Mire költik a pénzt, amit kifizetsz a benzinkúton?

Emirátusok Nemzeti Autómúzeum

2015.08.04. 06:20 Módosítva: 2015.08.04. 08:36

Hamad bin Hamdán Ál Nahján érdekes figura. Egyrészt tagja Abu-Dzabi királyi családjának, apja unokatestvére annak a Zejed bin Szultán Ál Nahjánnak, aki tulajdonképpen megalapította az Emirátusokat. Másrészről autóbolond, de abból a fajtából, aki nem feltétlenül a drága, hanem inkább az érdekes gépeket szereti, és büszke gyűjteményére, ezért egy múzeumot is épített köré. Emberünkről tudni kell, hogy szereti mutogatni magát, egyszer például három kilométeres betűkkel ásatta nevét a sivatagba, amely az űrből is látszott, így a múzeumot sem aprózta el. Egy százszor száz méter alapterületű, acélvázas, üvegszállal burkolt piramist húzott fel Abu-Dzabitól ötven kilométerre délre a sivatagban. A diplomáciában dolgozott, de amióta nyugdíjazták, különböző autóipari befektetésekkel foglalkozik. A múzeum pedig méltatlanul az enyészeté lett: sok autó leeresztett kerekeken, esetleg rozsdától csipásan áll, a fotocellás ajtót is portás bácsi húzza ki a látogatónak. A Szivárvány sejk egy sztereotípia megtestesítője, amelyet a kétszáz autós tárlata jellemez a legjobban, de legalább ötven dirhamért - 3800 forint - bárki megnézheti.

Egy teherautóalvázra épített Mercedes 450 SEL jelzi, mi vár ránk odabent. Okkal áll az ajtó előtt, bent már nem fért el, habár nagyobb – de még mennyivel nagyobb – gép is áll a múzeumban. Azt, hogy mi volt a donor, nem sikerült megtudni, de a kormányszervó hidraulikus munkahengerére nőtt rozsdából ítélve nem tegnap ment utoljára. Egy három évvel ezelőtti Top Gear epizódban feltűnik, ez előzi meg Richard Hammondot, miközben ő a hatkerekű G osztályt vezeti, bizonygatva, hogy övé a világ legnagyobb kerekű Mercedese.

A sejk imád mindent, ami homokra való, ám a kiállított autókat nem szívesen feliratozza, a kiállított, nagylábú Bogárról is csak annyi derült ki, hogy Németországban készült.

Valószínűleg csak a kerekeket cserélték ki, hiszen a futómű túlépítettsége gyári állapotában is kedvez a dűnéken való csapatásnak.

Egysíkúsággal nem vádolhatjuk a gyűjtőt, hiszen a népautóktól kezdve a csillogó luxusjárművekig mindennek helyt ad a piramis. Ugyan belenézni nem tudtam, de meg mernék esküdni, hogy sem a Smartban, sem a Trabantban nincs több kilométer, mint amit a gyári bejáratásnál beléjük hajtottak. Az, hogy még a színük is hasonlít, megint csak Hamad megszállottságát mutatja.

Az igazán elborult dolgok kapásból a népautók után kezdődnek. Annyit sikerült kiszedni a teremőr bácsiból, hogy ez a nyolckerekű Nissan Patrol az utolsó autó, amely bekerült a tárlatba, 2010-ben építették. Természetesen működik, csak akksi és benzin kell bele. Az ominózus, Abu-Dzabiban forgatott Top Gearben ez is feltűnik, amikor Hammond azt emlegeti a hatkerekű G Merciben, hogy az ő kocsija fut a legtöbb keréken a sivatagban.

Ki nem találnák, melyik a sejk kedvenc járműve. A Dodge Power Wagon még 1994-ben épült annak emlékére, hogy ez volt az olajüzlet fellendülésének egyik legjellegzetesebb járműve.  Minden alkatrész mérete az eredeti hatvannégyszerese, a belső felszerelése pedig egy tengerjáró luxushajóról származik. Egyvalami szabott határt a megalomániának: ennél nagyobb kerekeket nem talált a konstruktőr, ezek is olyan teherautókról származnak, amelyekkel a fúrótornyokat szállították. Akármennyire hihetetlen, mozogni is képes, hála a hathengeres Detroit Dieselnek, igaz, csak rövid távokon. Elsősorban mégiscsak lakóautó, még ha 50 tonnás is.

Azt hiszem, ehhez nem kell különösebb kommentárt fűzni. Egy Mercedes 450 SL, szivárványszínű kárpitokkal, aranyozott díszlécekkel.

