Ki veszi meg a drágább benzint?

2016.07.07. 06:15 Módosítva: 2016.07.07. 07:33

Egy új benzinfajta bemutatója kapcsán összeszedtem néhány fontos tényt arról, hogy az utóbbi években mekkorát változott az autózás, Magyarországon. Tudták, hogy egyre többen tankolnak a legdrágább üzemanyagokból? És hogy egyre idősebb autókkal járunk, és minden eddiginél több használt autó jött az országba? És hogy egyre kevesebb fiatal akar autót venni?

Magyarországon is bemutatták az OMV új prémiumbenzinét, a MaxxMotion 100 Plust, amely a már évek óta kapható MaxxMotion 100-at váltja a benzinkutakon. Ez a benzin literenként 30-40 forinttal drágább most, mint a sima 95-ös, viszont legalább százas oktánszámú, így bizonyos, eleve magasabb oktánszámra tervezett modern motorok erősebbek lehetnek tőle, és javulhat az autó gyorsulása.

Mivel lerakódásgátló adalékkal is ellátták, a legújabb, közvetlen befecskendezéses motorokon kívül a régi, sokat futott motoroknak is jót tehet, ha rendszeresen ebből tankol valaki, de csodára azért senki ne számítson, hiszen az oktánszám a kompressziótűrés mutatószáma, amikor magasabb, a motor kevésbé hajlamos a kopogásos égésre vagyis az öngyulladásra, de a 95-ös benzinre tervezett motorok gyújtásvezérlése csak kis mértékben képes alkalmazkodni a magasabb vagy alacsonyabb oktánszámra. Tehát nem lesznek erősebbek a 100-as benzintől.

Manapság sokszor szóba kerül, hogy az európai előírások 5-10 százaléknyi biokomponens-arányt írnak a benzinekre, egyre jobban rettegnek az etanol káros hatásai miatt az öreg autók tulajdonosai. Az OMV új benzinében a szokásos bioetanol helyett az etil-tercier-butil-éter (ETBE) nevű összetevő van, abból viszont tíz százaléknyi. Az ETBE kevésbé köti meg a nedvességet és kevésbé károsítja a régebbi műanyag és gumialkatrészeket, mint az alkohol.

DSC07655

Ki veszi majd meg?

De ki fogja az autójába tankolni az új prémiumbenzint? Baljós eredményekkel zárult a Robert Bosch és a Medián közös felmérése a magyarok autózási szokásairól. Óriási változások történtek, de hogy ezeket jobban megértsük, kicsit el kell merülnünk a részletekben. 

Kilenc százalékkal kevesebb budapestinek van autója, mint hat évvel ezelőtt, és Európa más országaihoz hasonlóan nálunk is egyre kevesebb fiatal vágyik saját autóra. Az utóbbi években országos átlagban 57-ről 51 százalékra csökkent az autótulajdonosok aránya a 30 és 39 év közti korosztály tagjai közt, miközben egyre több hatvan évnél idősebb autós van. A közel nyugdíjaskorú generáció tagjai még szent célként tekintettek az autóbirtoklásra, de időközben felnőtt egy másik nemzedék, amely az alternatív közlekedési módokat keresi: bringázik, illetve tömegközlekedést vagy valamilyen autómegosztó szolgáltatást használ, és nem csak anyagi okok miatt.

Zárójeles megjegyzés, hogy a mostani hatvanasok, az úgynevezett Ratkó-korszak gyermekei, ebben a korszakban a magyar népesedéspolitika miatt kiugróan sok gyerek született Magyarországon, ám erről nem ejtenek szót a kutatásban.

Érdekes még, hogy a mostani ötvenesek 54 százaléka vallotta magát autótulajdonosnak, ami három százalékos emelkedés a két évvel ezelőtti felmérés eredményéhez képest. Vagyis pontosan 50 éves kornál fordul a tendencia. A legkevésbé iskolázott, tehát vélhetően keveset kereső magyarok körében eleve kevés az autó (18 százalékuknak van), míg a diplomásoknál ez az arány már több mint hatvan százalék, de fokozatosan csökken. Összességében mégis egyre több autó van az utakon, és egyre több üzemanyag fogy a kutakon.

