Olvasóink konzervatívok, de nem sznobok

2005.01.04. 11:20
Az ünnepekben sokan szavaztak a legszebb alkatrészekre. Kevés kifogás érkezett a listával kapcsolatban, alig néhány javaslatot kaptunk a kimaradt alkatrészekről. Szerkesztőségünk megpróbálta befolyásolni az Olvasók értékítéletét, de hiába - az Olvasó úgy szavazott, ahogy kedve tartotta, és persze mi is elég kevés részletben értettünk egyet.

Utolsó helyezett a Kia Picanto kutyaarca lett. Még a Totalcar csapatában is kisebbségben vannak a rajongók, de azért adtunk neki egy esélyt - hiába, -1.74 pontos elutasítottsággal zárt. Jellemző, hogy még a semleges szavazók (0 körüli pontot adók) is jóval kevesebben voltak, mint a mínusz ötösök. +5-öt csak néhányan adtak a koreai kiskutyának.

Egyetlen helyezéssel jobban zárt, 30. lett a Renault Mégane CC komplett hátulja. Pontszámban persze sokkal távolabb van a Kiától, mint közelségükből gondolnánk, a különbség több mint egy teljes pont. A listán ennél ötvenszer-százszor kisebb különbségek a gyakoribbak. A CC pontszámában érdekes, hogy itt már nem volt olyan egyértelmű az elutasítottság, sokan kattintottak a meztelen nőre, vagy annak közelébe is.

Még érdekesebb a 29. helyezett, a Renault Modus műszerfala. Ilyet élőben gyakorlatilag még senki sem látott, ez szerkesztőségünkre is vonatkozik. Olvasóink láthatólag nem tudták, mit kezdjenek vele; viszonylag egyenletesen kattintgattak a skála minden pontjára, sokaknak tetszett is, de azért nagy fölénnyel nyert a -5.

A Toyota Prius váltójáról()28, a Fiesta ST (27) pedáljairól és a Mazda 3 KITT-rádiójáról (26.) kiderült, hogy Olvasóink nem veszik komolyan, az igazi dizájn Önök szerint ennél azért feljebb kezdődik.



Nem igazán értünk egyet Önökkel a 21-25 helyezettek ügyében. Szerkesztőségünk viszonylag egybehangzó álláspontja szerint az Altea hotrod hátulja (25), a Honda FR-V komplett eleje (24), a híres-hírhedt deSilva-féle Seat dájnemik lájn (23) egyaránt többet érdemelek volna, csakúgy, mint az előremutatva egyszersmind múltba néző Citroen C4 kupé hátsó szélvédője (21).

A 22. helyezettnél kezdtünk gyanakodni, hogy Olvasóink sznobok: lepontoznak egy szép és avantgard alkatrészt, pusztán mert egy tömegautón, az Opel Astrán jelent meg. És összesen fél meztelen nőre értékelték.

A TotalCar 307 CC Hátsó Lámpa Ellenes Liga tagjai döbbenten állnak az eredmény előtt. Huszadik?! Ráadásul úgy, hogy a szórásból jól látszik, egyenletesen sok plusz 1-2-3-4-5-öt kapott, és kevesen értékelték mínusz 1-2-3-4-gyel. Annál többen böktek közvetlenül a rendőrre, ha tehát valakinek nem tetszik a 307 CC hátsó lámpája, annak nagyon-nagyon nem tetszik.

Hasonló szórásarány volt a lista 16. helyezettjéig: ebben a zónában az elutasítók mintha képtelenek lettek volna a visszafogott, tárgyilagos, 1-2-3-4 pontos elutasításra. Valósággal irritálta őket a Renault buszlimuzinja, az Espace műszerfala (19), az Opel Tigra Twin Top teteje (18), ugyanennek a komplett hátulnézete macifülek ide vagy oda (17), és a Saab 9 3 pohártartója (16).

A következő 5-10 versenyző annak köszönhette jó helyezését, hogy miközben sokan és egyenletesen klikkelgettek a skála meztelen nő felőli oldalára, és kevés volt a mérsékelt elutasító, a grafikon rendőr felőli végén egyre alacsonyabb oszlop jött össze. Alig-alig irritálta Olvasóinkat a Renault Clio és Mégane sportváltozatainak hátsó köténye a dupla kipufogóval (15), a 6-os BMW pohártartója (14), az új Octavia motorházteteje (13), a Citroen C5 új hűtőrácsa (12) vagy a Citroen C4 kormánya (11).

