A kisautók szegmense után ez az utolsó géposztály, ahol a gyártók igazán nagy tételeket értékesíthetnek. Gazdagabb országokban nem is a kisautókból fogy a legtöbb, hanem a kompaktokból, Németországban például lényegesen több Golfot adnak el, mint Polót. Apropó, Golf: ma már kevesen hívják a kompaktokat Golf-osztálynak, de mint alább kiderül, sok tervező még mindig úgy értelmezi a feladatot, hogy egy Golfot kell előállítania. Abból baj nem lehet.
|
Egy-egy alsó-középkategóriás modell meghatározhatja a gyártó üzleti eredményeit, így mindenki biztosra próbál menni. Vagy bátortalanul próbál kizárni minden hibalehetőséget, mint a Fiat a Stilóval vagy a Toyota a Corollával, vagy épp a forradalmi formától reméli az áttörést, mint a Ford (Focus) vagy a Renault (Mégane).
|
Alfa Romeo 147 |
Teszt: Alfa Romeo 147 2.0 Twin Spark
Teszt: Alfa Romeo 147 1.9 JTD MultiJet
Winkler Róbert: Az évek
csak jönnek-mennek,
a 147-es még mindig a legszebb. Láthatták a többiek, hogyan kell
szép kompakt autót csinálni, mégse jött össze senkinek. Még magának a
147-es tervezőjének, Walter de Silvának sem, pedig a Seatnál ugyanő
próbált ugyanabból valami hasonlóan jót. Az Ibizával majdnem sikerült
is, de csak majdnem. Van az Alfában valami misztikus, túl az emblémán,
az irodaépületeken meg a gyártósorokon.
Sajnos néha az elektronika is elég misztikus hibajelenségeket
produkál, nem beszélve a klasszikus slendriánsági klasszikusokról, mint
a rosszul csukódó kesztyűtartók meg a leeső csavarok. Viszont az Alfáé
a piac legjobb új közvetlen befecskendésű benzinmotorja meg
turbódízele.
Füge: Nemcsak az elektronika, hanem a biztonságtechnika is slendrián: a 147-es törik, mint a pozdorja . Külső és belső dizájn teljes összhangban, semmi erőltetettség. És milyen szép véhatos hangja van az 1.9 JTD Multijetnek! Harmonia delectat.
Nínó Karotta: A 147 szépsége látszólag még mindig érik, nem fakul. Vagy a fene tudja, nekem minden hónapban jobban tetszik, mint az előzőben. Másfél éve egy szemerkélő esős, szürkületi fotózás kedvéért felkapcsoltuk rajta az összes lámpát, és mire egyszer körbefotóztuk, egy index és egy ködlámpa kiégett. Érdekes. A 147 GTA-ban sajnos csak tíz percem volt, de abból mind a tízre emlékszem.
Gruber Gergely: Még mindig nagyon szép. A JTD a legvehemensebb turbódízel, amit valaha próbáltam. Volt szerencsém a GTA-t visszaszállítani a forgalmazónak, sajnos a legnagyobb csúcsforgalomban, de az kiderült, hogy övé az egyik legszebb gyári motorhang.
Rácz Tamás: A kategória ötajtósaiból ezt választom magamnak, a 140 lovas JTD-vel. Akkor is, ha itt-ott ez-az lepottyan, kilóg vagy összevissza működik. Ennek az autónak ezt el lehet nézni.
Audi A3 |
Winkler Róbert: Nem biztos, hogy az Audinak kompakt autókkal kéne foglalkoznia; itt soha nem alkotnak olyan kimagaslót, mint a nagyobb padlólemezeken. Az új A3-as legalább sokkal szebb és férfiasabb lett, mint az elődje, de egyrészt nagyon nehéz, másrészt a VW-konszern közvetlen befecskendezéses benzinmotorja távolról sem sikerült olyan jól, mint az olaszoké. Az A3 talán a kategória legjobban összerakott autója, de az árazását máig sem hisszük el.