Ilyen lesz az 560 SEC, amely a világ talán legszebb vonalú nagy-kupéja, ha találkozik a közel-keleti ízlésvilággal.

Sirályszárnyas ajtók, szélesített hátsó sárvédők és VHS-lejátszós műszerfal, de egyik sem ér fel a váltógombhoz. Az pusztít.

Kár rendszert keresni a tárlat kialakításában, ezek a Ford Crown Victoriák sem lógnak ki a káoszból. Az ember szinte látja maga előtt a sztorit, ahogy őnagysága taxiba pattan a Wall Streeten, majd tíz perc múlva úgy megtetszik neki a Ford, hogy habókosan ajánlatot tesz rá, végül pedig boldogan vezeti a reptérre. És ha már képzelt történet: hogy kerülhet ide a rendőrautó?

És akkor a megfejtés, miért hívják Hamadot Szivárvány sejknek. 1983-ban vett hét darab W126-os S osztályt, amelyeket egy német műhely fényezett le neki a szivárvány színeire. A festő alapos munkát végzett: ami látszik, az az utolsó csavarig ugyanolyan színű, még a kárpitok és a beltéri elemek is. A csomagtartóban fegyverrekeszek is helyet kaptak, amelyekben M16-os gépkarabélyok pihennek. Természetesen mindegyik az adott autóhoz fényezve.  

Egy luxusautónál csak egy dolog hordoz nagyobb presztízst: az új luxusautó. Sokan nem csak a készáru-cetlit, de még az ülésvédő fóliát is fent hagyják, hogy az utca népe is lássa, a gépet most tolták ki a szalonból. Ez a W140-es S600-as Merci – vagy, ahogy itthon ismerik, a Bálnaa táblácskája alapján 1994-ben érkezett ide, és valószínűleg ez is volt az utolsó útja.

A sejk miért pont a rendfenntartó járművekhez ne vonzódna? Ezt a Land Rover Shorlandet a brit rendőrség használta a határok mentén a csempészet visszaszorítására. A páncélzat és a lövegtorony súlya miatt a felfüggesztését is megerősítették.  Tőle jobbra a Daimler Ferret MK II páncélos jármű, amelytől a lövegtornyát kapta a Shoreland.

A Hagglunds Bandvagn 206-ossal folytatódik a katonai jármű-fetisizmus. Nem tudom, homokban hogyan teljesít, bár, ha havon elvan, a sivatagban sem lehet rossz. Az persze nem valószínű, hogy valaha is beindították volna, miután az Emirátusokba érkezett, de nem derül ki, mióta áll a hathengeres Steyr-dízel. Bár a környéken nem veszik hasznát, vízben akár 11 kilométeres tempóval is képes úszni.

A sejk rajong a terepjárókért, na nem a SUV-okért, hanem az igazi, sprőd célszerszámokért. Áll bent Land Rover, Land Cruiser, G Mercedes, Hummer H1, ráadásul mindegyikből többféle, a lecsupaszított katonai változatoktól az extrákkal bélelt polgári modellekig.  Ebben a társaságban pedig helye van a Suzuki Jimnynek is, mert hiába apró a felsoroltakhoz képest, terepen bőven egálban van velük.

Amikor megláttam, nem tudtam pontosan mi is ez, viszont egyik gépnél sem éreztem, hogy ennyire haza akarom vinni. Egy kis netes keresgélés után pedig már a bűnelkövetésre is hajlandó lennék a birtoklásáért cserébe. Az Abarth 500 Formula Italia egy hetvenes évek elején gyártott, együléses, 120 lóerős formulaautó, egy elhízott lepke súlyával. Még a szivárványos dekor sem tudja elrontani.

Ezt a Volkswagen T4 lakóautót már végképp nem bírtam hová tenni. Mert persze buszból is rengeteg áll bent, még terepezésre alkalmas, V10-es Dodge Ram Van is van, akárcsak Hummer lakóautó. Viszont mindegy a technikai tartalom, ezzel a giccsparádéval semmi sem versenyezhet. Mellette szintén egy T4, arra pedig a Csillagok Háborúja leghíresebb jeleneteit fényezték fel. Tudnának választani?

Mindig mindenki csak ülteti az autókat, én már alig várom, hogy divatba jöjjön az emelés, itthon indokoltabb lenne. A papír szerint egy Mercedes W124 4x4 áll a kordonok mögött, és ez igaz is, bár ennél közelebb nem kerülünk a megfejtéshez . Az alulról kivillanó irdatlan alvázdarab legalább sokat sejtet, valószínűleg a Merci önhordó kaszniját egy az egyben ráemelték egy terepjáró létravázára.

