Te megállnál a vasúti átjáró előtt, ha nem működne a fénysorompó?

2021.08.10. 06:06

A helyszín: a Székesfehérvárról Veszprém felé kivezető főút, a régi 8-as (ami a 8-as és M7-es között épült elkerülő út átadása óta a 801-es számot viseli) és a Székesfehérvár-Komárom vasútvonal kereszteződése. A vasúti átjáróban fénysorompók és félsorompók gondoskodnak arról, hogy lehetőleg ne legyen egyszerre ugyanazon a helyen vonat is és közúti jármű is.

Mi a Traffix?

TraffiX-logo 1BLUE - logo fent - default.png

A cikk elkészítésében közreműködő partnerünk volt az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület, a hazai forgalomszervezés szabályozási hibáinak kijavításával foglalkozó civil szervezet. Láttál egy kint felejtett táblát? Tudsz egy veszélyes kereszteződést, amit biztonságosabbá lehetne tenni? Jelentsd be nekik a traffix.hu oldalon!

A fénysorompók és a félsorompók márpedig ember alkotta műszaki eszközök, amelyekről egy dolgot tudunk biztosan: igaz rájuk Murphy törvénye. Ha elromolhatnak, el is romlanak. Szerencsére gondolt erre a lehetőségre az is, aki a magyar KRESZ-t írta. Eszerint a fénysorompó és a félsorompó "üzemzavarát jelzi, ha (...) a félsorompó rúdja nyitott vagy félig nyitott állapotban van és a fénysorompón sem a piros, sem a fehér fény nem világít". Ilyen esetekben sem állhat meg az élet, de még a közút forgalom se. A KRESZ azt is megengedi, hogy a hibás fény- illetve félsorompó mellett settenkedjünk át a vasúti átjárón, ha előtte megállunk: "A vasúti átjáró előtt (...) meg kell állni, ha (...) a fénysorompó vagy félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést nem ad".

Elvileg ezt mindenki tudja, akinek van jogosítványa. Meg kellett tanulnia, le kellett vizsgáznia belőle. Sokan talán azt is tudják, hogy a vasúti átjáró előtti megállási kötelezettség elmulasztása objektív felelősség alá eső szabálysértés, bírságtétele fix harmincezer forint. És remélhetőleg a legtöbb járművezető azt is képes megérteni, hogy nem csak azért kell megállni és alaposan körülnézni, mert ez a szabály, vagy mert sokba kerülhet, ha nem teszi, hanem mert esetleg jöhet egy vonat is, ha nem világít a szabad jelzés a fénysorompón. De vajon megállnak-e tényleg az autósok, motorosok, ha elromlott a fénysorompó? Mutatjuk videón:

Szóval: nem, nem állnak meg. Láthatóan alig akad olyan sofőr, aki egyáltalán észreveszi, hogy nem működik a fénysorompó és legalább lelassít és körülnéz, mielőtt átmegy a síneken. Olyan járművezetőből pedig, aki a vonatkozó szabály szerint ténylegesen meg is áll, hét százaléknyi sem volt a videó készítése idején.

Nagyon gáz, hogy ennyire sokan ennyire rutinból közlekednek egy főutat keresztező vasúti átjáróban. Még akkor is, ha a videón látható esetben egy nagyon kis forgalmú vasútvonalról van szó. Vonatmegszállott barátunktól tudjuk, hogy naponta csak egy vagy két vonatpár közlekedik erre. És azt is megtudtuk, hogy ha a fénysorompó elromlott, azt nem csak az autósok, motorosok látják (dehogy látják: láthatják), de elvileg a mozdonyvezetőnek is jelzést kell kapnia a hibáról, és ilyenkor csak nagyon lassan és hangjelzéseket adva közelítheti meg az átjárót. De vajon minden autós, motoros a másodvonalbeli vasúti biztosítórendszerekben maradéktalanul megbízó, képzett mávos volt, aki videónkon megállás nélkül, magabiztosan húzott át a síneken?