Kevés pénzből, kevesen

2000.06.09. 18:11
A rendszerváltást még túlélte az egységes autópálya rendőrség. Igaz, nem sokkal. Állítólag a megyei rendőr-főkapitányok lobbiztak a fölszámolása mellett, mert nem volt ínyükre, hogy a fennhatóságuk alá nem tartozó rendőrök tevékenykedjenek a területükön. Akár így volt, akár nem, 1993-ban megszűnt az autópálya rendőrség.

A szerepüket a megyei rendőr-főkapitányságok vették át. Eleinte sikeresnek látszott a műtét, de hamarosan kiderültek az intézkedés hátulütői. A megyék rendőri hírközlési rendszerei nem illeszkednek egymáshoz. Nem csoda, hogy olykor egyes fontos ellenőrző pontokon egyetlen egyenruhás sem látható, máshol viszont a szomszédos kapitányságok járőrei együtt, fölös létszámban felügyelik az autópálya forgalmát és rendjét.

Fölös létszámról persze csak fenntartásokkal lehet beszélni, hiszen az ország 500 kilométernyi autópályáját és autóútját összesen kilenc alegység vigyázza, általában 14-27 rendőrrel, 1-3 járőrkocsival és 2-4 motorkerékpárral. A VW Golfok, Opel Astrák és Audi 80-asok átlagosan 150-450 ezer kilométert futottak.

Az elöregedett és agyonhasznált járgányok javítása roppant drága. Igaz, sokat pihenhetnek, hiszen nincs pénz benzinre. A Yamaha és BMW motorkerékpárok pedig csak tavasztól őszig használhatók. Emiatt a járőrök képtelenek megfelelően ellátni a feladatukat.

Súlyosbítja a helyzetet, hogy bűnbandák jelentek meg a magyar autópályákon. A rendőri zsargonban csak ,,trükkös lopásnak" nevezett módszerrel fosztják ki az autósokat. A parkolókban, benzinkutaknál észrevétlenül kilyukasztják a gumikat, majd előzékenyen felajánlják segítségüket.

Mire az áldozat észbe kap, már eltűntek az iratai, a pénze és természetesen a trükkös fiúk is. A külföldi és magyar banditákat ugyan jórészt kiszorították Győr-Moson-Sopron megyéből, de csak exportálták a gondokat például Pest megyébe, ahol rosszak a rendőrök esélyei, mert kevesen vannak a több autópályára és az M0-ásra.

Idén április végéig 448 közúti baleset történt az autópályákon. Kétségtelen, hogy a sérüléssel járó karambolok száma negyedével csökkent, a kizárólag anyagi kárt okozó ütközéseké ellenben tíz százalékkal emelkedett. Az illetékesek most azt tervezik, 2001. januárjától ismét megkezdi működését a központilag irányított egységes autópálya rendőrség. A nyugat-európai országok többségében egyébként eddig is ezzel a módszerrel oldották meg az autópályák felügyeletét.

Az Országos Rendőr-főkapitányság autópálya és koordinációs alosztályának vezetője, Szilágyi Tibor alezredes szerint milliárdokra lenne szükség az újrainduláshoz. Elengedhetetlen egy korszerű informatikai rendszer kiépítése. Itt elsősorban a Tetra hálózat jöhet szóba, amely lehetővé teszi az egyidejű konferencia -beszélgetést.

Alapkövetelmény új, nagy teljesítményű gépkocsik beszerzése és a járőrözéshez elegendő üzemanyag. Az alegységek létszámát legalább 30 személyre kell feltölteni. Az anyagi források hollétéről azonban egyelőre semmit sem tudni.