A 10. helyezettnél kellett megállapítanunk, hogy bár olvasóink konzervatívak, és kíméletlenül irtják az előremutató, modern formai megoldásokat, legyen az a Seat Altea hotrod stílusú hátulja vagy a Renault Modus műszerfala, sznobnak a legkevésbé sem nevezhetők. Mert a 10. helyre, ami azért elég előkelő, az új Astra automata változatának váltókarja jött fel, mindössze 2 tizeddel lemaradva a Peugeot 407 SW üvegtetejétől.

Ugyancsak szép bizonyíték Olvasóink mentességére mindenfajta sznobériától, hogy egy olyan, nagyon ronda kezdeményekkel induló, mára egész jól kinéző tömegmodell, mint a Toyota Corolla Verso műszerfalát (8.) majdnem olyan szépnek látják, mint a Ferrari F430 motorját. Köszönjük, hogy ilyen felvilágosult, elfogulatlan közönségnek készíthetünk újságot!

A Honda FR-V kilincsének jelölésével igazából csaltunk, hiszen ez a kilincs nem idei termék, az új Honda Accord ajtaját 2003 óta ezzel nyitjuk. Önök pedig örültek a lehetőségnek, hogy megdicsérhessék az újkori Hondák egyik legszebb porcikáját. A Ferrari motorja szinte tévedésből került ide, tényleg sportszerűtlen ilyesmivel szembeküldeni Kiák kutyaarcait, de megtettük, mossuk kezeinket és elnézést kérünk, de 6. lett, amivel olimpián már pontot lehet szerezni.

A Nissan 350 Z helyezése (5.) arra enged következtetni, hogy elsősorban autóbuzik szavaztak, hiszen a laikusokat a toronymerevítő nem érdekli, azt se tudják, mi az. Vagy ha nem is tudják, de tetszik nekik, bármi légyen is az a horizontális elhelyezkedésű ezüstös műanyag, ami hazavágja a csomagtartóba rakodás lehetőségeit.

Szerkesztőségünk két kedvence, az Alfa Romeo GT hátsó lámpája (4)és a Volvo S40 középkonzolja (3) eléggé leszakadtak az első két helyezettől, köszönhetően annak a maroknyi, de hangos elvetemültnek, akik mínusz 5 pontot adtak rájuk. Biztos 5-ös Golffal jár az ilyen, meg is érdemli.

Ezüstérmesünk, az Új Porsche 911-es lámpája dizájn-értelemben tulajdonképpen értékelhetetlen; ellipszist rajzolni egy madzag és két pont segítségével bárki tud. Kicsit irreális, hogy a Porsche tényleges, invenciózus remekműveket utasíthatott maga mögé, a vétkes mi vagyunk: hülyén tettük fel a kérdést. De a 911-es visszatérésének a kerek lámpákhoz mi is örülünk.

Ki hitte volna?! A Saab 9 3 felnije, mint győztes? Hát... mentségére szóljon, nem olyan könnyű ám szép kereket dizájnolni. A Saab viszont évtizedek óta igazi csodákat hoz létre ebben az iparágban. Úgyhogy ez akár életműdíj is lehet, tiszteletteljes főhajtás három évtized keréktárcsái előtt.

Köszönjük az aktivitást jó háromezer szavazónknak, reméljük, 2005 végén is össze tudunk szedni legalább 30 alkalmas pályaművet.

 
  Az év autóalkatrészei szavazás értékelése - 2005. 01. 04.
 
 
  1. 3,24   Saab 9-3 felni     -5 +5
  2. 3,13   Porsche Carrera ismét ovális első lámpa     -5 +5
  3. 2,66   Volvo S40 középkonzolja     -5 +5
  4. 2,54   Alfa GT hátsó lámpa     -5 +5
  5. 2,35   Nissan 350 Z hátsó toronymerevítője     -5 +5
  6. 2,27   Ferrari F430 motor     -5 +5
  7. 1,77   Honda FR-V kilincse     -5 +5
  8. 1,73   Toyota Corolla Verso műszerfala     -5 +5
  9. 1,68   Peugeot 407 SW tető     -5 +5
  10. 1,65   Astra automata váltókarja     -5 +5
  11. 1,57   Citroen C4 kormánya     -5 +5
  12. 1,51   Citroen C5 hűtőrács a logóval     -5 +5
  13. 1,49   Skoda Octavia II motorházteteje     -5 +5
  14. 1,35   BMW 6 pohártartó     -5 +5
  15. 1,31   Renault Clio és Mégane sport hátsó köténye a dupla kipufogóval     -5 +5
  16. 1,29   Saab 9-3 pohártartó     -5 +5
  17. 0,99   Opel Tigra Twin Top komplett hátulnézete, a macifülekkel     -5 +5
  18. 0,94   Opel Tigra Twin Top teteje     -5 +5
  19. 0,78   Renault Espace műszerfal     -5 +5
  20. 0,72   Peugeot 307 CC hátsó lámpa     -5