lefolytatni a Nándoréhoz hasonló eljárást. Volt idő, amikor meg lehetett úszni egy ilyen ügyet, pusztán mert egy hatóság késik a levélküldéssel. Csak az a gond, hogy ezt a rendelkezést 2010. december 31-én kivették a kormányrendeletből, azóta sem került vissza egyetlen jogszabályba sem. Vagyis a 90 napos határidő ugyan létezik, de ha ezt a rendőrség lekési, nem jelenti automatikusan, hogy vége az ügynek, futni hagyják a szabálysértő autóst.
Tehát ha mindezt a rendőrségnél is tudnák, most azon kéne gondolkodniuk, merjék-e továbbra is azt állítani, hogy a műszer nem tévedett, és Nándor valóban 241 km/h-val tolatott. Egy másik megkérdezett jogász szerint nem tehettek mást Vas megyében, mert a 90 nap tényleg határvonal, az átlépése után meg kell szűntetni az eljárást.
Az ügyvéd fellebbezést fontolgat, de csak hogy a Ford Transit tulajdonosát valódi indokokkal mentsék fel. Ellenkező esetben, tehát ha Dr. Madlovits téved és a rendőrségnek van igaza, érdekes helyzet áll elő. A 2010. december 31. után késve kiküldött rendőrségi határozatok százai lehetnek érvénytelenek, mivel egyáltalán nem ritka a késés. Más forrásból tudjuk, hogy egyáltalán nem ritka, hogy a szabálysértéseket vizsgáló Vas megyei rendőr-főkapitányság túlterhelt, és rendszeresen késik a levelekkel, csakhogy máskor nem ejti önként az ügyeket, erre hivatkozva.
A fellebbezésnek nem csak az a tétje, hogy a furcsa eljárási csavarral megoldott ügy végére pont kerüljön, de az is, hogy ismerjék be, egy 13 éves Ford Transit nem képes 241 kilométer per órával tolatni, és szűnjön meg az autósok tömegét érintő joghézag.
Ha Dr. Madlovits Péter fellebbez, azt is szeretné elérni, hogy a rendőrség mondja ki, hibázott a mérés során. Ezt valószínűsítette a lézeres traffipax gyártója is. Jó volna, ha azt is leírnák, hiba volt kiengedni a rendszerből a 300 ezer forintos bírságcsekket, alatta a Vas megyei rendőrfőkapitány aláírásával és pecsétjével, mégha mindez automatikusan is történik.
Izgatottan várom a fejleményeket, addig mindenkinek javaslom, ha hasonló közlekedési ügyben levelezett a rendőrséggel mostanában, jól nézze meg a dátumokat, mert bár Magyarországon nincs precedensjog, tehát nem hivatkozhat Nándor ügyének megoldására, azért pikáns lenne, ha a rendőrség számára kevésbé kínos ügyekben nem bújna az állítólagos határidőcsúszás mögé, hanem felvállalná, hogy tévedett.
Maradt bennem egy kérdés is, de erre biztosan soha nem válaszolnak majd. Ha az első, 300 ezer forintos levelet ilyen lassan küldték ki, miért gyorsult fel hirtelen az eljárás, amikor kiderült, hamarosan cikket írunk a 241-gyel tolató Transit ügyéből?