Magyarországon jelenleg körülbelül 3,2 millió autó van forgalomban. Többségük benzines, átlagkoruk körülbelül 13,2 év, és a szám évről-évre emelkedik. Nem is várható, hogy elkezdődik a fiatalodás, mert egyrészt az idei év első felében már 69 ezer, zömében tizenéves, kintről behozott használt autót helyeztek forgalomba, 22 százalékkal többet, mint egy évvel. Másrészt a teljes újautó-piac még sokáig céges és állami beszerzésekből áll majd, magánvásárló csak kevés akad, és jó, ha év végére átlépjük a 80 ezer darabos határt.  

Öreg autók, még öregebb autók

Hány éves az autóm?

Évek óta így megy ez, ezért nem is csoda, hogy a felmérésben megkérdezettek csak két százalékának van kétévesnél fiatalabb autója, szemben a 2008-as nyolc százalékkal. Vagyis nem sok olyan autó van a magyar utakon, amelybe eleve célszerűbb 95-ösnél magasabb oktánszámú benzint tölteni.

Manapság a magyar autósok közel fele tizenegy évnél idősebb autóval jár, pedig az öregautósok aránya 2008-ban csak alig több mint harminc százalék volt. A kedvencek még mindig a német prémiummodellek, a tizenéves BMW 3-as, Volkswagen Passat és a Ford Focus. A teljes autóállományban 82-18 arányban még mindig a benzinesek vezetnek, de évről évre többen akarnak dízelt, persze azt is használtan.

 

Öreg autóba drága benzint? 

Ezek alapján azt hihetnénk, hogy teljesen felesleges Magyarországra szállítani a vadonatúj, kizárólag a swhechati olajfinomítóban gyártott prémiumbenzint, mert nem lesz, aki megvegye. Csakhogy az Ásványolaj Szövetség szerint egyre többen tankolják a 95-nél magasabb oktánszámú prémium üzemanyagokat.

Mit tankolok?

2011-ben mindössze 81 millió liternyi fogyott ezekből, de a mennyiség tavaly 150 millió literre emelkedett. Ez még mindig nem túl sok a mindenféle gázolajból és benzinfajtából 2015-ben eladott 3,2 milliárd (!) literhez viszonyítva, de jól látható, hogy bár a magyar autósok egyre öregebb autókkal közlekednek, egyre szívesebben költenek a drágább benzinre és gázolajra. 

Az OMV szerint ennek nemcsak az az oka, hogy az autósok hisznek a vegyészeknek, de az is, hogy literenként legalább száz forinttal olcsóbb most a sima 95-ös benzin és a gázolaj mint két éve, ezért még akkor is kevésbé fáj a tankolás, ha végül többet költünk rá. A jelenlegi helyzetben mindenki hajlamosabb új dolgokkal kísérletezni, legalább egy-egy hosszú autópályás menet előtt teletankolni a legdrágább benzinből, vagy minden második tankolásnál azt választani.

BMW e36 328

Rosszul nem járhat vele, legfeljebb beigazolódik, hogy a prémiumbenzin legfeljebb csak lassan takarítja a motor bizonyos részeit, és nem történik csoda az első gázadáskor, illetve nem fog literekkel kevesebbet fogyasztani tőle az autó. 

A tipikus magyar autós tehát egyre idősebb és egyre idősebb autóval jár, de reméli, hogy a jobb minőségű benzin miatt később kell százezreket költenie a motorra, mintha mindig a megszokott 95-öst tankolná. Ennek van is némi alapja, igaz, egyre többen tudják azt is, hogy a minőségi üzemanyag nem helyettesíti a rendszeres karbantartást és nem gyógyítja meg a csörgő, füstölő, kopott motort sem. És ön, milyen benzint tankol és milyen idős autóval jár? Szavazzon!