A Toyota Land Cruiser mellett kevés olyan terepjáró van, amelyben az arab igazán megbízna, ezek egyike a Nissan Patrol. Ezt a változatot eleve sivatagjárásra készítette fel a gyár, ám a készáru-cetliből és az ülésen hagyott fóliákból ítélve ez sem tehetett meg többet húsz kilométernél. Kár érte, a homokban lenne a helye.   

A tárlat valószínűleg legértékesebb autója ez a Lamborghini LM002. Mindössze 328 darab készült belőle, és a gyengébbik változat is a Lamborghini Countach V12-esével futott. Az első prototípusokat még az amerikai hadseregnek szánták, a Hummert kellett volna felülmúlniuk, ám ez nem sikerült. Mára igazi ritkaságnak számít, és nagyon meredek összegekért adják-veszik a gyűjtők.

Az egyik Hummer a számtalan közül. Amiért érdekes, az a terepszög, vagyis annyira ballonos gumi került rá, hogy elméletileg a függőleges falon is képes felkaptatni, hiszen a kerék túllóg az első lökhárítón.

Ahogy arról korábban szó volt, a sejk imádja a Dodge Power Wagont, több változatot is tart belőle. A kisteherautó 1946-ban jelent meg, és még a második világháborús háromnegyed tonnás pickup műszaki alapjaira építették. A gyár állítása szerint ez volt az első, civilek számára is hozzáférhető gép az amerikai piacon. 1981-ig gyártották ezen a néven, akkor váltotta a ma is ismert Ram, igaz, 2005-ben a Ram 2500 egyik kivitele ismét megkapta az ikonikus nevet.

Aznap nem úgy keltem fel, hogy Úristen, látni fogom a világ legnagyobb lakóautóját, de ez is bekövetkezett. A sejk 1990-ben építtette ezt a leginkább fejre állított víkendházra emlékeztető valamit, és kényelemben itt sincs hiány. Húsz méter hosszú, tizenkét méter széles, százhúsz tonna a súlya. Nyolc háló, ugyanennyi fürdő és négy garázs kapott helyet benne, a hosszabb utakra pedig 24 ezer liter vizet képes magával vinni. Egy dologra nem kaptam választ: minek?

A gyerekek szobájuk falán, vitrinekben tartják a modelleket, itt inkább igazi autók állnak egy felnagyított vitrinben. A túloldalon négy pontban foglalták össze a jó terepjáró ismérveit: 1. Merevtengely, 2. Tekercsrugó, 3. Automata váltó, 4. Megfizethető ár. Utóbbi szükségessége az ő esetében vitatható, de a szakértelme elvitathatatlan.

Ennél feleslegesebb dolgot pedig nem fognak találni ezen a bolygón, íme a világ legnagyobb Jeepje. Egész pontosan négyszer akkora, mint az eredeti, ezzel pedig a világ legnagyobb motorizált modellje címet is viseli. Elsőre azt hittem, nem mozog, de miután alámásztam – ehhez lehajolni sem nagyon kellett – látszott a ZF osztómű a kardánokkal és a valamilyen teherautóból származó motor. Hogy a kezelőszervek hol vannak, titok, bár azokkal sem jutna messzire az autó. A tengelyek megrogytak, a gumik szétszakadtak, és ugyan csak öt éve lett kész, láthatóan azóta sem foglalkoztak vele.  A kidolgozás ettől függetlenül igazán részletes, még egy jó két méter magas ásó is jutott az oldalára.

Az valószínűleg eddig is látszott, hogy a sejk a saját kis világában él, de ez a lakóautó talán még jobban sulykolja a képet. Mindenesetre a három emeleten tíz hálószoba van, így igazán stílusosan viheti kempingezni a barátait. Az eddigiek után ez már nem is annyira meghökkentő.

Azt hitték, majd pont egy utasszállító repülője nem lesz a sejknek? Tévedtek! Ráadásul ez a poros, kopott állapot kellemesen posztapokaliptikus hangulatot teremt a ritka Lockheed Tristarnak.

És ha eddig nem hangsúlyozta volna eléggé a terepjárókhoz való vonzódását, sejkünk csinált egy kisebb boltot, benne egy kávézóval. Kedves dolog, hogy az épületet egy Land Roverről mintázta, ahogy elhajtunk a múzeum melletti autópályán, a piramis után ez üti meg elsőként a szemünket. Valószínűleg évek óta nem nyúltak hozzá, hasonlóan lepusztult, mint a múzeum legtöbb kültéri építménye.