Gracza Zoltán: Szép is, jó is, egy kicsit izgalmasabb, mint egy Golf. De ugyanennyi pénzből a Golf megvásárlása után még évekig tankolhatunk. Ha meg mindenáron Audi, akkor legyen inkább egy kicsit nagyobbacska.
Nínó Karotta: Az autó, amelynek szellemisége a legtávolabb áll az enyémtől. Átgondolt, modern, jó minőségű, szép, steril, presztízsgazdag. Sohasem kéne.
BMW 3 Compact |
Nínó Karotta: Amennyivel olcsóbb, annyival kisebb és csúnyább is a rendes 3-as BMW-nél, de akkor is Bömbi. Vezetni pazar, a Winkli szerint „éles, mint egy szamurájkard”, és az is.
Citroen Xsara |
Teszt: Citroen Xsara Break 2.0 HDI
Nínó Karotta: A Xsarának hagyományosan kiváló az ár-érték aránya, így az élete vége felé különösen. Ennél több dicséretet viszont hipnózisban sem tudnék felidézni. A szerkesztőségünkbe küldött megbízhatósági horrorokban a 307-est szorongatja.
Rácz Tamás: Csúnyán eljárt felette az idő, de én még mindig szeretem. Egy kombi HDI-vel tökéletesen boldog és megelégedett tudnék lenni.
Daewoo Nubira |
Gracza Zoltán: A Pininfarina által kreált új forma és a szép lámpák a Daewoo-tól eddig idegen érzést sugároznak. A külső után a beltérben az a meglepetés, hogy nincs meglepetés. Minden a helyén, minden megszokott. Talán túlontúl megszokott. Bizonyos technikai megoldások a csepp Kadettig nyúlnak vissza. A szépség és a tartalom nem mindig jár együtt.
Fiat Stilo |
Winkler Róbert: Először mi
is
lelkesedtünk, aztán mi
sem. A Stilo formáját, ami eleinte harmonikusan szépnek tűnt, néhány
hét után egy csődtől rettegő gyáróriás kompromisszumokkal gúzsba kötött
dizájnerei művének láttuk. Hasonlóan szép, mint a Corolla: szép, de
semmi extra, márpedig egy Fiattól épp valami különlegeset várna az
ember. Szolídat, de különlegeset. Mint az
Uno kilincse,
például. Finom anyagok, gyenge futómű.
A tanulság: a Fiatnak nem Golfot kéne gyártania, arra ott vannak
a németek. Azok viszont Fiatot nem tudnak.
Füge: Fényévekre van a Brava—Bravo páros forradalmiságától. Óvatos szépség, duhajkodás kizárva.
Nínó Karotta: Háromajtósban tetszik, ha kívülről nézhetem. Soha, egyetlen autóban sem ültem ennyire kényelmetlenül. Az üléstámlát Kérdőjel Károly hátához igazították, és bár az én hátam is iszonyúan görbe, de pont nem arra. Ezt leszámítva kedvelem, de az Abarth a béna váltójával és kikapcsolhatatlan ESP-jével a puding látszat-GTI-k ősanyja lehetne. Brrr. Továbbá átkozottul érdekel, hogyan lehet, hogy a több éve futó és a Fiat szerint jól fogyó Stilóról máig sem készült NCAP törésteszt, pedig minden valamirevaló konkurenséről igen. Igaz, a hasonló módon tesztelő ADAC adott rá négy csillagot az ötből, és megdicsérte.
Rácz Tamás: Szeretem ezt az autót, akármit is mondanak a kollégák: mind a masszívan sportos háromajtós, mind a rondán jókora kombi, mind a konflisszerűen polgári ötajtós külön jellem, ha pedig a különböző motorokkal is permutáljuk a kasztniváltozatokat, rájövünk, hogy a Stilo szinte mindent felvonultat, amit a kategóriában meg lehet csinálni.