Kárpát-balkán narancs

2007.02.28. 08:08
Kelet-Európa éles harcban áll a véres afrikai diktatúrákkal és a közép-amerikai banánköztársaságokkal a glóbusz legkorruptabb régiója címért. Ezért minden innen induló kezdeményezés gyanús, bár legalább a miénk, ha kicsit savanyú is.

Az év autója választás jó dolog. Odafigyel rá az autóipar, a közönség izgul és drukkol, a szaksajtó jól elcsámcsog rajta. Igen ám, csak a döntőbizottság összetétele inkább a piacok (múltbeli) méretét, mint az egyes európai országok lakosságszámát reprezentálja. Bizonyos államokat (német, francia, olasz, spanyol, brit) 6-6 fő képvisel (tehát 30-an vannak), az összes többit 28. Kissé túlzó még a svéd, holland és az osztrák részvétel (3-3), miközben olyan autógyártó nemzeteket felejtettek ki teljesen, mint Románia vagy Szlovákia. A robbanásszerű fejlődés előtt/alatt álló oroszok és a törökök is egy szánalmas voksocskát tudhatnak magukénak.

Nem csoda, hogy a versenyző típusok nem egyszer messze állnak a kelet-európai átlagpolgár reális céljaitól. A tavalyi győztes Ford S-Maxból vajon hányat fognak errefelé eladni? És a tavalyelőtt-előtti Toyota Priusból? Vicces, hogy 2005-ben a BMW 1-es, a Citroen C4-es, a Ford Focus, az Opel Astra, a Peugeot 407-es és az említett győztes mellé a röhejes bukást elszenvedő Renault Modus került, miközben a Világ Legésszerűbb Autóját, a Dacia Logant lefelejtették. Hogy az nem kapható arrafelé? Kérem, tessék levenni a szemellenzőt, illetve felhagyni a meghamisított borulástesztek gyártásával, és kicsit arrafelé is kitekinteni, ahonnan a következő évek bevétel-növekedése várható.

Nem kérdés, kellett errefelé egy másik, a helyi viszonyokhoz alkalmazkodó zsűri. Ésszerű szempontrendszerrel, így például a vételárat 15 ezer euróban korlátozták. 2001-ben kezdte meg a működését az Autobest-bizottság, 9 alapító tagja a következő országokból verbuválódott: Bulgária, Ciprus, Horvátország, Macedónia, Szerbia és Montenegró, Málta, Románia, Szlovákia, Törökország. A máltai tagot megbízhatatlansága miatt elcsapták, viszont Oroszország, Ukrajna, Lengyelország és Csehország csatlakozásával a vásárlóerőt többszörösére növelték. Hazánk idén csatlakozott a csapathoz; nem csoda, hogy eddig még véletlenül sem hangzott el az "Autobest" szó magazinunkban, most pedig ezzel a részletes cikkel hívjuk fel olvasóink figyelmét a régiós szervezkedésre.

A magyar tag

A Népszabadság Kerékvilágának szerkesztőjét a felkérés meglepetésként érte. Boros Jenő, népszerű becenevén Boriszt - sejtése szerint - a román zsűrielnök által megkérdezett magyar importőrök ajánlották, mert közismert befolyásolhatatlansága. Neki nincs vadonatúj, speciális, csak az illetőnek kidolgozott feltételekkel megvett autója, nem vállal zsíros megbízási díjért márkalap szerkesztést.

Kollégánk idén még nem szavazott, így döntési szempontjait, preferenciáit hiába firtattam. Azért persze elképzelése van, miképpen járul hozzá a következő év munkájához. Elmondta, hogy " tömegek által elérhetőbb" autókat emelhetnek be a döntőbe. Fent említettük, hogy az értékhatár 15 000 euró (240 pontból egynegyed az áré), de fontos a vezethetőség, a kényelem, az értékállóság: összesen 13 kritérium határozza meg a kiosztható pontok arányát. Örül annak, hogy az egy ország - egy szavazat elv miatt nem állhatnak össze a saját iparukat támogató lobbik.

A zsűritagságért díjazás nem jár, az évi egy-két személyes összejövetelt lehetőleg olyan helyszínre hozzák össze, ahol egyébként is megjelenik a többségük. Márciusban például Genfben, az autószalonon találkoznak.

Fussunk végig az idei díjazottakon.

Technobest

- Honda

A bolgár zsűritag tört angolságából háromszori meghallgatásra sem tudtam többet kiszűrni, mint hogy az új Legendért jutalmazták a Hondát. A díjátvevő japán úrtól viszont szerencsére a sajtóanyagban idéznek, mert különben sosem tudták volna meg, hogy ő a 3 évvel ezelőtti SH-AWD rendszerükre büszke .

Ecobest

- Toyota

Míg a többiek egy kisüzem szakszervezeti választásának felszólalóira emlékeztettek, a szlovén Ziga Kolja komplett performansszal készült az Ecobest díj átadására. A pályát tévesztett komikus közölte, hogy döntésük a három vetélytárs motorhangjától függött. A Hoooóónnn-daaaa, a Suuuúúú-zuuuúúú-kiiíí mellett az elsuttogott "huuúú" a Toyota a hibrid technikájának dicsőítését jelentette.

Safetybest

- Jaguar

Az XK gyalogosbarát motorháztetejéért kapta a jutalmat. Ha figyelembe vesszük, hány darabot gyártanak ebből a modellből, továbbá ezek közül hánynál aktiválódik kényszerűségből a rendszer, elmondható, inkább reklámcélja van, mint kósza gyalogosok ezreinek megmentése. De ez így helyes.