Mi van, ha torlódik az autópálya felhajtáskor?
Az autópályán forgalmi torlódás alakult ki. Felhajtás közben a gyorsító sávból érkezve, ha nem tudsz haladás közben besorolni...
- tovább haladhatsz a leállósávban, amíg a megfelelő sebességre fel nem tudsz gyorsulni. (A)
- a gyorsítósávban meg kell állnod, és csak elsőbbségadás után hajthatsz rá a haladó sávra. (B)
Helyes válasz a keretes alatt.
Napi KRESZ? Mi ez?
A Pető Attila Kreszprofesszor által összeállított speciális közlekedési feladatsort az első napon közel húszezren oldották meg. Megkaptuk a statisztikákat és a feladatokkal kapcsolatban az olvasókban felmerült kérdéseket, így a következő napokban a Kreszprofesszor elmagyarázza, hogy melyik a helyes válasz, és hogy miért.
Válaszadók aránya:
a.) 14%
b.) 86%
A helyes válasz a B volt.
Bár a helyes válaszok aránya ennél a kérdésnél igen magas volt, mégis a legtöbb megjegyzést ezzel a kérdéssel kapcsoltban kaptam. Ennek elsősorban az lehet az oka, hogy 2009-ben megváltozott a KRESZ, és az új meghatározás valóban félreérthető is lehet:
(4 Tilos a leállósávon megállni vagy várakozni, kivéve ha:
a) műszaki meghibásodás miatt a jármű továbbhaladásra képtelen;
b) a jármű a forgalmat ellenőrzi;
c) a jármű útfenntartást, úttisztítást végez;
d) a jármű, a továbbhaladásra képtelen jármű elszállítását vagy a műszaki meghibásodásának elhárítását végzi;
e) a jármű a megkülönböztető jelzést adó berendezését működtetik.
(5) A leállósávon - ha a közúti jelzésekből más nem következik - csak a (4) bekezdés b)-e) pontjában meghatározott járművek és a forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek közé besorolni kívánó járművek haladhatnak.
A leállósávon tartózkodó járművek mindig is veszélyt jelentenek, hiszen óriási sebességkülönbség van az ott álló és a belső sávokban száguldó autók között, amely egy ütközésnél végzetes jelentőséggel bírhat. Ezért a leállósáv használata erősen korlátozott, és a legtöbb esetben csak megfelelő óvintézkedések – pl. útfenntartás esetében többszintű kitáblázás - mellett lehetséges.
Egy átlag autós kizárólag egyetlen egy esetben használhatja a leállósávot, amikor a műszaki meghibásodás miatt továbbhaladásra képtelen. Ebből következik egyébként, hogy például egy izzócsere miatt sem szabad itt megállni.
2009-ben azért került bele az 5) pont a szabályba, hogy az útfenntartást vagy ellenőrzést végző járművek haladhassanak is a leállósávban, bár számukra is kötelezettség a feladatuk ellátását követően a lehető legrövidebb időn belül elhagyni ezt a területet.
Az az ominózus, félreérhető gondolat - a forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek közé besorolni kívánó járművek – azért került a szabályba, hogy a műszaki hibát elhárító jármű vezetője (aki az a) pont miatt elméletileg már nem tartózkodhatna a leállósávba), fel tudjon gyorsítani a megfelelő sebességre és be tudjon sorolni az érkező járművek közé.
Helytelen úgy értelmezni ezt a szabályt, hogy így megengedett a gyorsító sávon túl a leállósáv használata is az autópályára történő besorolás közben. Azért is, mert így aki a leállósávon szabálytalanul közlekedik könnyen védekezhetne azzal, hogy ő még mindig a megfelelő besorolás helyét keresi.
Tehát „A leállósávon ... a forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek közé besorolni kívánó járművek haladhatnak” meghatározás azt jelenti, hogy ezt csak a leállósávon jogosan tartózkodó járművek tehetik meg.
Hasznos volt? További Napi KRESZ-eket találsz ide kattintva.