Biciklit se tudna lopni?

2003.01.17. 08:34

 
  Rendőri szakvélemény
 
  "Ez az ember egy biciklit sem tudna ellopni" - ez volt a véleménye annak a rendőri szakértőnek, akivel az ORFK Kommunikációs Igazgatósága hozta össze a Totalcar riporterét, ám nyilatkozatához nem kívánta a nevét adni. Emailben hozzá is eljutott Autótolvaj első írása, de azt, illetve az általunk előre elküldött interjút egyaránt komolytalannak nevezte. "Ez az illető sokat olvashatott a témában - vélekedett -, de a legtöbb info felületes, látványosan hiányoznak a részletek, a konkrétumok, arról nem is beszélve, hogy vannak benne egetverő hülyeségek is, mint például ez az UV-s sztori. A nyomkövető rendszereket sem kellene leírni. Én inkább nem is kommentálnám."

Más, szintén rendőri és szintén anonimitást kérő források viszont óvatosabban fogalmaztak. "Azt nehéz lenne eldönteni, gyakorló autótolvajjal állunk-e szemben - így a kontra, - mert a mi tapasztalatunk alapján sok minden kicsit másképp működik, például a bandák munkamegosztása. De jó zsaru sosem hiszi el magáról, hogy mindent tud; lehet, hogy csak az interjúalany mozog olyan körökben, amik számunkra is tartogatnak meglepetéseket. Az viszont biztos, hogy a gondolkodása hasonló az igazi autótolvajokéhoz. Az interjúból levonható következtetések is hasznosak. Ne bízzunk vakon az őrzött parkolókban, a gyári biztonsági rendszerekben, ne csak egyféle eszközzel védjük a nagyértékű autókat, még ha az a legkifinomultabb, GPS-en alapuló megoldás is."

TC: Honnan lehet észrevenni, hogy az ember autója megfigyelés alatt áll? Mi ilyenkor a teendő?
AT: Ha jól csinálják, nem lehet észrevenni. Ha mégis kiszúrja valaki, hogy figyelik, akkor csak annyit tehet, hogy irány az őrzött parkoló, és a lehető legrövidebb időn belül eladja a kocsit. Akkor talán nem tőle lopják el.

TC: Mit gondolsz a mostanában egyre gyakoribb pláza parkolós lopásokról? A nagy bevásárlóközpontok zárt parkolóira, illetve más nagy, akár kamerával őrzött parkolókra gondolok.
AT: A kamerák ilyen helyeken tökéletesen belátják a megfigyelt környéket, ebben nincsen hiba, csakhogy általában összesen két biztonsági őr van egyszerre szolgálatban. Hiába van száz kamera, azok a képet csak négy monitorra továbbítják, amiken a biztonsági őrök reggeltől estig a csajokat bámulják. Én egyébként a fostorgósabbak közé tartozom, nem vállalnám be, hogy elhozok egy autót kamera mellől vagy rendőrség elől. De hogy megnyugtassalak, ismerek olyanokat, akiket ez sem érdekel. Bár ezeken a helyeken ők sem szeretnek tökölni.

 
   
    AT: "Ugrókódos cuccok: Legrosszabb esetben a kocsi 15 perc alatt nyitva van."

TC: Mennyi pénz van a buliban?
AT: A kisebb értékű kocsik a piaci ár 15%-a körüli pénzért mennek, a drágább kocsik (5 millió körül) olyan 30% alatt valamivel, mert azokat többnyire ellopni is nehezebb, kisebb a "kínálat". A magyar átlagfizetéseket nézve iszonyat pénzek mennek, még a legutolsó embernek is, szinte nulla munkáért, pár óra izgalomért. Legkevesebbet nyilván az keres, aki semmit nem csinál, csak figyel vagy hasonló. De ez is összetett, mert lehet, hogy utána meg egész éjjel szerelni fogja az elkötött kocsit, így megint más pénz jár neki. A legtöbb esetben nem tudják egymásról a résztvevők, kinek mennyi jár.

TC: Mi alapján választjátok ki az ellopni kívánt autót?
AT: Rendelésre dolgozunk, ezen kívül a gyakoribb típusoknál a tulajdonos által beépített védelmi rendszer is befolyásol. Ha látszik, hogy a kiszemelt autó alaposan védve van, inkább keresünk egy védtelenebbet. Ha ritka autóról van szó, mindenképpen elvisszük, még akkor is, ha tele van tömve védelmi cuccokkal. Olyankor az sem számít, ha ki kell figyelni az autót: mit tesz a tulajdonos, hogyan indítja, miket kapcsolgat, ilyenek.

TC: Pontosan hogyan figyelitek ki az indítási trükköket? Nekem úgy tűnik, ehhez nagyon közel kell állni.
AT: Annyira nem kell közel lenni, elég, ha csak jó a rálátás. A kiszemelt autó mellé állnak lesötétített kocsival, vagy akár egy terepjáróval, és akkor pontosan látni hol, mit nyom meg a tulaj. Akár még a beütött kódot is le lehet olvasni. Persze ehhez nemcsak egy indítást kell végignézni.

 
   
    AT szerint "a legkülönbféle technikák léteznek" a zárak semlegesítésére.

