2019.08.08. 14:03

Álmos hétfő reggelen sétáltam a garázs felé, a nyári nap sugarai még csak a köd mögül leskelődtek. Műszakira készültem a BMW-vel, mint az elmúlt hat évben már háromszor. Ekkor még nem is sejtettem, hogy ezt a hat évet hibás forgalmival húztam végig.

Kétévente ugyanaz a rituálé, ha a BMW vizsgázni megy. Mivel hat esztendeje teljesen gatyába ráztuk a kocsit, azóta pedig csak szép időben veszem elő, nincs szükség szerelgetésre. Szépen lemosom, kiporszívózom, miközben édesapámmal beszélgetünk. A felújításról, az életről, mindenről. Aztán kicsit megjáratom, hisz a sok állásban is lehet baja ennek-annak. Négy éve például egy benzincső adta meg magát. Most egyetlen biztosítékcserét követelt.

Pár perccel nyitás után már ott is a Kiscápa a vizsgasoron, fékek rendben, futómű rendben, nem is lóg semmi. Hiba nélkül teljesíti a követelményeket, de hát hogyne tenné, hiszen ez egy új autó. Mechanikailag mindenképp, még ha néhány esztétikai apróság továbbra is szerepel a tennivalók listáján.

Jól haladunk, munka előtt még be is tudom tolni a garázsba, csak a papírozás van hátra. A vizsgabiztos aztán közli, a forgalmiba nem tudja beírni az új érvényességet, cserélni kell. Miért kéne? Hisz nincs is tele! – kérdezek vissza, de aztán kiderül, hogy valami jogszabályváltozás miatt most már szerepelnie kell a forgalmiban a „Kereskedelmi leírásnak.” (D. 3. rovat).

Mi az a kereskedelmi leírás?

Ennek a megértéséhez érdemes együtt vizsgálni a forgalmi engedély D. 1., D. 2. és D. 3. rovatait. Vedd csak elő bátran, nézzük együtt. A D. 1. tartalmazza a gyártót, ez egyértelmű. Szerepelhet itt Audi, Suzuki stb.

A D. 2-nél meg fogsz egy kicsit lepődni. Ha azt hitted, hogy a típusnál pl. az A4-et vagy a Swiftet találod, hát nem. Az első generációs Audi A4-nél itt 8D szerepel, a 2005 utáni Suzuki Swiftnél MZ. Az Opel Ampera hivatalos keresztneve pl. D1JOI, míg a Crossland X-é P7 Monocab C. Lehetne még sorolni.

És akkor elérkeztünk a D. 3-hoz. Itt olvasható az autónk igazi neve, vagyis amit mi is ismerünk. Itt lesz a Swift, az A4, a Crossland X stb. Azaz a közismert típusnév az esetek döntő részében csak kereskedelmi leírásnak számít valójában. Na, az én BMW 318i-mnél ilyen nem volt.

Eddig nem is történt semmi furcsa, hiszen egy forgalmicsere nem a világ, ráadásul elvileg ingyen is van, mivel nem miattam kell újat kiállítani. A vizsgaállomás tapasztalatai szerint sem ment még senki vissza ezzel kapcsolatos probléma miatt. Az érdekes része azonban csak ezután kezdődött.

Még aznap délután beugrottam egy kormányablakba, hogy gyorsan megejtsem a cserét. Odaadtam az ügyintézőnek a régit, meg persze a vizsgán kapott műszaki adatlapot. Tudta, miről van szó, rögtön mondta is, hogy igen, a jogszabály miatt, meg hogy akkor most új törzskönyvet is kapok. Ha már úgyis itt vagyok, akkor gondoltam, átírhatjuk a lakcímemet is. Fél éve változott, amikor a lakcímkártya miatt itt jártam, rákérdeztem, emiatt nem volt kötelező új forgalmit kérni. És mivel a régi címemen a szüleim élnek, maradt minden úgy. Mert ha már bejegyeztetném a lakcímváltozást, akkor forgalmicsere van hatezerért.

Így persze mindjárt más lett a dolog fekvése. Hiába lett volna alapból ingyen a csere, a lakcím átírása miatt mégiscsak fizessem ki azt a hatezret. Bár érteni nem értem, nyilván kicsengettem, pár perc múlva pedig már a kezemben is tartottam a friss, ropogós okmányt. Nézegettem, forgattam, majd óvatosan csak kiböktem: Elnézést, de ebben pont ugyanúgy nem szerepel a D. 3-ban semmi, mint eddig!

Az ügyintézőnek mintha kicsit rosszul is esett volna az észrevételem. Ő ezzel nem tud mit csinálni, vannak olyan autótípusok, amelyeknél a rendszer egyszerűen nem hajlandó oda semmit sem nyomtatni. Megoldás? Na, az egyelőre nincs.

Itt azért átgondoltam, milyen lehetőségeim is vannak. Ha most zsebre vágom a forgalmit, mi lesz két év múlva? Megint elviszem műszakira a kocsit, ahol megint közlik, hogy üres a D. 3., majd megint mehetek a kormányablakba, ahol megint adnak egy új forgalmit, amiben megint nem lesz kitöltve ez a rovat. Kétévente ennyit ki lehet bírni, de nem szeretem a fölösleges köröket.

Ezért inkább elkezdtem nyomozni, hogy miért is ez a felhajtás, és miért kap az ügyfél pontosan ugyanolyan hibás forgalmi engedélyt, mint amilyen előtte volt neki? Megkerestem a Belügyminisztériumot, de vélhetően nem adtam könnyű feladatot, hiszen a konkrét ügyet is külön kivizsgálták, mielőtt az általánosságban érvényes válaszokat megadták volna. Viszont roppant készségesek voltak.

A válaszból kiderült, hogy a BMW-m első hazai forgalomba helyezése óta több változáson is átment a nyilvántartó rendszer. Ez nem meglepő, hiszen az 1982-ben gyártott Kiscápát 1991-ben, vagyis 28 éve hozták be Magyarországra. A „Kereskedelmi leírás” sem az 1998. december 31-ig használt, sem az 1999. január 1. után kiadott forgalmiknak nem volt tartalmi eleme. Sőt, nem is tartották nyilván, egyszerűen elsikkadt.

Ezt a rovatot elvileg a 2004. július elsejétől bevezetett okmányok tartalmazzák, de eleinte nem nyomtatták rá azokra, mert az adatokról nem lehetett megállapítani, hogy megfelelőek-e. A forgalmira csak akkor kerül rá, ha megállapítják és az úgynevezett kódszótárba is felviszik a helyes adatot.

Itt ugye az a furcsa, hogy a vizsgán kiállítottak egy műszaki adatlapot, amelyen szerepelt a helyesnek vélt „Kereskedelmi leírás” (utólag kiderült, az helyes is volt, csak most a típus nem stimmelt rajta). Ez azonban nem jelentette azt, hogy a központi nyilvántartásban is megfelelő adat lett volna. Sajnos ez nem működik automatikusan. A Belügyminisztérium válaszából kiderül, hogy ilyenkor – vagyis, ha a forgalmiban és a műszaki adatlapon eltér a D. 3. rovat tartalma – a kormányablaknak fel kell vennie a kapcsolatot a BM Közlekedési Igazgatási és Nyilvántartási Főosztályával. Így a kódszótárba bekerülhet a valós adat, ami a forgalmira is rákerülhet. Esetemben, úgy tűnik, ez a lépés kimaradt, mivel kaptam egy ugyanolyan rossz forgalmit. Most az illetékesek a BMW hazai képviseletével is egyeztettek, így remélem, már minden oké lesz. A Járműszolgáltatási Platformon mindenesetre látszik a változás.

De rossz volt egyáltalán a forgalmi? Annyira mégsem, hiszen a Belügyminisztériumtól kapott válaszban az áll, hogy a D. 3. adat egy 1999-es irányelv bevezetése óta eleme a forgalmi engedélyeknek. Viszont a mező kitöltése nem kötelező, ha a járművet az irányelv bevezetése előtt vették nyilvántartásba, és az adat nem áll rendelkezésre. Így már csak azt nem értem, hogy miért küldtek el mégis vizsgáról a kormányablakba forgalmit cserélni.

Most akkor mi változik a forgalmimban?

Lássuk a konkrétumokat. Először is, mi szerepelt benne eredetileg?

D. 1. (gyártó): BMW

D. 2. (típus): 318i

D. 3. (kereskedelmi leírás): -

Mit tartalmazott a műszaki adatlap?

D. 1.: BMW

D. 2.: 318

D. 3.: 318i

És mi a helyes megfejtés?

D. 1.: BMW

D. 2.: 318i

D. 3.: 318i

Összegezve tehát, az enyémhez hasonló helyzetbe azok kerülhetnek, akiknek az 1999-es irányelv bevezetése előtt vették nyilvántartásba az autóját, és a forgalmijukban nem szerepel a D. 3., vagyis „Kereskedelmi leírás” rovatban semmi. Nekik elvileg ingyen cserélik az okmányt, már ha a kormányablak tényleg felveszi a kapcsolatot a Belügyminisztériummal.

Nekem most lesz egy újabb köröm, és egy újabb forgalmi engedélyem. A nagy nyomozás közben ugyanis kiderült, nemcsak a D. 3-as rovattal volt gond. Amikor 2013-ban, hat-hét év csillaggarázs után megvettem a Kiscápát, nem volt olvasható a motorszáma, helyette kapott egy motorkódot. Ezt azonban csak záradékként rögzítették, majd hibásan állították ki a forgalmit, hiszen a motorszám rovatban maradt a teljes motorszám, a megállapított kódot csak a hivatalos feljegyzések közt tüntették fel.

Magyarul hat évig hibás forgalmi engedélyem volt, amiről nem is tudhattam. És kétévente a műszakin sem tűnt fel senkinek, egészen mostanáig. Ráadásul a közlekedési hatóság nyilvántartása nem azonos a Belügyminisztérium által vezetett járműnyilvántartással. Ez utóbbi szerintem baj, hiszen ha az egyik kiállít egy okmányt, ami alapján a másik bármit is vizsgál, tök jó lenne, ha az adatok szinkronban lennének.

Frissítés: a cikk megírása után megérkezett a törzskönyv, amelyen - ahogy a fentiek tükrében várható is volt - nem jól szerepeltek az adatok, egészen pontosan megegyeztek a műszaki adatlapon lévőkkel. Még aznap felhívott egy kedves ügyintéző hölgy a kormányablakból, ugyanis meghívnak egy ingyenes forgalmi-törzskönyv kombóra. Asszem, most indulok.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.