TC: Mi az ellopott kocsi sorsa?
AT: Totálkáros kocsi papírjait kapja meg, vagy atomjaira szedik és a megfelelő bontókba kerül. Csak telefonálj körbe három bontót és keress bármilyen egy-két éves kocsihoz mondjuk légzsákot, vagy motorháztetőt. Meg fogsz lepődni, légzsák minden másodikban lesz, motorháztetőből pedig még színt is tudsz majd választani. Ennyi totálkáros kocsi lenne itthon? Külföldre viszont már nem szokás vinni az autókat.

TC: Szerinted reális veszély, hogy valaki Magyarországon gyanútlanul lopott autót vásároljon, mondjuk az autópiacon?
AT: Előfordulhat, de ha kiderül róla, akkor általában a műtét volt szar, mert a legtöbbről sehol nem mondják meg, hogy meleg. Egy "műtét" úgy néz ki, hogy ember a típus alapján kikeresi az eredetvizsgálathoz használatos pontokat, majd kijavítja azokat új, tiszta értékekre, amiket a gyári CD-k alapján lehet kitalálni. Gyakori, hogy egy egyébként totálkáros kocsi számait kapja meg. Emberünk a létező legkorszerűbb technológiákkal dolgozik, amiket a gyárak használnak, még a lézergravírozás sem gond. Utána vizsgálhatod mikroszkóppal vagy amivel csak akarod, nem mondod meg, hogy a gyárban készült, vagy műhelyben. Ahol nem kell vizsgálni, onnan egyszerűen kitörli a számokat.

A katalógusokban benne van minden ilyen pont, az azonosító adatokkal. Nem nehéz őket megtalálni. Van olyan alkatrész, aminek az átkódolása nincsen kész azonnal, mert csak lassan lehet az adott felületen dolgozni, de az is elkészül pár nap alatt. Utána azt az autót bárki bevizsgálhatja, "A"-t fog rá adni. Szóval az eredetvizsgálat csak annyit ér, hogy hivatalosan igazolják neked súlyos pénzekért, amit addig is tudtál: a kocsidon levő számok egyeznek a forgalmiban levőkkel. Azt ott bajosan derítik ki, hogy lopott-e a gép.

 
   
    A zárdugózás leginkább a közepesen piti magnótolvajok ellen véd. (Az igazán pitik az oldalablakon keresztül közlekednek.)

TC: Milyen profi lopásvédelmi cuccok esetén kapsz kacagógörcsöt?
AT: A GSM-alapú, vagy műholdas védelmek teljesen kiborítanak. Sok szerencsétlen, tudatlan embert így lehúzni, hát szégyen! Az ilyen berendezések kommunikációját zavaró készülék egy megközelítőleg 2x3x1 cm méretű doboz. Van hozzá még elemtartó, és kiviteltől függően antenna: egy pár centi hosszú drót magára a készülékre feltekerve. Ez így nem nagyobb, mint egy távirányító bármelyik kocsihoz. Ha bekapcsolod, tízméteres körzetben nem lehet telefonálni, pláne a GPS rendszer nem tud kommunikálni a műholdakkal. Egyébként láttam egy ilyen készüléket valahol az interneten hirdetni, meg lehetett rendelni, ha jól emlékszem 100 dollár körül volt az ára. A miénknél kissé nagyobb, és kórházakban vagy más ilyen helyeken árnyékolja a mobiltelefonokat. De persze a mi céljainkra is megfelel.

TC: Azért ez a GSM-blokkolás felvet egy csomó kérdést. Ha megszakad a kapcsolat az autó és a központ között, akkor azt is riasztásnak veszik és kapcsolatba lépnek a tulajjal.
AT: A műholdas kapcsolat csak akkor épül fel, ha riasztási esemény van. Előtte nem. Abban egyébként igazad van, hogy nem fogaskerék szintű a dolog, de a zsebünkben sem kockacukor van.

 
   
    Elkobzott riasztó kódtörő berendezés. A Panasonic autóerősítő dobozában található a számítógép lelke. Fontos tartozék a két antenna. (ORFK archívum)

TC: Van olyan profi lopásvédelmi cucc, aminek a láttán azonnal leálltok az adott kocsiról? Ismereteid szerint valóban annyira hatékony például a BMW újfajta indításgátlója?
AT: A gyárak egyre jobb védelmi rendszereket csinálnak, így nehéz velük lépést tartani. De ellophatatlan autó nincs, nem is lesz, hiszen a szervizeknek szerelniük kell az új berendezéseket is, amihez elengedhetetlen a pontos leírás, és ekkor bekerül a képbe az emberi tényező. Ez minden ilyen rendszer gyenge pontja, mert innentől kezdve máris fel tudunk zárkózni bármilyen bonyolult és új szerkezethez. Az igaz, hogy ezek valóban megnehezítik a tolvajok munkáját, de mindent meg lehet oldani, ha más nincs, akkor a lámpánál ültetik ki a tulajt az aszfaltra. Egyébként ami a konkrét példát illeti, biztosan van, aki a BMW-féle rendszert is vágja, csak rá kell hogy álljon, és akkor ő szállítja mindenkinek a BMW-ket. Irdatlan pénzeket keresve vele.